Notícies | Sala de premsa

Més de 200 alumnes d’infantil i de primària de 6 centres escolars presentaran els seus projectes de recerca al Congrés de Petits Talents Científics a la Garrotxa, el 17 i el 21 de maig a Olot

15 May 2024 | Notícies, Sala de premsa

Què els passaria als tres porquets si els construïm una casa de cartró? Per què quan ens acabem de beure un suc amb una palleta, el bric s’aixafa? Nevarà o no nevarà… Aquestes preguntes relacionades amb la investigació de la matèria són els títols d’alguns dels projectes de recerca que 206 alumnes d’infantil i de primària de 6 centres escolars de la Garrotxa, acompanyats per 17 docents, exposaran al Congrés de Petits Talents Científics, el divendres 17 de maig a l’Espai Cràter d’Olot (Sala Magma, C/ Macarnau, 55, sessions de 9.30 h a 10.20 h i de 10.30 h a 11.20 h) i el dimarts 21 de maig (de 9.45 h a 10.45 h). Els projectes, desenvolupats aquest curs 2023-2024, són el resultat de la tercera edició a la Garrotxa de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb més de 10 anys de funcionament a diferents localitats de Catalunya.

PTC la Garrotxa està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb la col·laboració dels Serveis Educatius de la Garrotxa del Departament d’Educació de la Generalitat i el suport de Noel Alimentaria SAU, Laboratorios Hipra, SA, Tavil IND SAU i Cubus Serveis de Béns Immobles, SL. Aquest programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten al Congrés de Petits Talents Científics.

Aquest curs, el programa de PTC la Garrotxa ha tingut com a tema central i títol “Investiguem la matèria a primària”. S’han estudiat els canvis d’estat de la matèria, les propietats dels materials, les reaccions químiques, les mescles i les dissolucions, fenòmens que formen part del nostre dia a dia i que també el nou currículum escolar considera que cal tractar des de l’àrea de Coneixement del Medi Natural.

L’alumnat, des de petits, formula explicacions molt bàsiques sobre aquests fenòmens i és, al llarg de l’educació primària, quan cal ajudar-los a construir explicacions cada

vegada més sofisticades i properes a les de la ciència. El curs proporciona als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents itineraris d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la matèria.

Els centres escolars participants en aquesta primera edició han estat les escoles Cor de Maria, El Morrot i Sant Roc, d’Olot; i el ZER de Llierca (escoles Mont-Cos, de Montagut; Montpalau, d’Argelaguer; i Joan Roura i Parella, de Tortellà). Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya a les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). Aquest curs 2023-2024, s’ha iniciat a Girona, Tarragona i comarques lleidatanes.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
Cap de Premsa
mguadalupe@fundaciorecerca.cat