Petits Talents Científics

La Garrotxa

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

Què s’ofereix?

El programa d’actualització científica per a mestres d’educació primària (obert a mestres d’infantil) “Petits Talents Científics” vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació primària. Ofereix cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 30 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2024/2025

La temàtica escollida per al curs 2024/2025 és: Investiguem sobre la llum, el so i la calor (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).

Com és que hi ha claror a les nits de Lluna plena? Com és que ens hi veiem més en una habitació blanca que no pas en una habitació pintada d’un color fosc? Com és que veiem la llum de color verd quan travessa un paper de cel·lofana d’aquest color? Com és que sentim els crits dels nens i nenes del pati si hi ha una paret i tenim les finestres tancades? Com podríem transportar gelats de la botiga fins a casa sense que es fonguin? Com és que les paelles són de ferro, però els mànecs són de fusta? Puc sentir sorolls a dins de l’aigua? Aquesta nova edició de Petits Talents Científics servirà per refrescar els nostres coneixements científics sobre la llum, el so i la calor, i oferirà recursos didàctics i propostes per dissenyar situacions d’aprenentatge que condueixin als alumnes a construir explicacions de fenòmens quotidians relacionats amb la llum, el so o la calor, a través de la investigació científica.

Objectius

La proposta Investiguem sobre la llum, el so i la calor té un triple objectiu:

• dissenyar situacions d’aprenentatge que parteixin de fenòmens quotidians vinculats amb la llum, el so i la calor, i que es desenvolupin a partir de projectes d’investigació autèntics;
  • actualitzar els coneixements científics i didàctics que els docents de primària necessiten per portar a terme situacions d’aprenentatge en què s’impliqui l’alumnat en processos d’investigació autèntics; i
  • presentar les investigacions realitzades en un congrés de ciència infantil.

Continguts

• Investiguem sobre la naturalesa de la llum i la seva transmissió des d’una font lluminosa.
  • Investiguem sobre els colors de la llum.
  • Investiguem l’estructura interna de la matèria: el model de partícules.
  • Investiguem sobre la naturalesa i els mecanismes de transmissió del so.
  • Investiguem sobre els mecanismes de transmissió de la calor: conducció i convecció.

Certificació

El programa consta de 30 hores de formació reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, a través del Servei Educatiu de la Garrotxa.

Formadors/es

Jordi Martí.

Dates

El curs s’iniciarà el mes d’octubre de 2025 i les sessions seran en dimarts, però les dates concretes estan pendents de concretar.

– Sessió presentació: Investigar per comprendre el so i la calor: idees clau i temes d’investigació amb els alumnes de primària (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).

– Sessió experimental 1: Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre el so (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).

– Sessió experimental 2: Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre la calor I (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).

– Sessió experimental 3: Recursos didàctics i propostes d’investigació sobre la calor II (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).

– Sessió de disseny de la investigació 1: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).

– Sessió de disseny de la investigació 2: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).

Inscripcions: us podeu inscriure aquí.

Data límit per presentar les propostes de projecte: 31 de gener de 2025 (data aproximada).

Retorn i seguiment de les propostes: entre febrer, març i abril de 2025. El programa també ofereix, tal com es va fer en l’edició anterior, la possibilitat de realitzar tutories de seguiment amb els formadors.

Les sessions presencials es faran a les instal·lacions del centre de recursos pedagògics, i les sessions en línia, a través de la plataforma de formació de l’FCRI.

Petit Congrés Científic: darrera quinzena de maig de 2025.

Documents: accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.

*Properament anunciarem les dates de les sessions i el procediment d’inscripció.