Tallers OPEN STEAM – Tardor 2021

opensteam_2020

Organitzats per l’FCRI, amb el suport de Fundació “la Caixa”, els tallers d’innovació docent Open STEAM ofereixen formació i actualització als docents de ciències de primària, ESO i batxillerat, tot oferint suport per a la introducció del mètode científic a les aules.

Els formador aporten, de manera virtual o presencial, un enfocament pràctic per tal d’afavorir la formació del professorat en activitats d’experimentació científica adreçades als nivells educatius esmentats.

 

Proposta formativa

Octubre

Oceans

Com usar els videojocs en l'aprenentatge

Data: 21/10/21. Horari: 18 a 20 h. Taller virtual.

En aquest taller per a docents de primària i secundària plantejarem un acostament a l’aprenentatge basat en videojocs, des d’un enfocament que posa l’experiència i els coneixements dels docents al centre. Explicarem els conceptes més importants d’aquesta disciplina tecnopedagògica, que ens aporta opcions i solucions a algunes de les problemàtiques docents actuals, i mostrarem alguns exemples d’activitats i dinàmiques d’usos educatius dels videojocs.  L’enfocament del taller, sense deixar de banda algunes consideracions teòriques prèvies, girarà entorn a mostrar casos reals d’ús, exemples de videojocs especialment útils per a  l’educació, i el descobriment d’eines i processos essencials per a desenvolupar el game-based-learning.  Els videojocs tenen unes característiques pròpies i exclusives que generen atracció, motivació i immersió en els alumnes, el que facilita de forma significativa la tasca docent i el procés d’aprenentatge en general.

A càrrec de Ferran Adell, professor universitari, filòsof, tècnic informàtic i investigador. Expert en la utilització dels videojocs com a entorns per a l’aprenentatge I responsable del projecte Videojocs i Educació en Català.

Taller adient preferentment per a docents del cicle superior de primària i 1r d’ESO.

Novembre

Clima

Coneixent i entenent el món més petit

Data: 17 de novembre. Horari: 18 a 20 h. Taller virtual.

El taller seguirà un recorregut des del món macro (la dimensió del metre) al món atòmic. Parlarem de la composició de la matèria en les seves entitats més petites (àtoms i molècules) i de les eines que s’utilitzen per observar-les. Descobrirem, d’una forma  teòrica i experimental, les implicacions de fer la matèria més i més petita i com canvien les seves propietats de tal manera que ofereixen noves i sorprenents aplicacions. També parlarem de les nanotecnologies en general, d’una forma visual i entretinguda. Durant el taller es proposarà la creació artística d’una maqueta per a resoldre un repte que pugui estar relacionat amb la energia, la sostenibilitat o la medicina. El taller s’acompanya de vídeos i altres recursos fàcilment aprofitables a l’aula.

A càrrec de Jordi Díaz Marcos, doctor en Química i enginyer de materials que treballa com a investigador i microscopista als centres científics i tecnològics de la Universitat de Barcelona. És expert en la divulgació de la nanociència i la nanotecnologia, per la qual cosa ha guanyat nombrosos premis.

Taller adient preferentment per a docents des de 4t de primària fins a 1r d’ESO.

Terratremols

Instròniks: makers a l’aula

Data: 25/11/21. Horari: 18 a 20 h. Taller presencial. Lloc: CaixaForum Girona

Taller experimental de robòtica creativa per a docents de primària i secundària. Introduirem el món del pensament computacional i utilitzarem la tecnologia com a eina d’aprenentatge. Connectarem plaques robòtiques per a realitzar conjuntament creacions artístiques com murals interactius, jocs, instruments, orquestres, etc. amb l’ajuda d’eines com ara MakeyMakey, Scratch i Arduino.

Taller a càrrec de Marc Sibila, professor de Tecnologia, Música i Robòtica a secundària i professor del Màster de Formació del Professorat de Secundària de Tecnologia de la UPC. És músic, Maker (projecte Instròniks) i formador en Robòtica Creativa (STEAM).

Desembre

Neuroart

El temps geològic i com tractar-lo a l’aula

Data: 2/12/21. Horari: 18 a 20 h. Taller presencial. Lloc: CosmoCaixa Barcelona

El temps, en geologia, passa a un altre ritme. És per això que som conscients que el temps geològic és un concepte complicat de comprendre ja que s’escapa de l’escala humana. En aquest taller es pretén dotar d’eines al professorat i treballar l’escala del temps geològic tal i com ho faríem a l’aula.

Un taller pràctic on discutirem com apropar les mesures de milions d’anys a una escala entenedora per a l’alumnat. Hi presentarem diferents escales, mostrant els seus punts forts i limitacions. Oferirem eines al professorat i casos concrets.

Aquest taller s’acompanyarà d’un visita guiada per les instal·lacions del museu relacionades amb la temàtica, aprofitant la darrera mitja hora de la sessió.

Taller a càrrec d’Íngrit Soriguera i Jordi Vilà, geòlegs apassionats per l’ensenyament i la divulgació de la Geologia i les Ciències de la Terra. Membres de Geòleg.cat. Treballen a l’àrea de Didàctica de les Ciències de la Universitat de Barcelona (UB) i també són membres del Grup d’Innovació Científica, Tecnològica i per a la Sostenibilitat a la UB.

Taller adient preferentment per a docents del cicle superior de primària i ESO.

Neuroart

Canvi climàtic, salut humana i malalties emergents

Data: 9/12/21. Horari: 18 a 20 h. Taller virtual
Places exhaurides

Durant la segona meitat de segle XX, el nombre de malalties infeccioses emergents es va multiplicar al voltant de quatre vegades. D’altra banda, la freqüència i la intensitat dels brots també s’ha disparat en les últimes dècades principalment en zones tropicals i subtropicals, encara que els climes temperats no són l’excepció. Tenint en compte això, es pot dir que les recents irrupcions de malalties infeccioses com ara la SARS i la MERS, com també els recents brots d’Ebola en territori africà, o malalties arbovíriques com el Zika, la febre de Nil Occidental, el Dengue o la Chikungunya presenten motius suficients de preocupació de cara al futur. Hi ha més malalties emergents que abans o, almenys, hi ha més patògens que afecten els humans que abans. Aquest problema no rau en cap laboratori conspirant contra la salut pública o en una capacitat de mutació extraordinària per part dels virus, sinó en un dels grans desafiaments que enfrontem com a espècie: la pèrdua de biodiversitat i el canvi climàtic. Comprendre aquests mecanismes per modelar escenaris futurs possibles i avançar-se a les seves conseqüències esdevé de vital importància.

Al taller, adreçat a docents de secundària i batxillerat, es farà una demostració dels models existents amb projeccions de risc per a Catalunya en diferents escenaris d’escalfament global perquè els docents ho puguin practicar a l’aula.

La sessió anirà a càrrec de Leonardo López i Adrià San José, investigadors del Programa Clima i Salut de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal). La seva recerca se centra a entendre com la variabilitat i els extrems climàtics (onades de calor, precipitacions o sequeres extremes, augment de temperatures, etc.), en un context de canvi climàtic, impacten, directament i indirecta la salut, especialment en la propagació de malalties infeccioses.