Petits Talents Científics

Hospitalet de Llobregat

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2020/2021

Investiguem com funciona el cos humà a primària (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).

A banda de ser un dels continguts clau de l’àrea de Coneixement del Medi Natural a primària, la comprensió de com els éssers humans portem a terme les funcions vitals és un contingut especialment rellevant perquè els nens i nenes puguin explicar d’una manera fonamentada les decisions que cal prendre en relació a la salut personal i col·lectiva. L’objectiu als centres educatius hauria de ser que els infants poguessin sofisticar la seva comprensió sobre el funcionament del cos humà de manera integrada, mentre porten a terme una investigació científica real, tal com planteja el currículum actualment vigent.

La proposta Investiguem com funciona el cos humà té un doble objectiu:

• aprofundir en la metodologia d’investigar per modelitzar que en aquests moments és la metodologia que té més consens en la didàctica de la ciències;
  • construir els coneixements científics i didàctics necessaris perquè el professorat que hi participi perquè pugui treballar amb aquest metodologia el bloc de continguts del cos humà tal com marca el currículum de primària.

El curs donarà estratègies i recursos perquè els mestres que hi participin puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on es comparteixin les investigacions fetes.

Continguts

• La investigació científica i els models i la modelització en el funcionament del cos humà.
  • El camí dels nutrients o quan el problema és com el cos fa servir els nutrients del menjar.
  • El camí dels gasos o quan el problema és com el cos aprofita l’oxigen per generar energia.
  • El camí de la informació o quan el problema és com el cervell sap què està passant al nostre cos.

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

• Sessió inicial (19/01/2021): “Investigar per comprendre el funcionament del cos humà”
  • Sessió experimental 1 (26/01/2021): “El camí dels nutrients: quan el problema és com els aliments ens fan créixer o ens donen energia”
  • Sessió experimental 2 (02/02/2021): “El camí dels gasos: quan el problema és la respiració i els gasos”
  • Sessió de feedback de les sessions experimentals 1 i 2 (09/02/2021)
  • Sessió experimental 3 (16/02/2021): “El camí de la informació: quan el problema és com allò que capten els sentits ens fa reaccionar”
  • Sessió experimental 4 (23/02/2021): “Quan hi ha interrupcions en el camí: quan el problema són les malalties i les disfuncions”
  • Sessió de feedback de les sessions experimentals 3 i 4 (02/03/2021)
  • Sessió final (09/03/2021): Preparem la comunicació científica.

Formadors: Arnau Amat professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic) i Jordi Martí professor de Didàctica de les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i investigador del grup de recerca en Coneixement i Didàctica (CODI) de la UVic-UCC. Irma Darné mestra d’educació primària de l’Escola Vedruna de Ripoll.

Horari

De 17.30 a 19.30 h.

Lloc

Les sessions es duran a terme en línia.

Fòrum d’experiències

El curs finalitzarà amb un congrés científic, un espai d’intercanvi entre les escoles, on l’alumnat presentarà els projectes realitzats.