Més de 500 investigadores combaten els estereotips de gènere a la ciència explicant la seva recerca davant més de 30.000 escolars

05 febrer 2024 | Notícies, Sala de premsa

El dimecres 7 de febrer torna “#100tífiques”, en la que serà la sisena edició d’un macroesdeveniment que s’ha convertit en un referent reivindicatiu per a la comunitat de dones investigadores catalanes i també per a les escoles. Un total de 540 investigadores d’entitats públiques i privades faran simultàniament xerrades a 454 escoles de 39 comarques catalanes, amb un total de 31.000 alumnes d’entre 11 i 13 anys, per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens.

La iniciativa, organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb els Departaments d’Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat, s’integra al en el “Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència” de l’11 de febrer (enguany és diumenge, per la qual cosa les activitats a les escoles s’avancen als dies lectius anteriors).

Simultaneïtat, senzillesa i efectivitat comunicativa són els trets distintius del format de #100tífiques. A les 11.00 h (hora simbòlica coincident amb l’11 de febrer) totes les escoles visionaran un breu i motivador vídeo de presentació general de la mà de la popular creadora de continguts i presentadora Juliana Canet. Tot seguit, es passarà a la conferència presencial o virtual de cada científica, assignada per escola (en alguns casos amb més d’una investigadora), que explicarà la seva experiència vital i recerca real. L’acció transcorre en directe i en simultani a les escoles participants. Algunes d’aquestes xerrades seran retransmeses per estríming.

També se celebra un acte central de cada edició, que consta d’unes xerrades amb assistència presencial d’alumnes i retransmès també per estríming. Enguany, se celebrarà el mateix 7 de febrer a l’Auditori Josep Irla de la Delegació del Govern a Girona i emularà un plató de televisió, amb una entrevista presencial a Paula Costa, il·luminadora, fotògrafa i cantant del concurs musical “Eufòria” de TV3, i la realització d’un taller científic. Es comptarà amb la conducció de l’enginyera mecànica i arquitecta tècnica Sílvia Planella, fundadora i directora del projecte ENGINY-era i impulsora del programa televisiu de divulgació científica i tecnològica “DONA’m Ciència”, de Televisió de Girona. Com a públic, hi assistiran 120 alumnes de 1r d’ESO de l’IES Jaume Vicens Vives de Girona.

El sostre de vidre: només un 34% de la recerca universitària està dirigida per dones

Segons el segon informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats, presentat el 2023 per la Xarxa Vives d’Universitats i amb dades referents a 2021, només un 34% de la recerca en l’àmbit catalanoparlant, està dirigida per dones, amb grups de recerca que tinguessin a dones com a investigadores principals, tot i que aquestes són majoria al llarg de la trajectòria universitària. La xifra contrasta amb el fet que la presència femenina supera el 50% dels estudis de grau (56%), màster (54%) i doctorat (51%).

Igualment, hi ha la meitat de deganes que de degans, ja que per cada dona en aquest càrrec hi ha 1,9 homes, trobant-se la mateixa proporció les direccions de departament. En els càrrecs de gestió vinculats a la recerca perdura l’escassa presència femenina, ja que les dones directores de centres i instituts de recerca representen només un 24% i un 26% en la direcció de càtedres. Els factors que perpetuen aquesta bretxa de gènere són múltiples, complexos i sistèmics. La manca de referents sòlids de dones científiques per a les nenes; estereotips que porten a les noies cap uns estudis superiors i no a d’altres —com ara les carreres tècniques—‍; un entorn hostil, jerarquitzat i construït entorn l’home a la carrera científica… són aspectes en el quals incideix la formació comunicativa que reben, abans de les seves conferències, les investigadores participants en #100tífiques.

El punt d’inflexió de la conscienciació internacional sobre la bretxa de gènere a la ciència el va representar un estudi publicat a la revista Science, de 2017. Aquest treball de referència, avançava que els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixien ben aviat a l’escola, tot mostrant com les nenes es començaven a considerar a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys.

#100tífiques va néixer fa sis anys per fer visible el paper estratègic de les dones en la recerca pública i privada de Catalunya, connectant-les, fomentant-hi la col·laboració publicoprivada i  impulsant les vocacions STEM des de les escoles amb una mirada inclusiva de gènere. Integrada per investigadores, tecnòlogues, enginyeres, gestores d’innovació, emprenedores i directives, la comunitat #100tífiques ha crescut des de les 101 científiques i 103 escoles de la seva primera edició (2019) fins a les 540 professionals de la ciència i 450 escoles implicades enguany.

Del total de participants de 2024, el 64,8% de les actuals #100tífiques provenen d’organismes públics de recerca, incloent-hi 95 universitats i  centres de recerca tant del CERCA com del CSIC, tot destacant la Universitat de Barcelona (amb 46 investigadores), l’IRB Barcelona (19) i la Universitat Autònoma de Barcelona (18). Un 35,2% de les investigadores pertanyen a empreses com ara HP; Boehringer Ingelheim, Provital Group; Grupo Menarini; Lubrizol, Alcon; BASF; B. Braun; Aigües de Barcelona; BBVA; Werfen; Allianz; Eurecat i Henkel.

Trobada prèvia de #100tífiques i formació en comunicació

La sisena edició de l’esdeveniment va comptar com a primer acte, de caràcter inaugural, amb la Trobada Anual de #100tífiques celebrada l’1 de febrer a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona. ETSEIB de la UPC. Aquesta jornada va propiciar el networking entre les investigadores i tecnòlogues participants en les conferències del 7 de febrer, tot reivindicant públicament la contribució de les dones a l’avenç de la ciència. L’acte va comptar amb la conferència central “Tecnologies quàntiques: passat, present i futur d’una (r)evolució tecnològica”, a càrrec d’Alba Cervera-Lierta, investigadora sènior del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS). Des d’octubre de 2021, Cervera-Lierta coordina el projecte Quantum Spain, una iniciativa per impulsar l’ecosistema espanyol de computació quàntica que adquirirà i operarà un ordinador quàntic al BSC-CNS.

El programa va incloure la taula rodona “La importància de crear comunitat”, amb la participació de Regina Llopis, presidenta de la AIA i cofundadora de WA4STEAM; Mireia Colina, vicepresidenta comercial de Leaf Space i colíder i fundadora del capítol local de Women in Aeroespace in Barcelona; Mireia Hernan, presidenta del Club Dones Politècniques de la UPC Alumni i Núria Mir, directora de GFT Technologies. Núria Salán, professora de la UPC i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, va exercir de moderadora.

En aquesta edició a més, les científiques participants, han pogut gaudir de tallers per a preparar les seves xerrades dinamitzats per professionals de la comunicació científica. De la mateixa manera, els i les docents, han tingut accés a una formació específica per treure el màxim profit de la visita de la científica a l’escola o institut.