Notícies | Sala de premsa

El programa educatiu “AMGEN TransferCiència” inicia la seva tercera edició a Catalunya amb la participació de 380 alumnes de 15 centres

01 febrer 2022 | Notícies, Sala de premsa

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica Amgen TransferCiència, inicia aquets mes la seva tercera edició a Catalunya (curs 2020-2021) amb classes magistrals i tallers presencials realitzats amb alumnes de secundària i batxillerat de 15 centres educatius d’arreu el territori, a càrrec de sengles joves científics/ques en actiu. En total, 380 alumnes catalans participaran en aquesta iniciativa de la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

A nivell estatal, altres 5 centres educatius de la Comunitat Valenciana, 5 de la Comunitat de Madrid i altres 5 de Balears, se sumaran als 15 catalans fins arribar a un total de 700 alumnes participants, que rebran classes i tallers per part d’un equip de 27 joves investigadores i investigadores predoctorals i postdoctorals, vinculat activament als centres participants, de 4t  d’ESO i batxillerat.

Les classes presencials sobre genètica i biotecnologia es combinen amb tallers pràctics d’investigació, sessions experimentals recolzades amb l’ús de kits d’experimentació, dedicades a diferents temàtiques de l’àmbit biotecnològic. En el cas dels instituts catalans es desenvoluparan disciplines com ara l’expressió gènica i l’enginyeria genètica, amb l’ús d’un kit de transformació bacteriana; la memòria immunològica (malalties infeccioses, COVID-19 i autoimmunitat), amb aplicació d’un kit ELISA; o l’electroforesi (kit d’aquesta tècnica de separació de DNA, ARN, molècules i proteïnes), entre d’altres.

L’objectiu del programa és tant ensenyar com motivar. Metodològicament, s’aplica una fórmula original i inèdita: incorporar joves científics i científiques a les escoles i instituts, que treballen conjuntament amb els professors. Entre tots, conceben i executen de forma col·laborativa activitats a classe que mostren els continguts científics de forma més comprensible i atractiva, per tal de fomentar l’interès per les carreres científiques en els àmbits de la genètica i la biotecnologia entre els estudiants de secundària i batxillerat.

En el cas català, els investigadors participants han estat seleccionats per l’FCRI, amb la col·laboració de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA), especialment el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) i el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), entre d’altres, i posteriorment formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Alta fidelització de centres educatius i investigadors/ores

El programa ha fidelitzat un gran nombre de centres educatius de tot l’Estat espanyol. Així, un 25% desitja repetir, creant vincles estrets amb el professorat. La motivació entre els docents és alta, donada l’estratègia didàctica d’Amgen TransferCiència. Els motius per participar per part dels  investigadors/ores es relacionen amb la conscienciació sobre la necessitat d’aportar i transferir coneixement científic a les aules. Això s’ha traduït també en el fet que un 52% dels investigadors/ores desitgin participar-hi de nou.

La millora de les capacitats comunicatives i la possibilitat d’organitzar visites als centres de recerca són altres factors destacables per a l’equip científic del programa. En aquesta línia, Marcos Fariña, doctorand de l’IRB Barcelona, que portarà una terme un taller pràctic sobre edició gènica a l’Escola Pia de Sitges, considera que Amgen TransferCiència “és una excel·lent oportunitat de portar la ciència més enllà de les institucions d’una forma flexible, tot ajudant els alumnes a tenir opinions més fundades i fugir de dogmes”. La seva activitat permetrà aprendre a emprar un editor gènic CRISPR-Cas9, separant ADN de diferents mides. Un enfocament pràctic que, en la seva opinió, “a banda d’aportar als alumnes coneixements sobre les tècniques bàsiques de biologia molecular, els farà sentir protagonistes d’una experiència propera a ells”.

La millora de les capacitats comunicatives i la possibilitat d’organitzar visites als centres de recerca són altres factors destacables per a l’equip científic del programa. En aquesta línia, Marcos Fariña, doctorand de l’IRB Barcelona, que portarà una terme un taller pràctic sobre edició gènica a l’Escola Pia de Sitges, considera que Amgen TransferCiència “és una excel·lent oportunitat de portar la ciència més enllà de les institucions d’una forma flexible, tot ajudant els alumnes a tenir opinions més fundades i fugir de dogmes”. La seva activitat permetrà aprendre a emprar un editor gènic CRISPR-Cas9, separant ADN de diferents mides. Un enfocament pràctic que, en la seva opinió, “a banda d’aportar als alumnes coneixements sobre les tècniques bàsiques de biologia molecular, els farà sentir protagonistes d’una experiència propera a ells”.

Centres participants a Catalunya

INS Lliçà d’Amunt

Jesuïtes de Bellvitge Joan XXII

Institut Ca n’Oriac

Institut Pla de l’Estany

Institut La Mitjana

Escola Puigcerver

Institut Pau Claris

INS Alella

Escola T-P Xavier

FEDAC Salt

Escola Padre Damián

INS Guindàvols

Institut Narcís Monturiol

Escola Pia de Sitges

Institut Miquel Martí i Pol

Més informació a https://transferciencia.fundaciorecerca.cat/

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
Cap de Premsa
mguadalupe@fundaciorecerca.cat