La Fundació

què fem?

Som una entitat privada amb suport públic i sense afany de lucre nascuda el 1986. Actuem com una entitat experta per a cobrir la bretxa comunicativa existent entre els agents que generen coneixement i la societat, tot centrant-nos particularment en els joves.

Impulsem i facilitem una comunicació més fluida i efectiva entre la societat i el sistema català de recerca i innovació i el teixit productiu, per tal d’incrementar l’interès per la ciència i la tecnologia per part de la ciutadania i les empreses.

Què fem?

Ciència i Aula

Promovem l’interès per la ciència a les escoles i entre els joves i divulguem la recerca entre la ciutadania i el teixit productiu.

Ciència i Societat

Divulguem la recerca i la innovació entre la societat per fomentar la cultura científica i les vocacions cientificotècniques.

L'Observatori

Analitzem i monitoritzem l’actualitat científica i les tendències de futur en R+D, contribuint al coneixement de l’estat de la recerca i a la difusió dels seus resultats.

missió
visió
El Patronat, integrat tant per patrons públics com privats, és l’òrgan de govern i d’administració de l’FCRi. La representa i gestiona, i assumeix totes les facultats i funcions necessàries per a la consecució de les finalitats fundacionals. Els patrons exerceixen els seus càrrecs gratuïtament.

Doctor en Farmàcia, ha portat a terme una extensa activitat empresarial a la companyia farmacèutica Esteve, que va presidir de 2005 a 2012 de la qual és director actualment. Així mateix és president del Consell d’Administració d’Esteve Teijin Healthcare.

Presideix també l'associació empresarial Farmaindustria i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) des de juny de 2012. Fins al mes de juny de 2015 ha estat president de la Fundació Princesa de Girona.

En l’àmbit de l’acadèmia, el Dr. Esteve és acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya, acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, i acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Doctors d’Espanya.

Director del Laboratori de Telefónica I+D.

És llicenciat en Ciències Polítiques, Relacions Internacionals i Sociologia i té un Màster en Comunicació de la Universitat de Columbia, Nova York, a banda d’una variada formació executiva a escoles de negoci com ara IESE, ESADE o IMD.

A més de ser director del Laboratori de Telefónica I+D, també és responsable de l’àrea de Discovery a nivell global dins de Telefónica Innovació, compaginant la representació institucional de Telefònica Innovació a Catalunya amb el lideratge de la identificació, disseny i creació de les noves àrees de futur per a la companyia en un horitzó de 3-5 anys. En el passat ha estat responsable d'Innovació de l’àrea de productes emergents on va dissenyar, implementar i liderar el Model d'Innovació de Telefónica Digital, transformant la cartera de gestió de la innovació en una "plataforma intrapreneurship" per a tots els treballadors de Telefónica, l'aplicació de Design Thinking, Lean Startup o de les pràctiques d'innovació oberta a través d'una varietat de projectes en àrees com ara M2M, Big Data, Privacitat o eHealth que després han donat lloc a noves àrees de negoci globals de Telefònica que estan generant noves fonts d’ingressos per a l’empresa en el camí cap a la transformació digital del negoci.

Durant el 2009 i 2010, va dirigir el User Driven Innovation Group Service al centre de Barcelona de Telefónica R+D. Aquest grup era un spin-off del Product and Innovation Strategy Group de Telefónica R+D que havia liderat fins al 2009 i va significar la incorporació de talent de design thinking a la manera de treballar la innovació a Telefónica, amb persones vingudes d’empreses com ara IDEO o Frog Design, començant a crear una organització molt més multidisciplinària.

Abans d'això, va liderar el disseny i la implementació de la transformació organitzativa del centre de Barcelona de Telefónica R+D (gairebé 250 persones) d’una organització jeràrquica i rígida en una organització flexible. Aquest model d'organització es va desplegar després en tota l’organització Telefónica R+D i va significar una fita clau en la transformació cultural de Telefónica I+D.

Abans d'incorporar-se Telefónica i després de diversos càrrecs de responsabilitats a start-ups d’Internet, es va incorporar al departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya i va dissenyar la seva estratègia web 2.0

Nascut a Igualada el 1960.

