La Setmana de la Ciència homenatja el lingüista i gramàtic català Pompeu Fabra i el físic nord-americà Richard Feynman

07 novembre 2018 | Sala de premsa

La Setmana de la Ciència a Catalunya 2018 (SC’18), que se celebrarà des d’aquest divendres i fins al 18 de novembre, oferirà prop de 400 activitats de divulgació del coneixement científic i tecnològic a més de 60 localitats catalanes. Enguany, pren com a eix temàtic central la figura i l’obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català, impulsada per la Generalitat de Catalunya.

La Setmana de la Ciència se suma així a les diverses activitats en memòria i reconeixement de qui fou un científic brillant, que va codificar i modernitzar la llengua catalana i la va fer apta per als diversos estils i funcions. La celebració fa especial èmfasi en l’aportació de Fabra a la llengua, i també posa en valor el gran arrelament social de la seva figura i obra arreu de Catalunya.

Les altres dues temàtiques conductores de la Setmana són, d’una banda, el patrimoni cultural, en commemoració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; i la figura del físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement, impulsada per l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC).

La Setmana de la Ciència, que arriba a la 23a edició, està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Secretaria d’Universitats i Recerca; i també compta amb  la col·laboració de Naturgy, l’Obra Social de “la Caixa”, Endesa, T-Systems, Amgen, Alcon i la Diputació de Girona. Així mateix, l’SC’18 rep el suport de nombroses institucions i entitats del sistema català de recerca i innovació, concretament prop d’un centenar en aquesta edició, com ara les 12 universitats de Catalunya: UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV, UOC, URL, UVic-UCC, UIC i UAO.

L’SC’18 oferirà un ampli ventall d’activitats multidisciplinàries de divulgació cientificotecnològica a tot el territori català, fonamentalment conferències i taules rodones, jornades de portes obertes a centres de recerca i museus, cursos/tallers i exposicions, accessibles gratuïtament per molts diversos públics. El seu programa es pot consultar al web https://setmanaciencia.fundaciorecerca.cat.

Acte d’inauguració

La Setmana de la Ciència celebrarà demà a l’acte inaugural a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), a partir de les 10 del matí, amb les intervencions del president de l’IEC, Joandomènec Ros, el director general de l’FCRi, Rafael Marín, i el director general de Recerca del Govern de la Generalitat, Joan Gómez Pallarès.

L’acte, que celebrarà a la Sala Prat de la Riba, es completarà amb la conversa “Fabra, l’enginyeria verbal” entre M. Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica de l’IEC i catedràtica de Lingüística i Terminologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i Màrius Serra, membre de la Secció Filològica de l’IEC, escriptor i periodista. A continuació, tindrà lloc la taula rodona “L’estudi científic del llenguatge des de Fabra”, que té com a objectiu acostar al públic a la dimensió científica del llenguatge.

Instagram i “Passaport Científic”

Enguany, es torna a convocar el concurs fotogràfic de la Setmana de la Ciència a través d’Instagram, obert a qualsevol persona que participi en una de les activitats programades. Com és habitual, en aquesta quarta edició, les imatges han de ser inèdites i s’ha de fer servir el hashtag #SC18CAT i s’ha d’etiquetar el perfil @fundaciorecerca a la fotografia. La persona guanyadora rebrà com a premi una impressora fotogràfica Sprocket d’HP, empresa patrocinadora del concurs.

També hi haurà premis en el marc de la campanya “Passaport Científic”, patrocinada per Educa. Les entitats organitzadores d’activitats que s’han adherit a la iniciativa instal·laran un cartell en les seves activitats en què figurarà un codi. Les persones que participin en un mínim de 3 activitats de la campanya hauran d’apuntar els codis i, després introduir-los a un formulari al web de l’SC’18, participaran en el sorteig de 10 lots de regals integrats per jocs científics, llibres i entrades a museus.

“A la recerca del món”

Una de les novetats d’aquesta edició 2018, és l’activitat de divulgació científica “A la recerca del món” organitzada per la Direcció General de Recerca de la Generalitat de Catalunya. Es tracta d’un camí de descoberta mitjançant quatre tallers científics per apropar la ciència a l’entorn educatiu i familiar, experimentar el mètode científic i, alhora, fer visible la recerca que es fa a Catalunya i fomentar les vocacions científiques.

És una activitat pilot que es durà a terme per primer cop en escoles rurals. Durant els dos caps de setmana de l’SC’18 també es faran quatre activitats adaptades per al públic familiar a Guimerà, Guissona, Pinell de Brai i Pinós. Els quatre tallers experimentals de foment de la ciència són: “CO2 per extingir el foc (taller de química)”; “Carrera de colors” (biologia); Electricitat per un tub (física) i “Nanociència amb Richard Feynman” (taller de tecnologia).