Arriba l’experiència immersiva de l’EspaiCiència amb més de 40 activitats interactives de ciència destinades als joves

14 marzo 2023 | Notícies, Sala de premsa

L’EspaiCiència, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), acostarà de nou al jovent la ciència i la tecnologia que es porta a terme a Catalunya en el marc del Saló de l’Ensenyament, del 15 al 19 de març. Aquest espai de divulgació científica per a joves de 15 a 18 anys (Palau 1, estand D413) acollirà presentacions i tallers de 30 universitats, centres de recerca, empreses i d’altres institucions científiques, amb un programa d’activitats divulgatives i experiments científics interactius per fomentar les vocacions cientificotècniques cap a l’àmbit STEAM.

En l’edició de 2023, l’EspaiCiència torna a configurar-se com un espai multitaller, i passa de dos a tres mòduls amb una superfície de 60 metres quadrats, divisible en 3 espais de 20 metres quadrats, que permetrà a les entitats integrades presentar rotativament 45 activitats —en forma de tallers simultanis i d’altres formats— la seva recerca als joves visitants del Saló. La concepció espacial aplicada permetrà als estudiants explorar la seva faceta més científica mitjançant una experiència immersiva en un espai multidisciplinari i modular, amb pols d’atenció paral·lels i múltiples experiments.

Aquest espai de divulgació científica de l’FCRI va iniciar la seva presència al Saló de l’Ensenyament el 2009. D’ençà, ha mantingut com a filosofia l’aposta per la interactivitat com a estratègia per fer atractiva la ciència, cercant que el visitant es deixi fascinar per la recerca científica i el seu potencial professional.

Simuladors de vol, sismòmetres, trens levitants, programes de ràdio… i molt més

L’oferta temàtica de l’EspaiCiència és àmplia i multidisciplinària. Destaquen, entre d’altres activitats, la presència d’un simulador de vol de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC-UPC), el dissabte 18 i el diumenge 19 de març; un sismòmetre que permetrà veure com les nostres passes fan moure el terra i comprendre l’enregistrament de terratrèmols, de Geociències Barcelona – CSIC, el dimecres 15 de març; o una espectacular demostració de levitació quàntica per superconductors d’un model de tren, a càrrec de l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC), el dijous 16 de març.

D’altra banda, el pòdcast sobre ciència “Blau de Prússia”, coproduït per l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i Ràdio Tarragona, i que compta amb un Ajut Joan Oró per al foment de la cultura científica a Catalunya 2022 de l’FCRI, emetrà un programa en directe des de l’EspaiCiència el dimecres 15 de març.

També es podrà visitar el taller divulgatiu sobre energies renovables i transició energètica “Gara i l’energia que ens envolta”, de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), el dimecres 15 de març; conèixer com es poden recuperar dades de telèfons mòbils tot i haver estat esborrades (tècniques forenses digitals), amb l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB-UPC), el dijous 16 de març i experimentar amb braços robòtics, a càrrec de la mateixa entitat, el divendres 17 de març; i participar en un taller per a descobrir les causes de la leucèmia, impartit per l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, el dijous 16 de març.

“Joc de turisme científic” de l’FCRI

L’FCRI proposa a l’EspaiCiència el seu “Joc de turisme científic”, una app que ofereix partides de 20 preguntes amb 4 possibilitats de respostes per a cadascuna de les qüestions, relacionades amb destinacions amb rerefons científic d’arreu Catalunya. El dimecres 15 i el dijous 16 de març s’organitzaran dues partides per dia i se’n farà una el divendres 17 de març. La persona guanyadora de cada partida rebrà un obsequi, gentilesa d’HP.

A més d’aquesta iniciativa, l’FCRI organitza un concurs de fotografies a Instagram fetes per les persones que visitin l’EspaiCiència. Per participar-hi, només cal seguir a la @fundaciorecerca a Instagram, fer la foto assistint a un dels tallers o activitats i penjar-la posant el hashtag #EspaiCiènciaFans i etiquetant la @fundaciorecerca. La fotografia amb més m’agrades guanyarà un patinet SEAT MÓ.

Relació de participants*

Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CRAI-UB)

Elisava

Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC- UPC)