Dues escoles de Barcelona i una d’Olot guanyen el concurs X(p)rimenta 2023 de vídeos sobre experiments científics

07 juny 2023 | Notícies, Sala de premsa

Temàtiques tan diverses com la biodegradació dels plàstics, la mesura del pH i l’acidesa de l’aigua i la física que hi ha darrere la construcció de petits coets amb mistos, han protagonitzat els tres vídeos escolars sobre experiments científics de primària, secundària i batxillerat/cicles formatius guanyadors del concurs audiovisual X(p)rimenta 2023. En la seva tretzena edició, aquesta iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), ha aconseguit un record de participació, amb 33 vídeos finalistes sobre un total de 151 vídeos, un 47% més que en l’edició anterior.

Els premis es van lliurar ahir a un acte celebrat a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) del Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). L’Escola Baloo, de Barcelona, amb el vídeo “Plàstic biodegradable fet amb llet”, ha guanyat en la categoria de primària; l’IE Greda, d’Olot, amb el vídeo “El pH de la peixera”, ha obtingut el guardó en la de secundària; i l’Escola Pia de Sarrià-Calassanç, amb el vídeo “No diguis misto, digues coet!”, ha resultat premiada en la categoria de Batxillerat i Cicles Formatius. També s’han lliurat 12 mencions especials, 4 per categoria. En total, hi han participat 499 alumnes i 76 docents de 74 centres educatius (71 a Catalunya, 2 a Balears i 1 a la Comunitat Valenciana).

El concurs audiovisual X(p)rimenta s’adreça a alumnes i a docents que vulguin fer un experiment científic i enregistrar-lo en vídeo, amb dos objectius: divulgar un principi científic o tecnològic vinculat al currículum dels ensenyaments de primària, secundària, batxillerat o cicles formatius, i aprendre a usar les bases del llenguatge audiovisual. Els vídeos guanyadors i mencions es poden visionar al portal web de l’FCRI Recerca en Acció, i al seu canal de YouTube.

Vegeu vídeos guanyadors:

Primària: “Plàstic biodegradable fet amb llet, Escola Baloo (Barcelona).

Secundària: “El pH de la peixera, l’IE Greda (Olot).

Batxillerat/Cicles Formatius: “No diguis misto, digues coet!”, Escola Pia de Sarrià-Calassanç (Barcelona).