Josep Tabernero obté el Premi Nacional de Recerca 2019 per la seva contribució internacional a la investigació oncològica

16 junio 2021 | Sala de premsa

El Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) han guardonat l’oncòleg Josep Tabernero, director del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i cap del Servei d’Oncologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, amb el Premi Nacional de Recerca 2019, en la que és la 30a edició d’aquests guardons. Llicenciat en Medicina i Cirurgia amb Premi Extraordinari de Llicenciatura en 1987 i doctor en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona, Tabernero ha esdevingut un dels investigadors més rellevants i amb majors contribucions internacionals a la recerca oncològica, especialment en el camp dels tumors gastrointestinals i les teràpies moleculars.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador/ora que hagi contribuït recentment, de manera significativa i internacionalment a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals. El guardó, amb una dotació econòmica de 40.000 euros, distingeix enguany la ingent tasca del Dr. Tabernero, qui ha significat avenços pioners en l’oncologia mèdica i la medicina oncològica de precisió, com ara el descobriment de nous mecanismes implicats en el desenvolupament dels tumors i el disseny de teràpies dirigides més precises i eficaces contra el càncer.

Els Premis Nacionals de Recerca també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, Sílvia Osuna, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona (UdG). La guardonada està especialitzada en l’estudi dels processos bioquímics relacionats amb la catàlisi enzimàtica i el desenvolupament de simulacions i eines computacionals per al disseny de nous enzims d’interès per a la indústria farmacèutica.

La consellera d’Empresa i Coneixement i presidenta de l’FCRI, Àngels Chacón, ha posat en valor la recerca d’avantguarda dels guardonats, assenyalant que “arran de la pandèmia de COVID-19, el conjunt de la societat ha entès que la nostra vida, en gran part, depèn de la ciència. I Josep Tabenero i Sílvia Osuna en són uns referents d’excel·lència”. Chacón ha agraït en nom del Govern de Catalunya la contribució dels dos investigadors “per posicionar el nostre país i millorar, alhora, la competitivitat de la nostra economia i el benestar social”.

En una conversa telemàtica amb els dos investigadors guardonats i el director general de l’FCRI, Jordi Portabella, Àngels Chacón ha destacat “el perfil transversal, de 360 graus, del Dr. Tabernero, que complementa el fet de ser un excel·lent investigador amb una formació empresarial, activitat docent i projecció internacional”. També ha fet incidència en el fet que la distinció de la Dra. Sílvia Osuna “és molt valuosa en tant que proporciona als més joves un referent de talent femení en l’àmbit científic; el nostre país no es pot permetre perdre la meitat del seu talent i és vital visualitzar investigadores ocupant posicions en l’àmbit de la recerca”.

Trajectòria del Dr. Tabernero

El premiat, que també és responsable de la Unitat d’Investigació de Teràpia Molecular del Càncer (UITM) «la Caixa», unitat pionera a Espanya, dedicada al desenvolupament d’assaigs clínics de teràpies moleculars, manté vocacionalment una estreta relació amb els pacients. Així mateix ha participat en el desenvolupament de diferents fàrmacs per al tractament del càncer colorectal que, avui dia, formen part del tractament estàndard d’atenció. Basant-se en el concepte que cadascun dels tumors té una identitat genètica diferent, el grup de recerca del Dr. Tabernero treballa en desenvolupar teràpies moleculars adreçades a oncoproteïnes específiques, per tal de aconseguir tractaments personalitzats.

El seu grup investiga per identificar nous marcadors pronòstics i predictius de resposta a diversos tractaments i d’altres de resistència, tan primària (innata) com secundària (deguda al tractament). Aquests marcadors són característiques genètiques del tumor i els teixits que condicionen la resposta del tumor. El Dr. Tabernero i el seu grup han estat pioners en el desenvolupament precoç de fàrmacs (estadis inicials del desenvolupament clínic experimental) per tractar càncers del tracte intestinal, així com la recerca preclínica i translacional associada, incloent-hi eines experimentals innovadores relacionades amb la biòpsia liquida, els xenoempelts en models animals (ratolins) o la definició, per primera vegada, dels subtipus moleculars de càncer colorectal.

Altres distincions

La Fundació Científica de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (FCAECC), per l’esforç de finançament de la investigació en càncer a Catalunya, ha resultat distingida en la categoria de Mecenatge Científic. L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), per la seva tasca de 30 anys com a ens articulador de la divulgació científica a Catalunya, ho ha estat en la categoria de Comunicació Científica; mentre que el Premi de Partenariat Publicoprivat en R+I ha estat per al Ricoh Additive Manufacturing Centre (Ricoh-CIM UPC), per l’impuls comú en la fabricació additiva (producció industrial de formes geomètriques i components complexos personalitzats per superposició de capes).

Els Premis Nacionals de Recerca fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris i comunicadors. El jurat, presidit per M. Àngels Chacón, consellera d’Empresa i Coneixement i presidenta de l’FCRI; ha estat integrat per Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i Premi Nacional de Recerca 2018; Magdalena Aguiló, professora del Departament de Química Física i Inorgànica de la Universitat Rovira i Virgili; Miquel González-Meler, investigador del Departament de Ciències Biològiques del College of Liberal Arts and Sciences de la University of Illinois at Chicago; Anna Veiga, directora del Banc de Línies Cel·lulars del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona; Mary Nash, catedràtica emèrita del Departament d’Història Contemporània de la UB; Rosa M. Albert, professora d’investigació ICREA al Departament de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia de la UB; Francesc Xavier Grau, secretari d’Universitats i Recerca; i Joan Gómez Pallarès, director general de Recerca. Ha actuat com a secretari Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Vegeu CV guardonats