L’alumnat gironí de primària participant al programa Petits Talents Científics presenta els seus projectes de recerca al congrés científic ‘Encontres PTC’ el 9 i 10 de maig a CaixaForum Girona

06 maig 2024 | Notícies, Sala de premsa

Les persones més altes tenen els braços i les cames més llargues? Com és que el meu germà o germana té un color de cabell diferents al meu? Com transformem els aliments en energia? Aquestes preguntes relacionades amb el cos humà són els títols dels projectes de recerca que 275 alumnes de 4t, 5è i 6è de primària, recolzats per 7 professors de 3 centres gironins, exposaran als Encontres de Petits Talents Científics el 9 i el 10 de maig a CaixaForum Girona (C/ dels Ciutadans, 19, sessions a les 10.00 h i les 11.00 h, el 9 de maig, i a les 10.00 h i 11.20 h el 10 de maig). Els projectes són el resultat de la primera edició a Girona, aquest curs 2023-2024, de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb 10 anys de funcionament a Catalunya.

El programa està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics de Girona, del Departament d’Educació, entitat que certifica aquesta formació. PTC aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten als Encontres de Petits Talents Científics.

PTC Girona ha tingut com a tema central la investigació del funcionament del cos humà, estudiant com portem a terme les nostres funcions vitals. Entre els temes d’estudi inclosos es troben el camí dels nutrients del menjar i com el cos els fa servir; el camí de la informació o com el cervell sap què està passant al nostre cos; i el camí de la informació genètica i els mecanismes que fan que ens semblem als pares.

El curs proporciona als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva. Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya a les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa).