Eduard Batlle, investigador de l’IRB Barcelona, Premi Nacional de Recerca 2023 pels seus descobriments pioners en càncer de còlon i la seva metàstasi

15 febrer 2024 | Notícies, Sala de premsa

El Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) han guardonat Eduard Batle, professor d’investigació ICREA a l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) i cap del Programa de Càncer d’aquest centre, amb el Premi Nacional de Recerca 2023 (PNR’23), en la què ha estat la seva 34a edició. Llicenciat en Ciències Biològiques i doctor en Biologia per la Universitat de Barcelona (UB), Batlle és líder mundial en la investigació de la relació entre el càncer colorectal (CCR) i les cèl·lules mare intestinals, així com de la seva metàstasi.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador/ora que ha contribuït significativament i internacionalment durant la seva trajectòria a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut i ciències experimentals, tecnologia i enginyeries. Té una dotació de 40.000 euros. En el cas de Batlle, el guardó se li concedeix “per la seva recerca puntera en la caracterització sistemàtica de l’arquitectura del CCR, sent els seus descobriments pioners internacionalment per a entendre la seva disseminació metastàtica i donant lloc a nous tractaments terapèutics avui en fase d’assaigs clínics”.

Les investigacions del guardonat han identificat les cèl·lules tumorals residuals ocultes al fetge i pulmó, revelant com evolucionen fins a donar lloc a l’aparició de metàstasi del càncer colorectal en aquests òrgans. La identificació aportada per Batlle de les cèl·lules responsables de la recaiguda en el CCR és un avanç vital en la lluita contra la malaltia. Igualment, la seva recerca en models pre-clínics ha evidenciat que la immunoteràpia primerenca, realitzada abans de la cirurgia, pot eliminar aquestes cèl·lules abans que iniciïn una metàstasi, cosa que podria prevenir les recaigudes en el càncer de còlon. Aquestes aportacions, que inspiren avui a investigadors del càncer d’arreu del mon, estan obrint noves vies per desenvolupar tractaments i eines diagnòstiques que frenin la progressió i millorin el pronòstic d’una malaltia que afecta milions de persones a tot el món.

Els Premis Nacionals de Recerca també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, Mar Reguant, professora d’investigació ICREA a l’Institut d’Anàlisi Econòmica (IAE-CSIC) i professora associada a la Barcelona School of Economics (BSE). La guardonada és experta en el camp de l’economia de l’energia i, en particular, en l’anàlisi econòmica del sector elèctric i la contaminació associada a la producció elèctrica. Aquest àmbit d’investigació és avui d’enorme importància, i ho serà encara més en un futur pròxim, degut els reptes que el canvi climàtic està plantejant per al funcionament de les nostres economies i societats en el seu conjunt. El premi està dotat amb 10.000 euros.

La Fundació Dr. Antoni Esteve, per la seva tasca de més de quatre dècades promovent la recerca i el coneixement en farmacologia, tant en l’àmbit català com internacionalment, ha estat distingida en la categoria de Mecenatge Científic. El Museu de la Ciència CosmoCaixa, ho ha estat en la categoria de Comunicació Cientifica, per esdevenir un centre de referència internacional en divulgació científica, acostant la ciència a la ciutadania i fomentant les vocacions científiques entre el jovent.

El Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en R+I ha estat per la Fundació Catalunya La Pedrera, per la seva xarxa de partenariats, teixida des de la seva creació el 2013, amb institucions del sector de la recerca: centres, hospitals i universitats. Finalment, l’IRB Barcelona i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), han estat guardonats amb el Premi Nacional d’Innovació a la Creació d’una Empresa de Base Científica per la impulsió de l’spin-off Nuage Therapeutics, que desenvolupa nous fàrmacs selectius per malalties difícils de tractar, com ara el càncer de pròstata que reapareix després del tractament inicial.

Els Premis Nacionals de Recerca fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris, comunicadors i entitats creadores d’empreses de base científica. El jurat del PNR’23 va ser presidit per Joaquim Nadal i Farreras, conseller de Recerca i Universitats i president de l’FCRI. Els seus membres van ser Joan Gómez Pallarès, director general de Recerca; Caterina Biscari (Sincrotró Alba); Júlia Vergara-Alert (IRTA-CReSA), Premi Nacional de Recerca al Talent Jove 2022; Pere Roca-Cusachs (IBEC); Jaume Ventura (CREI i BSE), Premi Nacional de Recerca 2022; Marta Reynal-Querol (UPF i GSE); Samuel Sánchez (IBEC i Nanobots Therapeutics), Premi Nacional de Recerca al Talent Jove 2016; i Robert Fabregat, director general de Biocat. Va actuar com a secretari Jordi Mas, director general de l’FCRI.