300 alumnes de 3r d’ESO clouran el quart programa “Joves, Ciència i Ètica”, dedicat a l’economia circular i regenerativa

26 noviembre 2019 | Sala de premsa

Un total de 300 alumnes de 3r d’ESO participants al programa “Joves, Ciència i Ètica”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i “la Caixa”, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, prendran part el 27 de novembre a la cloenda de la seva quarta edició. Enguany s’ha proposat com a tema d’anàlisi l’economia circular i regenerativa, tenint en compte tant la vessant industrial que té a veure amb una producció més sostenible i circular, com la del consum responsable.

L’objectiu de “Joves, ciència i ètica” és estimular la capacitat crítica dels alumnes i promoure la seva implicació en els debats ètics que avui dia es plantegen al voltant de temes d’actualitat vinculats a la descoberta científica i les seves implicacions socials, com ara el canvi climàtic, la biomedicina, la nanotecnologia, la robòtica, la privacitat de les dades, etc.

El projecte ha consistit a fer que joves estudiants de 3r d’ESO debatin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica i estableixin les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. La temàtica de l’economia circular s’ha estructurat en tres grans subtemes: Tèxtil. La moda circular és el futur?; Comunicacions. Podem tenir mòbils sostenibles?; i Mobilitat. Existeix el transport sostenible?

Cadascun dels 4 centres participants (els INS Balmes; Martí Pous; Bellvitge i Icària) ha aportat 3 grups/classe d’alumnes, els quals han treballat un subtema diferent. Un grup de científics, pertanyents a la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), s’ha desplaçat als centres educatius per impartir xerrades participatives que tractaran aquestes temàtiques i que s’han combinat amb l’ús de la metodologia Lego Serious Play (LSP). Aquesta tècnica pedagògica té un propòsit específic relacionat amb l’aprenentatge, la comprensió d’un tema important, complex o d’alt impacte.

El joc Lego utilitza la tècnica de l’Edutainment (Education and Entertainment), que permet explorar diverses solucions a problemes reals, oferint entorns segurs per a l’experimentació i el pensament innovador amb base en l’aprenentatge. En aquest sentit, millora la comprensió dels continguts i serveix tant com a mitjà de comunicació com una eina d’entrenament. A l’inici del projecte s’han dut a terme a la seu de l’FCRi dues sessions formatives adreçades als professors dels centres educatius participants.