Sala de premsa

La 25a Setmana de la Ciència a Catalunya se centra en l’estat de la recerca sobre la COVID-19

10 novembre 2020 | Sala de premsa

Del 14 al 29 de novembre se celebrarà la 25a Setmana de la Ciència a Catalunya, organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). La situació excepcional viscuda arran de la pandèmia de la COVID-19 fa que la temàtica de l’SC’20 se centri en aquesta malaltia, la seva evolució global i l’estat de recerca sobre el coronavirus SARS-CoV-2. També es tractaran altres temes de rellevància com l’Any Internacional de la Sanitat Vegetal de la UNESCO, i el centenari del naixement de diferents personalitats històriques de l’àmbit de la recerca que han estat referents als seus respectius camps de coneixement.

La iniciativa, impulsada per l’FCRI, amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya (Secretaria d’Universitats i Recerca), i la col·laboració de Fundació “la Caixa”, Amgen, BBVA i BASF, celebra enguany el seu quart de segle disseminant la ciència i la tecnologia. Durant aquesta setmana es portaran a terme centenars d’activitats de divulgació científica arreu del territori. Atesa la situació actual, el programa d’activitats s’ha adaptat a la situació sanitària, fent-se en suport virtual la major part de les jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs i tallers científics previstos. Vegeu programa 2020.

Entre els personatges científics homenatjats enguany es troben el filòleg i lingüista Antoni Maria Badia i Margarit; el químic Enric Casassas i Simó; la química anglesa, Rosalind Franklin, clau en el descobriment de l’ADN; i l’escriptor i bioquímic Isaac Asimov. El meteoròleg, astrònom i sismòleg Eduard Fontserè i Riba s’afegeix als homenatjats per l’SC’20 pel 150è aniversari del seu naixement.

L’SC’20 s’inaugurarà el 13 de novembre (10 hores) amb la conversa científica virtual “Perspectives i reptes en el desenvolupament i distribució de la vacuna contra el SARS-CoV-2”, que mantindran la investigadora Isabel Amat, directora d’Innovació de Reig Jofre, i Joaquim Segalés, investigador del Centre de Recerca en Sanitat Animal (CReSA) de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), incorporat per l’Organització Mundial de la Salut amb l’objectiu de trobar els models animals més idonis per desenvolupar els tractaments i la vacuna contra la pandèmia. L’acte, que es podrà seguir en directe al canal de YouTube de l’FCRI, serà presidit per Roger Torrent, president del Parlament de Catalunya, i moderat per Xavier Duran, químic i periodista de TV3.

El 18 de novembre es durà a terme una de les iniciatives més significatives de l’SC’20: el Dia de la Ciència a les Escoles, organitzat per l’FCRI i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquesta jornada s’oferiran, per alumnes de 3r i 4t d’ESO de prop de 250 escoles, i en format virtual, quatre conferències a càrrec de sengles investigadores i investigadors sobre temàtiques com ara la intel·ligència artificial, l’epidemiologia, la genètica, i la sostenibilitat. Els investigadors explicaran de forma accessible la seva recerca i respondran a reptes científics que prèviament havien plantejat per vídeo als alumnes.

Com a cloenda de la 25a Setmana de la Ciència, el 27 de novembre tindrà lloc la final de la 2a edició del concurs “Els Monòlegs del Club de la Ciència”, en un acte d’aforament reduït retransmès per videostreaming des de la seu de l’FCRI a Barcelona. Organitzat per l’FCRI i amb l’objectiu de fomentar nous formats de disseminació científica en català, la iniciativa vol promoure una comunicació de la ciència àgil i entenedora, mitjançant monòlegs cientificotecnològics de 3 minuts de durada, fets per estudiants i professionals del sector.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe