Notícies | Sala de premsa

L’FCRI concedeix ajuts al foment de la cultura científica en català per valor de 200.000 euros

13 desembre 2021 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) ha lliurat ajuts per valor de 200.000 euros corresponents a la primera edició de la seva “Convocatòria d’Ajuts per al foment de la cultura científica a Catalunya”. La iniciativa finança 19 projectes comunicatius científics inèdits en dues modalitats per a menors de 40, i de comunicadors i disseminadors consolidats, majors de 40, d’entitats o empreses.

La dotació econòmica total de 200.000 euros, ha constat d’una partida de 140.000 euros, per als menors de 40 anys i una segona, de 60.000 euros, pels majors de 40. L’objectiu dels ajuts de l’FCRI és fomentar i enfortir la disseminació científica en llengua catalana. La convocatòria s’ha adreçat a la realització de projectes, activitats o iniciatives que apropin el coneixement científic i tecnològic a la ciutadania, tot fent especial relleu a l’impuls del talent jove i la innovació al sector.

Els ajuts es destinen exclusivament a propostes comunicatives en català de nova creació que no hagin estat presentades al públic i que s’hauran d’executar a llarg de 2022. Cada persona o entitat beneficiaria ha pogut optar a un ajut d’entre un mínim de 3.000 euros i un màxim de 15.000 euros. En total, s’han avaluat 138 propostes (61 de menors de 40 anys i 77 de majors de 40anys), amb un import sol·licitat de més d’1,5 milions d’euros.

Entre les temàtiques contemplades pels projectes de disseminació científica finançats en la categoria menors de 40 figuren els radicals lliures; l’ús de les xarxes socials per divulgar la salut sexual i reproductiva; el medi ambient i la diversitat a Catalunya; la neurociència; els tractaments de càncer de pit o el patrimoni arquitectònic. Dins de la categoria majors de 40, es troben, entre d’altres, propostes dedicades a la conceptualització de mots de la pandèmia de la COVID-19 pel públic infantil; la divulgació de l’Observatori de l’Ebre; les dones en ciència i tecnologia o la realització de tallers al Sincrotró Alba.

La categoria menors de 40 ha inclòs 2 modalitats: una per a propostes de creació de vídeos o podcasts de disseminació científica, concebuts per ser compartits a les xarxes socials (YouTube, TikTok, Twitch, Instagram, webs de podcasts, etc.), i la segona, de “Formats innovadors”, que ha contemplat els projectes fora de l’àmbit de xarxes. Les entitats o empreses aspirants han hagut d’acreditar haver estat constituïdes dintre dels 5 anys abans de la sol·licitud.

Per la seva banda, la categoria de majors de 40 anys ha contemplat la modalitat “Publicacions” en format escrit imprès (informes, revistes, llibres especialitzats, llibres infantils, còmics, guies, etc.), més la modalitat d’”Altres formats”, que ha cobert propostes en accions o mitjans no impresos. En aquest cas, les entitats o empreses aspirants han hagut d’acreditar haver estat constituïdes 5 anys com a mínim abans de la sol·licitud.

Més informació a: https://ajutsfcri.fundaciorecerca.cat.