És doctor en Filologia Clàssica per la Universitat Autònoma de Barcelona (1986) i catedràtic d’IES (1983-1986) en excedència. Al 1988 s’incorpora com a professor titular de filologia llatina a la Universitat de Barcelona (Divisió VII) i, més endavant, passa a la UAB, d’on és catedràtic de filologia llatina des de 2002.

Com a investigador responsable ha participat en més d’una trentena de projectes nacionals i internacionals i és autor d’una bibliografia de gairebé 300 referències sobre codicologia llatina i manuscrits de còmput eclesiàstic, sobre literatura llatina (sobretot poesia), sobre epigrafia llatina (en vers i inscripcions sobre mosaic), sobre gastronomia romana, sobre història de les idees, i sobre història i antropologia del vi a l’antiguitat. Ha dirigit treballs de recerca en tots aquests àmbits i ha superat cinc avaluacions de sexenni de recerca (des de 1986 fins a 2015, vigent la darrera fins al 2021). Ha rebut la primera “Distinció per a la Promoció de la Recerca Universitària” de la Generalitat l’any 2000 i el 2018 la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic també de la Generalitat.

Ha estat vicedegà i degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB i, en aquesta mateixa universitat, vicerector de Doctorat i Formació Continua, vicerector d’Investigació, vicerector de Política Econòmica i Planificació i rector en funcions. També ha estat vicepresident del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC, ara dins el CSUC) i membre del plenari de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI).

Ha estat secretari de l’Associació Catalana d’Entitats de Recerca (ACER) i com a membre de la seva Junta Directiva, membre del Patronat i de la Comissió Delegada de la Institució CERCA. Ha format part del grup de treball de la “Plataforma Coneixement Territori Innovació” (CTI) i de la redacció de l’“Agenda per a la innovació i la competitivitat de Catalunya 2015-2020” i ha estat vocal de la Comissió d’Apel·lacions de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya). Ha dirigit l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica des d’octubre de 2013 fins juliol de 2018.

Des de juliol de 2018, és director general de Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Conseller delegat de CatalunyaCaixa, Grup BBVA.

És llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona i màster en Economia i Direcció d'empreses (MBA) per l'Escola Superior d'Administració i Direcció d'Empreses (ESADE).

Ha desenvolupat la major part de la seva carrera professional al BBVA, on es va incorporar el 1987 com a responsable de mercats al Japó. Tres anys més tard va tornar a Barcelona per ocupar-se de la gestió de grans empreses a Catalunya, on va passar a dirigir l'oficina de Banca Corporativa del BBVA a Portugal. El 1997 va ser nomenat adjunt del director de Banca Corporativa Global i, cinc anys després, director d'aquest segment de negoci al BBVA Espanya i Portugal. Va passar del negoci majorista al negoci minorista el 2005, quan el van nomenar director general de Productivitat Comercial i Esquemes de Gestió de Banca Minorista a Espanya, càrrec que va ostentar fins que el 2008 va ser nomenat director territorial del BBVA a Catalunya. De març de 2012 a maig de 2013 va pilotar la integració d'Unnim al BBVA.

Va ser nomenat conseller delegat de CatalunyaCaixa el 24 d'abril de 2015.

Director general de la Fundació Bancària “la Caixa” i director general de Comunicació de CriteriaCaixa.

Llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat de Navarra i graduat en Administració i Direcció d'Empreses per ESADE, ha desenvolupat la seva intensa trajectòria professional sempre vinculat al Grup “la Caixa”. Abans d'incorporar-se a aquesta entitat, va ser director general de Comunicació i Gabinet de Presidència a RepsolYPF, president de Petrocat, conseller de Petronor, director de Relacions Externes de Gas Natural, així com membre del Comitè de Direcció, tant de Repsol com de Gas Natural.

A més, és vicepresident de l'Associació Espanyola de Directius de Comunicació (DIRCOM), membre de la Junta Directiva de la Societat Econòmica Barcelonesa d'Amics del País (SEBAP) i president del fòrum de debat Barcelona Tribuna.

Director corporatiu de Recerca i Estratègia de la Fundació Bancària “la Caixa”.

És doctor en Economia per la Universitat Ramon Llull i llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de Barcelona. També es diplomat en Direcció d’Empresas per EADA-Business School.

