Totes les universitats catalanes competeixen per explicar la tesi doctoral millor comunicada en tan sols 4 minuts

17 junio 2022 | Notícies, Sala de premsa

El repte d’explicar una tesi doctoral en 4 minuts de forma atractiva i comprensible pel públic general és tan ambiciós com perfectament possible. Aquest és l’objectiu que ha afrontat, i complert, durant els seus 5 anys de vida el concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i les 12 universitats catalanes, amb el suport de la Generalitat mitjançant el Consell Interuniversitari de Catalunya. El proper dimecres 22 de juny (17.00 h), el Movistar Centre Barcelona (Pl. Catalunya, 16) acollirà la final de la cinquena edició del concurs, en un acte públic que serà també retransmès per videostreaming a través del canal de YouTube de l’FCRI.

Els 12 finalistes (8 dones i 4 homes) han superat les proves classificatòries prèvies i finals de les seves universitats, en què han participat 125 concursants. S’hi concediran tres premis. El primer i el segon per avaluació del jurat, més un premi per votació del públic.

Enguany, el jurat està format per Cristina Gelpí, secretaria general del Consell Interuniversitari de Catalunya; Rubén Permuy, president de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC); Núria Montserrat, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i Premi Nacional de Recerca al Talent Jove 2020; Sílvia Corretge, gerent d’Investigació Clínica de Boehringer Ingelheim; i Jordi Mas, director general de l’FCRI.

Les tesis finalistes tracten temes tan diversos com ara l’humor com a element clau per fomentar la resiliència en educació primària; l’ús de cèl·lules sintètiques per millorar el control de pandèmies de grip; nous tractaments del càncer de pròstata i endometri; les simulacions quàntiques; els ribosomes —orgànuls responsables de la síntesi de proteïnes als essers vius; o el paper de les dones periodistes a la premsa esportiva.

Tots les persones participants són doctorands i doctorandes de, com a mínim, segon curs. Cap d’ells o elles no pot haver defensat la tesi abans de la presentació de sol·licituds a la seva universitat. El concurs s’ha desenvolupat en dues fases: la primera ha consistit en una eliminatòria prèvia a cada universitat i la segona, la final del 22 de juny, on competiran un/a concursant per universitat.

L’organització només permet projectar fins a dues diapositives estàtiques, sense vídeo ni so, i s’admet l’acompanyament d’algun material complementari (vestuari, etc.). A la final s’atorgaran tres premis a les millors presentacions: primer premi, amb una dotació de 3.000 euros; segon premi, 2.000 euros; i premi del públic, 1.000 euros.

Relació de finalistes/títols de les presentacions (en ordre d’intervenció, decidit per sorteig):

· Universitat Ramon Llull (URL). Luciana Díaz. “Las ruedas giran muy rápido”.

· Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Nahuel Iván Faedo. “Mujeres periodistas: el caso de la prensa deportiva española”.

· Universitat Abat Oliba (UAO) – CEU. Andrea de Carlos. “Risaliencia”: el humor como elemento clave para el fomento de un ambiente educativo resiliente en educación primaria”.

· Universitat Rovira i Virgili (URV). David de Yzaguirre. “La malvasia de Sitges enamora: la importància de les emocions en l’enoturisme”.

· Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Javier Argüello. “Construyendo simulaciones cuánticas para problemas de química”.

· Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Ana Cristina Reguera. “Efecto mariposa: del endosoma a la obesidad”.

· Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Ana Sánchez. “Pensa en blau per prevenir pandèmies”.

· Universitat Pompeu Fabra (UPF). Ivan Milenkovic. “La vida dinàmica dels ribosomes”.

· Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Andrea del Carmen Corres. “El clima está cambiando, ¿la enseñanza también?”.

· Universitat de Barcelona (UB). Anna Alfocea. “Desenvolupament i avaluació de ciments de fosfat de magnesi mitjançant l’ús de subproductes i residus industrials”.

· Universitat de Girona (UdG). Alba Codina. “Estudi del despreniment prematur en bigues reforçades amb CFRP i contribució de sistemes d’ancoratge”.

· Universitat de Lleida (UdL). Anna Ruiz. “Un nou tractament contra el càncer de pròstata i d’endometri”.