Petits Talents Científics 

Barcelona

 

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

El programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI, l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i EduCaixa, vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2023/2024

Enguany es fa aquest curs:

Investiguem sobre les adaptacions al medi i l’evolució dels organismes vius

La comprensió dels processos implicats en l’evolució dels organismes vius és un element clau de la cultura científica de qualsevol ciutadà, perquè és aquesta comprensió la que permet explicar-nos multitud de fenòmens com ara l’origen de la diversitat biològica, les adaptacions dels organismes al seu entorn, l’origen de l’espècie humana o els efectes que han tingut les grans extincions al llarg de la història de la vida a la Terra, entre molts d’altres. Com que comprendre la teoria de l’evolució no és un procés senzill, la didàctica de les ciències ha posat clarament de manifest la importància d’introduir els nens i nenes, des de l’educació primària, al coneixement científic més bàsic per explicar els fenòmens relacionats amb l’evolució, i fent-ho utilitzant estratègies diverses com són la investigació a l’aula, el joc i les simulacions.

Objectius

La proposta Investiguem sobre les adaptacions al medi i l’evolució dels organismes vius té un triple objectiu:

  • Conèixer què suposa portar a terme investigacions científiques a l’aula amb els alumnes de primària.

  • Construir els coneixements científics i didàctics necessaris perquè el professorat participant pugui investigar amb els seus alumnes sobre les adaptacions al medi i sobre l’evolució dels organismes vius

  • Reconèixer el joc com a estratègia didàctica i saber-lo aplicar a l’aula per abordar el tema de la selecció natural i el de l’evolució dels grans grups d’organismes vius.

El curs donarà estratègies i recursos pràctics perquè els mestres participants puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on els nens i nenes compartiran les investigacions que han portat a terme a l’aula.

Continguts

  • Investiguem sobre les adaptacions de plantes i animals al medi que els envolta a partir de la relació entre estructura i funció.

  • Investiguem sobre la variabilitat que existeix entre els individus de qualsevol població d’organismes i la seva relació amb la supervivència en un medi canviant a través del mecanisme de la selecció natural.

  • Investiguem sobre com s’han originat els grans grups d’animals i sobre les relacions de parentiu que hi ha entre ells.

Sessions

Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:

– Sessió 1. En línia (1,30 hores). Data: 18/10/2023: Sessió de presentació sobre els àmbits a investigar, idees científiques clau i dificultats d’aprenentatge. Horari: de 17.30 h a 19.00 h.
– Sessió 2. Presencial 1 (2 hores). Data: 25/10/2023: Sessió experimental 1. Recursos per investigar sobre l’adaptació al medi. Horari: de 17.30 h a 19.30 h.
– Sessió 3. Presencial 2 (2 hores). Data: 08/11/2023: Sessió Experimental 2. Recursos per investigar sobre el mecanisme de selecció natural. Horari: de 17.30 h a 19.30 h.
– Sessió 4. Presencial (2 hores). Data: 15/11/2023: Sessió Experimental 3. Recursos per investigar sobre la història evolutiva i la classificació dels animals. Horari: de 17.30 h a 19.30 h.
– Sessió 5. En línia (1,30 hores). Data: 22/11/2023: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (I), Subgrup A. Horari: de 17.30 h a 19.00 h.
– Sessió 5. En línia (1,30 hores). Data: 29/11/2023: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (I), Subgrup B. Horari: de 17.30 h a 19.00 h.
– Sessió 6. En línia (1,30 hores). Data: 13/12/2023: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (II) Subgrup A. Horari: de 17.30 a 19.00 h.
– Sessió 6. En línia (1,30 hores). Data: 20/12/2023: Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (II) Subgrup B. Horari: de 17.30 a 19.00 h.
– Sessió 7. En línia (1,30 hores). Data: 10/01/2024: Com preparar la comunicació als Encontres. Horari: de 17.30 a 19.00 h.

Formadors

Jordi Martí Feixas, Laura Martin i David Segarra.

Sessions presencials: Auditori (6a planta) de l’FCRI (Pg. Lluís Companys 23, 08010 Barcelona) 

Sessions en línia: a través de la plataforma de l’FCRI.

Documents

En aquest espai trobaràs recollits els diferents projectes desenvolupats per les escoles a edicions anteriors del programa Petits talents científics. Accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.