Va començar la seva carrera en una enginyeria mediambiental, encara que de ben d’hora es va incorporar a Intermón OXFAM on va ocupar diverses posicions directives, primer coordinant els programes a l’Amèrica Llatina i posteriorment com a adjunt al director general. Més tard, es va incorporar a Caixa Catalunya per a dirigir la Fundació Un Sol Món on va impulsar programes de microfinances, inserció laboral i habitatge social.

El 2010 es va incorporar a la Fundació “la Caixa”, compatibilitzant funcions de suport al desenvolupament estratègic amb la posició de gerent de la Fundació ISGlobal.

El 2012 va ser nomenat director de Persones i el 2014 es va incorporar al Comitè Executiu de la Fundació Bancària “la Caixa”.

Director d’Enginyeria i Innovació Tecnològica Internacional, Gas Natural Fenosa.

És enginyer industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i diplomat en Alta Direcció d’Empreses per ESADE.

Presideix el Consell d’Administració de Kromschroeder, empresa dedicada a la comercialització d’equips de mesurament d’energia. És membre de la Comissió Permanent de Sedigas i dels patronats de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).

Ha estat president de la Comissió de Desenvolupament Sostenible de la International Gas Union i de la Plataforma Tecnològica Espanyola d’Eficiència Energètica

Directora general d’ENDESA Catalunya.

És llicenciada i Màster en Administració i Direcció d'Empreses per ESADE.

Dins d'ENDESA, ha ocupat diferents càrrecs a Catalunya, dins de les àrees financera, planificació estratègica, i comercial

Director territorial d’Arc Mediterrani, Ibercaja Banco, S.A.

L’any 1993 s'incorpora a Ibercaja, desenvolupant la seva carrera professional sempre amb tasques a la xarxa d'oficines. L'any 2006 és nomenat director territorial de Cataluña i a partir de l'any 2012 i fins avui és el director territorial de l'Arc Mediterrani, amb àmbit d'actuació a Catalunya, Comunitat Valenciana, Múrcia, Albacete, Almeria i Balears.

Director general d’Universitats, Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona (UB) i doctorat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Des de l’any 2009 és catedràtic d’Universitat de Tecnologia Electrònica al Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica (DEEEA) de la Universitat Rovira i Virgili (URV), on ha impartit diferents assignatures a nivell de grau, màster i doctorat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE).

Ha participat de forma continua en més de 20 projectes recerca competitius, essent investigador principal en projectes del Pla Nacional, CONSOLIDER i projectes europeus del 7PM en l’àmbit dels dispositius semiconductors optoelectrònics avançats. És membre del grup de recerca consolidat Nanoelectronics and Photonics Systems (NePhoS). Ha dirigit 7 tesis doctorals i ha publicat més de 100 articles a revistes internacionals indexades. Va fer una estada postdoctoral d’un any a la Universitat de Utrecht (UU), Holanda.

Va ser vicerector de Política Acadèmica i del Personal Docent i Investigador (2014-2016). Anteriorment va ser vicerector de Personal Docent i Investigador (2008-2014), vicerector de Transferència i Innovació (2006-2008) i director del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica (2000-2006).

Des de febrer de 2016 és director general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya.

Nascut a Lleida l’any 1958.

És doctor per la Universitat de Barcelona (1986) i catedràtic de Mecànica de Fluids de la Universitat Rovira i Virgili.

Fins ara, dirigia la Càtedra URV "Universitat i Regió del Coneixement", creada per la Universitat Rovira i Virgili i la Diputació de Tarragona per fomentar el desenvolupament del sud de Catalunya com a regió del coneixement. Així mateix era vicepresident 1r de la Xarxa Vives d'Universitats i vicepresident adjunt de la Xarxa Vives, a més d’ostentar la presidència de la Fundació Estela per a la Discapacitat.

Ha treballat com a investigador a l'Institut de Mecànica de Fluids de Tolosa, al Centre per a la Investigació de la Turbulència de NASA a Ames i al Departament d'Enginyeria Mecànica de la Universitat de Stanford. La seva investigació s’ha centrat en la física, la modelització matemàtica i el control de la transferència de calor, la matèria i la quantitat de moviment en equipaments i fluxos industrials i també en el medi ambient. A més de ser actiu en la recerca bàsica del seu àmbit (és autor de més de 100 articles i comunicacions científiques i ha dirigit 12 tesis doctorals), té una experiència de més de 30 anys en recerca aplicada i projectes amb la indústria.

