La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació impulsa els Premis TUCA (Turisme, Ciència i Audiovisual) per fomentar el català a YouTube, Instagram i TikTok entre joves de 18 a 25 anys

11 marzo 2024 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) ha obert la primera edició dels Premis TUCA (Turisme, Ciència i Audiovisual). Es tracta d’un concurs de vídeos curts verticals o shorts en català per a YouTube, Instagram i TikTok amb una durada màxima de 3 minuts, fets per joves de 18 a 25 anys, que han de donar a conèixer localitzacions, espais o equipaments dotats de continguts científics que puguin atreure o generar un potencial interès turístic a Catalunya, fomentant alhora l’ús de la llengua catalana en les grans plataformes digitals actuals.

La convocatòria romandrà oberta fins a l’1 de juny i repartirà tres Premis TUCA de 1.500 euros (primer premi), 1.000 euros (segon premi) i 500 euros (tercer premi). Els treballs guanyadors es publicaran de l’1 al 7 de juliol a la nova plataforma web Turisme Científic de l’FCRI. El 15 de juliol es celebrarà un acte de lliurament presencial a Barcelona. El contingut dels vídeos, que han  de ser produïts durant el 2024, ha de desenvolupar en qualsevol de les varietats dialectals del català una idea de tipus científic que impulsi el públic a visitar un determinat indret, espai o equipament.

La iniciativa sorgeix del compromís de l’FCRI amb l’ús del català en l’àmbit de la divulgació científica i la recerca en general, en consonància amb el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca de Catalunya, del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat. Molt especialment, els Premis TUCA incideixen en la potenciació del català en l’entorn digital i plataformes a les xarxes socials. Diversos estudis, com ara el recent “Català, youtubers i instagramers” (2021) del Departament de Cultura de la Generalitat, mostren com avui l’oferta en català a aquestes plataformes està minoritzada i, en línies generals, negativament connotada, així com una preferència majoritària dels youtubers i instagramers catalans per l’ús del castellà.

Els Premis TUCA formen part de la nova plataforma digital Turisme Científic, impulsada per l’FCRI, un lloc web de referència en aquest àmbit a Catalunya. El seu objectiu és valoritzar la ciència com a motor per a un turisme responsable, sostenible, desestacional i descentralitzat, alhora que es posa al servei de les empreses, institucions i entitats per a detectar els recursos i el actius de ciència al territori, fent-los partícips d’aquesta proposta de turisme i oci.

La plataforma de l’FCRI es planteja com a missió fer de la ciència i el coneixement en català una proposta de turisme amb valor afegit, innovador, singular, atractiu i actiu que permeti la descentralització i la desestacionalització del turisme actual. En aquest sentit, els continguts de ciència en interacció amb el turisme augmenten la qualitat d’aquest sector al territori, dinamitzant l’economia adjacent, com ara el comerç i la restauració.

L’FCRI promou actualment d’altres iniciatives relacionades amb la promoció de l’ús de la llengua catalana, com ara la “Convocatòria Joan Oró d’ajuts per al foment de la cultura científica a Catalunya”. La iniciativa finança projectes comunicatius científics inèdits en llengua catalana, tant per a joves talents menors de 40 anys com per a comunicadors i divulgadors consolidats, de 40 anys o més, podent-se atorgar també a entitats, universitats, centres de recerca o empreses.