Petits Talents Científics

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

El programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI, l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i Fundació “la Caixa”, vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2024/2025

La temàtica del curs 2024/2025 és:

Investiguem sobre les forces i el moviment

El concepte de força és un dels conceptes importants de la ciència, i la comprensió de com actuen les forces en determinats fenòmens del nostre entorn és un coneixement important per a qualsevol ciutadà. Comprendre les forces també és important per explicar-se el funcionament de les màquines simples (palanques, politges) o per comprendre com cal disposar els diferents elements que intervenen en la construcció d’un pont o d’un edifici.

Tots aquests aspectes són ben presents en els sabers que configuren l’àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural en el nou currículum.

Objectius

La proposta Investiguem sobre les forces i el moviment persegueix un doble objectiu:

• conèixer què suposa portar a terme investigacions científiques a l’aula amb els alumnes de primària; i

• construir els coneixements científics i didàctics necessaris perquè el professorat participant pugui investigar amb els seus alumnes sobre les forces i el moviment en relació a una àmplia diversitat de fenòmens.

El curs donarà estratègies i recursos pràctics perquè els mestres participants puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on els nens i nenes compartiran les investigacions que han portat a terme a l’aula.

Continguts

Investiguem sobre el concepte de força i sobre les relacions entre força i moviment..

• Investiguem sobre el paper de les forces en la construcció d’estructures (ex: ponts, edificis), i en el funcionament de les màquines simples (ex: palanques, politges, etc.)

• Investiguem sobre la implicació de les forces en el vol (ocells, avions, estels).

Certificacions

Formadors

Jordi Martí, Víctor Grau, Gemma Viscasillas.

Octubre, novembre i desembre de 2024 (dates per concretar en breu).

Data límit per presentar les propostes de projecte

Gener de 2025.

Retorn i seguiment de les propostes

Febrer de 2025.

Tutories individualitzades per projecte d’investigació

Febrer, març i abril de 2025 (data i hora a concretar entre els formadors i els centres).

Sessions presencials

Auditori (6a planta) de l’FCRI (Pg. Lluís Companys 23, 08010 Barcelona)

Sessions en línia: a través de la plataforma de l’FCRI.

Informació i inscripcions

Si hi esteu interessats, podeu contactar amb petitstalents@bcn.cat.

Encontres PTC

Maig de 2025.

Documents

En aquest espai trobaràs recollits els diferents projectes desenvolupats per les escoles a edicions anteriors del programa Petits talents científics. Accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.