També ha participat activament en l’establiment de programes de formació sobre temes científics, adreçats al públic en general i particularment als nens i als joves. Ha estat implicat en les relacions entre universitat i societat i entre indústria i societat, com a coordinador del Panell Públic Assessor de Dow a Tarragona.

Va ser rector de la Universitat Rovira i Virgili entre 2006 i 2014, període en el qual va liderar el Campus d'Excel·lència Internacional Catalunya Sud. Ha estat vocal de la Comissió Permanent i vicepresident primer de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), president de l'Associació Catalana de Universitats Públiques (ACUP) i president de la Comissió de Relacions Internacionals del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

Entre 2014 i 2016 ha estat director acadèmic de la Global University Network for Innovation (GUNi), una xarxa creada per acord entre la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques per enfortir el paper de l'educació superior a la societat.

Des de juliol de 2018, és secretari d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

És llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona (UB), doctor en Informàtica per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i actualment és professor emèrit del Departament de Ciències de la Computació de la UAB.

El 1984 va fundar el Grup de Visió per Computador que el 1995 es va convertir en el Centre de Visió per Computador (CVC) del qual va estar director fins al 2009. Va ser fundador de la revista internacional Electronic Letters on Computer Vision and Image Analysis (ELCVIA) de la qual va ser Editor in Chief fins al 2009.

Va rebre la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic de la Generalitat de Catalunya el 1997.

Ha estat fundador de l'Associació Espanyola de Reconeixement de Formes i Anàlisis d’Imatges (AERFAI), integrada en la International Association for Pattern Recognition (IAPR), de la qual és fellowship.

Ha treballat com a avaluador repetides vegades per a l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), per a l'Agència Nacional d’Avaluació i Prospectiva (ANEP), la Societat per a la Promoció i Reconeixement Industrial (SPRI), el Programa Marc de la Unió Europea i per a la Swiss National Science Foundation. Ha estat soci de diferents projectes europeus com ara Tele-Activities, TeleRegions SUN 2, EXPANSIV IST, EUSTIST IST i TeleRegions SUN 1 i VIDI-Video, i ha estat Project Leader del projecte europeu HERMES.

En l’actualitat està implicat en l’impuls de l’emprenedoria a les universitats catalanes, tot donant xerrades, cursos i fent tutories per a estudiants i professors. Darrerament ha estat coordinador del MOOC “Com crear la teva empresa” finançat per l’AGAUR i l’Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i també està posant en marxa com a cofundador, una spin-off del CVC.

És enginyera agrònoma per la Universitat de Lleida, doctora europea per l’Institut National Polytechnique de Lorraine-France i MBA en International Agrifood Economics and Management per l’IGIA - Grup ESSEC (París).

És professora associada de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), al Departament d’Organització d’Empreses, i en el grau d’Estadística de la Universitat de Barcelona (UB). Dirigeix, a la UPC, el MBA en Gestió d’Empreses Alimentàries (16 edicions) i el postgrau en Gestió d’Empreses Majoristes d’Alimentació de Mercabarna (7 edicions). És secretària de l’Associació per al Desenvolupament Agroalimentari (AFDA), secretària del Consell de Gestió de la RED de Campus d’excel·lència Internacional amb activitat agroalimentària, secretària de la Càtedra UNESCO "Science and Innovation for Sustainable Development: Global Food Production and Safety".

Des de 2002, dirigeix la Fundación Triptolemos per al desenvolupament del sistema agroalimentari.

Directora de la Unitat d’Innovació Empresarial de l’Agència per la Competitivitat Empresarial (ACCIÓ).

És responsable de la gestió de les àrees d’Innovació empresarial, Transferència tecnològica i Start-ups que integren els programes R+D Industrial, la Innovació Empresarial, la xarxa TECNIO i de Corporate Venturing. Aquests programes tenen els seus propis instruments promoguts per la Generalitat de Catalunya (la xarxa TECNIO i EURECAT), i les seves pròpies línies de finançament públic per donar suport a l’R+D, la innovació i la comercialització de tecnologia, així com serveis especialitzats adreçats a les empreses catalanes amb projectes d’innovació a nivell local i internacional.

