Quan una tesi sí que es pot explicar de forma atractiva en 4 minuts

18 junio 2021 | Notícies, Sala de premsa

Fa quatre anys, hom dubtava que fos possible presentar en públic una tesi doctoral en 4 literals minuts i, a més, fer-ho de forma atractiva i entenedora pel públic general. Aquesta arriscada hipòtesi ha estat àmpliament refutada pels 4 anys de vida del concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i les 12 universitats catalanes, amb el suport de la Generalitat de Catalunya. El 22 de juny (17 hores), el Movistar Centre Barcelona (Pl. Catalunya, 16) acollirà la final de la quarta edició del concurs, en un acte amb públic amb aforament reduït, que serà retransmès per videostreaming a través del canal de YouTube de l’FCRI.

Els 12 finalistes (9 dones i 3 homes) han superat les proves classificatòries prèvies i finals de les seves universitats, en què han participat un total de 170 concursants. S’hi concediran tres premis. El primer i el segon per avaluació del jurat, més un premi per votació del públic. Enguany, el jurat està format per Josep Ribas, secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya; Purificació Barceló, periodista científica de Catalunya Ràdio; Zoila Babot, cap de Comunicació i Ciència Oberta del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG); Francisco Aguado, director d’R+D de Boehringer Ingelheim; i Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Les tesis finalistes tracten temes tan diversos com ara la vida de les neurones; la realitat augmentada aplicada al tractament de pacients amb demència; la cura de les persones grans que pateixen de soledat no desitjada; el disseny i síntesi de proteïnes morfogenètiques òssies; la psicosomatització; l’exercici físic i la cardiopatia congènita; l’objecció de consciència en l’avortament; o la medicina de precisió en pacients amb apnea de la son i síndrome coronari agut. Un total de 5 tesis s’hi exposaran en català, 4 en castellà i 3 en anglès.

Tots les persones participants són doctorands i doctorandes de, com a mínim, segon curs i que han hagut de demanar el corresponent vistiplau del seu director/directora de tesi. Cap d’ells o elles no pot haver defensat la tesi abans de la presentació de sol·licituds a la seva universitat. El concurs s’ha desenvolupat en dues fases: la primera ha consistit en una eliminatòria prèvia a cada universitat i la segona, la final del 22 de juny, on competiran una concursant per universitat, anterior guanyadora de cadascuna de les eliminatòries.

L’organització només permet projectar fins a dues diapositives estàtiques, sense vídeo ni so, i s’admet l’acompanyament d’algun material complementari (vestuari, etc.). Només s’hi admeten presentacions en català, castellà o anglès. A la final s’atorgaran tres premis a les millors presentacions: primer premi, amb una dotació de 3.000 euros; segon premi, 2.000 euros; i premi del públic, 1.000 euros.

Relació de finalistes/títols i disciplines de les presentacions (en ordre d’intervenció, decidit per sorteig):

Universitat de Girona (UdG). Alba Lupiáñez Mateu. “L’objecció de consciència a l’avortament: estudi i anàlisi comparatiu amb la legislació llatinoamericana”.

– Universitat Pompeu Fabra (UPF). Marina Álvarez Estapé. “Salvem els nostres cosins evolutius”.

– Universitat Ramon Llull (URL). Kelly Priscila dos Santos Ferri. “Ejercicio físico y cardiopatía congénita”.

– Universitat Abat Oliba (UAO). Yago Lavandeira Amenedo. “La realidad aumentada como sistema de comunicación e interacción en el control del tratamiento farmacológico de pacientes con demencia o deterioro”.

– Universitat Rovira i Virgili (URV). Elisabet Torrubia. «Em dol a l’ànima i altres formes de dir psicosomatització”.

– Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Pablo Rey Mazón. “The color of corruption coverage in Spain Agenda setting in a polarized media ecosystem”.

– Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Núria Masip Sales. “Don’t stop me now”.

– Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Lluís Oliver Cervelló. “Design and synthesis of Bone Morphogenic Protein (BMP) mimetics to develop novel multifuntional biomaterials for bone regeneration”.

– Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Clara Puig Pera. “Cada minut que passa, afecta la nostra salut”.

– Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Patricia Celi Medina. “Tejer cuidados locales entre lo público y lo comunitario para personas mayores que sufren soledad no deseada”.

– Universitat de Barcelona (UB). Alba Ortega Gascó. “Podem fabricar neurones tota la vida?”.

– Universitat de Lleida (UdL). Andrea Zapater Matute. “Medicina de precisión en pacientes con apnea del sueño y síndrome coronario agudo”.