La confluència entre ciència i art, a debat al tercer diàleg científic Frontiers of Science and Technology in Society de l’AE-BKH

18 març 2024 | Notícies, Sala de premsa

El gerent de la Fundació Èpica La Fura dels Baus, Fran Iglesias, i el comissari d’exposicions, músic, matemàtic i investigador de la relació entre ciència i art, Lluís Nacenta, moderats per la cofundadora i directora de la Quo Artis Foundation, Tatiana Kourochkina, protagonitzaran el tercer diàleg científic Frontiers of Science and Technology in Society del Barcelona Knowledge Hub de l’Academia Europaea (AE-BKH), el dimecres 20 de març a la RACAB, de 18.00 h a 19.30 h. Amb el títol Research in Arts: From STEM to STEAM, el debat, totalment en anglès, estudiarà la confluència actual entre ciència i art a partir de les seves estretes relacions però, també, de les diferències entre la recerca científica i els diferents camps artístics.

Tant l’activitat científica com l’artística intenten explicar el món, buscar nous coneixements, donar sortida a la curiositat i al pensament creatiu, utilitzar l’experimentació i comunicar idees a través d’un procés de visualització. La creativitat, l’exploració i el descobriment, l’expressió i la comunicació, i l’experimentació són alguns dels conceptes que tenen en comú. Tot i això, ambdues presenten diferències importants. L’objectivitat, el mètode científic i la metodologia d’avaluació dels resultats propis de la recerca contrasten frontalment, per exemple, amb la subjectivitat artística.

Què necessita la pràctica artística, com a forma de coneixement, per a materialitzar la la transició real de les disciplines STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) cap el concepte STEAM, amb la “A” de “Arts”? Fran Iglesias i Lluís Nacenta analitzaran aquestes i més qüestions sobre l’estreta i sempre particular confluència entre ciència i art en el marc d’aquest primer diàleg científic Frontiers of Science and Technology in Society de 2024.

Sobre l’AE-BKH i els Diàlegs Científcs

L’Academia Europaea (AE) és una associació no governamental creada el 1988, integrada per més de 5.000 investigadors/res, que promou internacionalment l’aprenentatge, l’educació i la recerca en totes les branques de la ciència. Des de 2013, compta amb un hub a Barcelona, el Barcelona Knowledge Hub (AE-BKH), amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i amb seu a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

Cada mes l’AE-BKH organitza un diàleg d’alt nivell científic en anglès, i un altre, en català/castellà de divulgació científica. Els Diàlegs Científics configuren un nou espai de diàleg sobre ciència amb dues modalitats diferents: Frontiers, adreçada al públic professional científic (en anglès), i l’Àgora Ciutadana, per al públic general (en català/castellà).