Ha estat la responsable de dissenyar i implementar l’estratègia RIS3CAT (2014-2020) a Catalunya centrada en l’esforç en innovació i recerca que contribueixi a la competitivitat de l’economia catalana. La Unitat d’Innovació Empresarial està formada per 54 persones i gestiona un pressupost anual de 41 M€.

Entre la seva formació destaquen el Màster en Economia Europea per l'Institut Superior d'Estudis Europeus de la Universitat Lliure de Brussel·les (1995); un mestratge en Gestió i Administració Pública per la Universitat Pompeu Fabra (1994); la llicenciatura en Ciències Econòmiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (1993); i el Programa Executiu en Finances per ESADE Business School (2015).

Director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya.

Va cursar estudis d’Enginyer Tècnic Agrícola, especialitat d’Explotacions Agropecuàries i estudis d’enginyer agrònom en l’especialitat de Fitotècnia a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària de Lleida per la Universitat Politècnica de Catalunya.

Així mateix ha estat col·laborador tècnic en treballs de recerca al Departament de Ciència del Sòl i Climatologia de l’ETSEALL i, des del 1981 fins al 1998, ha fet cursos sobre ordenació del territori, cooperativisme agrari, fructicultura, economia, comptabilitat, desenvolupament i jornades tècniques amb la publicació de treballs de recerca.

Ha treballat en diferents empreses internacionals del sector agrícola (1986-2000) i ha constituït una empresa dedicada a la producció i comercialització de fruita dolça (1996-2017).

Ha estat membre del Consell d’Administració de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (2000-2003).

Del 2003 al 2012, ha estat diputat per la circumscripció de Lleida al Parlament de Catalunya, portaveu del GP ERC a la Comissió de Control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i a la Comissió d’Agricultura, Ramaderia i Pesca. També ha estat ponent de diverses lleis, entre les quals destaquen les lleis de l’audiovisual de Catalunya i la llei de l’IRTA, i vicepresident de la Comissió d’Agricultura, Ramaderia i Pesca del Parlament del 2006 al 2010.

Ha estat adjunt del Vicerector d’Ordenació Acadèmica de la Universitat Politècnica de Catalunya i secretari de la Fundació President Josep Irla. Ha estat membre, entre d’altres, de la Comissió Docent de l’ETSEALL, de la Comissió d’Avaluació i Selecció de Professors i Investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya, de la Comissió del Consell Social de la Universitat de Lleida, del Consell Interuniversitari de Catalunya així com del Consell de Govern de la Universitat de Lleida.

Director general de Recerca i Innovació en Salut, Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.

Llicenciat en Química i Farmàcia i doctor en bioquímica i biologia molecular per la Universitat de Barcelona (UB), formació científica que ha complementat amb un Postgrau en Direcció Financera a la Universitat Pompeu Fabra, i en gestió de la recerca amb el Màster de Gestió i Lideratge en Recerca organitzat conjuntament per la UPF, UB i UAB.

Després de la seva estada postdoctoral a Mount Sinai School of Medicine i a la Rockefeller University, es va incorporar a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), primer com a investigador i posteriorment assumint la gestió de projectes nacionals i internacionals. Des de 2008 ha ocupat diferents càrrecs relacionats amb la gestió de la ciència, primer com a gerent del CIBER de Diabetes y Enfermedades Metabólicas (CIBERDEM) del Instituto de Salud Carlos III i després com a Coordinador Científic de l’IDIBAPS i com a director de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (IDIBGI). Des de desembre de 2015 va ocupar la Direcció General de Biocat.

Rafael Marín és doctor en Lingüística per la Universitat Autònoma de Barcelona i investigador del Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) a la Universitat de Lille (França).

S’ha especialitzat en la recerca en l’àmbit de la semàntica, o estudi del significat i la seva comunicació, així com en el processament del llenguatge, i en particular, la semàntica computacional. Des de 2005 és professor titular del CNRS a la Universitat de Lille (França) on ha treballat fins ara. Marín és autor de més de 80 publicacions científiques.

Ha encapçalat a França sis projectes de recerca públics competitius, entre ells diversos de l’Agence Nationale de la Recherche (ANR) i del mateix CNRS, i ha participat en altres trenta projectes. Al sector privat, va dirigir el Departament de Lingüística Computacional de Planeta Actimedia, filial del Grup Planeta.

Altres entitats o institucions públiques o privades que realitzin tasques de recerca o innovació o estiguin vinculades a la recerca o innovació.