Petits Talents Científics

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

El programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI, l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i EduCaixa, vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2021/2022

Enguany es fan aquests cursos:

• La llum (adreçat a docents de segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària).

L’objectiu d’aquest programa és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència. El tema central és l’energia a través de la llum.

Quin entorn concret observar? Quines característiques són observables? Quins materials ens poden ajudar en aquesta observació? Quins processos d’aprenentatge ens interessen que passin? Quin hauria de ser el nostre paper com adults?

Durant el programa  es donarà resposta a aquests reptes, a partir de l’anàlisi d’experiències i de la creació de noves propostes, d’una manera dinàmica i participativa.

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió 1 (21/10/2021): “Què en sabem de la llum? De quina manera ens podem acostar per entendre-la?”

Sessió 2 (18/11/2021): “Experimentem amb la llum”

Sessió 3 (27/01/2022): “Per on comencem a observar i investigar? Com penseu el material, la seva distribució, les estones de descoberta a les vostres aules?”

Sessió 4 (17/02/2022): “La gestió de l’aula i el paper del mestre, en els processos d’indagació”

Sessió 5 (17/03/2022): “Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupen”

Sessió 6 (24/03/2022): “Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es desenvolupen”

Formadores: Carme Alemany, mestra i col·laboradora del Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages (FUB); Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i directora d’AULACRAM.

De 17.45 a 19.45 h.

• Energies: llum, so, calor i electricitat (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).

Com és que l’arc de Sant Martí té tants colors? Per què ens hi veiem més en una habitació blanca que no pas en una habitació pintada d’un color fosc? Com és que sentim els crits dels nens i nenes del pati si hi ha una paret i tenim les finestres tancades? Com podríem transportar gel del Montseny a Barcelona sense que es fongui? Com és que prement l’interruptor la bombeta fa llum i calor?  Aquest curs us oferirà propostes i recursos per implicar els nens i nenes en processos d’investigació científica autèntica i així poder donar resposta a aquestes i altres preguntes sobre la llum, el so, la calor i l’electricitat.

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

Sessió inicial (13/10/2021): “Investigar per comprendre els fenòmens físics”

Sessió experimental (20/10/2021): “ Què és l’electricitat i com la podem estudiar?”

Sessió experimental (27/10/2021): “Investiguem què és i com es transmet el so”

Sessió feedback (3/11/2021): “Sessió de feed-back de les sessions experimentals 1 i 2 – Grup 1”

Sessió feedback (10/11/2021): “Sessió de feed-back de les sessions experimentals 1 i 2 – Grup 2”

Sessió experimental (17/11/2021): “Com podem començar a entendre la llum?”

Sessió experimental (24/11/2021): “Quan el problema és la calor i la seva transmissió”

Sessió feedback (1/12/2021): “Sessió de feed-back de les sessions experimentals 3 i 4 – Grup 1”

Sessió feedback (15/12/2021): “Sessió de feed-back de les sessions experimentals 3 i 4 – Grup 2”

Sessió final (12/1/2022): “Preparem la comunicació científica”

Formadors: Victor Grau professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic), Laura Martín mestra de primària i professora associada de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic), Judit Verdaguer mestra de primària  i Jordi Martí professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic).

De 18.00 a 19.30 h.

Encontres d’experiències i Fira d’experimentació

Encontres d’experiències (cicle mitjà i superior d’educació primària) i Fira d’experimentació (segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària), que es faran a CosmoCaixa, si la crisi sanitària ho permet, per tal que les escoles mostrin els projectes elaborats i puguin intercanviar vivències.

Documents

En aquest espai trobaràs recollits els diferents projectes desenvolupats per les escoles a edicions anteriors del programa Petits talents científics.

Accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.