Sala de premsa

Oberta la novena edició del concurs X(p)rimenta de vídeos escolars sobre experiments científics

19 febrer 2019 | Sala de premsa

Per novè any consecutiu, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), convoquen el concurs X(p)rimenta, que cerca alumnes i professors que vulguin fer experiments científics interessants i que els filmin en vídeo. Els millors rebran diferents premis i s’incorporaran al portal de l’FCRi, Recerca en Acció.

La iniciativa, oberta fins al 10 de maig, compta enguany amb el patrocini de Turalcat (Confederació del Turisme Rural i l’Agroturisme de Catalunya) i amb el suport de l’Associació Pendulum, el MMACA i els Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), així com amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), l’Obra Social “la Caixa” i l’Associació ‘Physics!’.

X(p)rimenta s’adreça a professors i alumnes de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius. Es tracta de filmar un experiment senzill en vídeo amb l’objectiu d’il·lustrar algun principi científic o tecnològic interessant. Els vídeos han de ser de durada curta (3 minuts) i cada grup escolar pot participar amb diversos vídeos (vegeu les bases). El curs passat, aquest concurs va premiar els millors 13 vídeos sobre experiments científics (3 guardonats i 10 mencions especials) produïts per escolars catalans i seleccionats entre un total de 94 treballs de centres catalans.

Enguany, la iniciativa vol continuar prioritzant la qualitat dels vídeos presentats per les escoles, tant pel que fa al contingut dels experiments com als aspectes formals de realització dels vídeos. Per això, encoratgem a les escoles a presentar filmacions amb un bon nivell de qualitat d’imatges, de so i d’edició. També volem promoure els experiments senzills i originals. Vegeu en aquest sentit les següents Recomanacions per a millorar la qualitat dels vídeos.

Es concediran tres Premis als millors vídeos presentats, un per a cada categoria (Primària, Secundària, i Batxillerat-Cicles formatius).

Els premis consisteixen en:

– Professorat: el docent responsable del grup premiat disposarà d’un val per a dues persones per a efectuar una estada de cap de setmana de turisme rural sostenible (dues nits amb esmorzar per a dues persones) ofert per la confederació Turalcat a un dels següents allotjaments: Cal Pastor (Les Garrigues), la Torre d’en Bofill (Bages) i Casa Roca (Pallars Jussà).

– Alumnat: els alumnes que hagin participat en els tres vídeos guanyadors optaran a rebre un d’aquests tres premis:

– Pendulum, Associació per a la Difusió del Coneixement Científic, convidarà un grup d’alumnes a realitzar un Pícnic Científic Familiar al Montseny.

– El Museu de les Matemàtiques de Catalunya (MMACA), ofereix una visita guiada a un grup d’alumnes a la seva seu de Cornellà de Llobregat.

– Els Centres Científics i tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB), ofereixen la realització d’un taller de nanotecnologia i microscòpia.

A banda d’aquests premis, s’atorgaran un seguit de Mencions a d’altres vídeos meritoris. Els alumnes guardonats amb Mencions gaudiran d’entrades a CosmoCaixa Barcelona.
Els vídeos guardonats amb Premis i Mencions podran seran penjats a Recerca en Acció per tal que serveixin d’exemple a qualsevol persona interessada i alimentin la base de dades d’experiments del portal.

Els premis s’entregaran en un acte que tindrà lloc el mes de juny al Campus de Castelldefels de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Per a dubtes i consultes us podeu adreçar a: xprimenta@fundaciorecerca.cat

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe