L’astrofísica i divulgadora francesa Fatoumata Kébé participa a la jornada sobre viatges a Mart “Dones Astronautes” davant 128 nens i nenes a Castellterçol

25 abril 2022 | Notícies, Sala de premsa

L’astrofísica, astrònoma i divulgadora afrofrancesa Fatoumata Kébé, que investiga la contaminació de l’Espai i es postula per ser la primera dona que trepitgi la Lluna, participarà divendres 29 d’abril en l’acte divulgatiu “Dones Astronautes”, davant 128 alumnes de l’Institut Escola Ramona Calvet de Castellterçol (Moianès). La jornada, dedicada als futurs viatges al planeta vermell, i en la qual intervindran també les científiques Carla Conejo (Fundació Catalunya La Pedrera) i Beatriz Iribarren (Agència Espacial Europea), se celebrarà, a partir de les 10.30 hores, al Centre Espai Escènic de Castellterçol. La iniciativa forma part del programa #100tífiques d’impuls dels vincles col·laboratius entre investigadores públiques i privades i foment de les vocacions científiques entre les nenes, coorganitzada per l’FCRI i el BIST.

L’acte vol aportar tres visions femenines complementàries sobre els viatges a l’espai: la d’una astrofísica que vol ser la primera dona en arribar a la Lluna (Fatoumata Kébé); la d’una investigadora que es disposa a fer una missió simulada d’un assentament humà a Mart (Carla Conejo); i la d’una científica que estudia la gestió dels aliments i les deixalles en un desplaçament espacial de llarga distància (Beatriz Iribarren). En aquest sentit, la presència a Catalunya de Fatoumata Kébé està esponsoritzada per l’FCRI per a la seva participació, els dies 27, 28 i 29 d’abril, al 4th Symposium on Space Educational Activities (SSEA), organitzat per l’European Space Agency’s Education Office i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Tres perfils científics, tres visions d’un viatge

Fatoumata Kébé (Monteuil, França, 1985)

Astrònoma, astrofísica, educadora i divulgadora afrofrancesa que ha centrat les investigacions en la contaminació de l’espai. Ha impulsat diversos projectes compromesos amb l’Àfrica, com ara el premiat Connected Eco, per protegir el medi ambient de l’agricultura invasiva, amb la col·laboració de dones de Mali, país d’origen dels seus pares. Exerceix la seva tasca divulgadora a l’Àfrica i en alguns barris desafavorits de França. Allà ha creat l’associació Éphémérides, que organitza tallers de divulgació de l’astronomia entre els joves sense recursos per apropar-los i interessar-los a la ciència. Compromesa amb la lluita per la igualtat, forma part de dues associacions que militen a favor de la participació de les dones al camp de l’astronomia: Femmes et Sciences i Women in Aerospace.

Carla Conejo (Lleida, 1993)

Cap de Programes Científics de la Fundació Catalunya La Pedrera i vicepresidenta de l’associació de diplomàcia científica Scientists Dating Forum. Combina la seva passió per l’educació i la divulgació científica amb viatjar per conèixer millor el nostre planeta. És l’oficial executiva de la tripulació HYPATIA I, una missió catalana liderada per 9 dones a l’Estació de Recerca Mars Desert (Utah, Estats Units), enclavament que recrea les condicions extremes d’un assentament humà a Mart. L’objectiu d’aquesta missió simulada és fer recerca sobre el planeta vermell, entrenar-se per a una eventual missió i divulgar ciència per tal de crear referents femenins.

Beatriz Iribarren (Barcelona, 1983)

Responsable de Qualitat, Seguretat i Medi Ambient a la Planta Pilot MELiSSA de l’Agència Espacial Europea (ESA), on s’investiga com les tripulacions de l’Estació Espacial Internacional s’han de reabastir des de la Terra, en la mesura que els exploradors s’aventuren més lluny a l’espai. El programa alternatiu del sistema de suport vital microecològic (MELiSSA) busca perfeccionar un sistema de suport vital autònom perquè es pugui volar a l’espai en el futur, subministrant als astronautes tot l’oxigen, aigua i aliments que necessiten.