President Aragonès: «La recerca és una aposta estratègica pel país pel seu potencial transformador»

08 junio 2022 | Notícies, Sala de premsa

El president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, ha encapçalat aquesta tarda acompanyat de la consellera d’Universitats i Recerca, Gemma Geis i Carreras, l’acte de lliurament dels Premis Nacionals de Recerca 2021, que aquest any arriben a la seva 32a edició. El cap de l’Executiu ha aprofitat la seva presència a l’acte per reivindicar que “la recerca és una aposta estratègica pel país pel seu indissociable potencial transformador”. En aquest sentit, ha volgut subratllar que “la recerca i la innovació juguen un paper protagonista en l’estructura econòmica de Catalunya” per la seva capacitat de generar prosperitat, treballs de qualitat i benestar. El cap de l’Executiu ha situat com a exemples el lideratge en el disseny i producció del xip europeu o la producció de l’hidrogen verd.

Tal i com ha explicat el president de la Generalitat, “Catalunya disposa d’universitats i entres de recerca capdavanters a Europa i al món”, tot i que som “ambiciosos i inconformistes” i  volem seguir “impulsant el conjunt del sistema de recerca” català. En aquesta línia, ha recordat que des del Govern s’ha recuperat la Conselleria de Recerca i Universitats i s’han augmentat un 70% els ajuts als grups de recerca.

Durant la seva intervenció, el president Aragonès ha felicitat els premiats per convidar-nos a “reforçar la nostra autoestima, imprescindible per pensar en gran i afrontar nous reptes”. Els Premis Nacionals de Recerca, que convoca el Govern i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors i investigadores, mecenes, empresaris i empresàries, emprenedors i emprenedores, així com comunicadors i comunicadores.

Per la seva banda, la consellera Geis ha recordat que després de la pandèmia de la Covid-19, “hem de continuar insistint en la rellevància de la recerca, de la innovació i la transferència per fer front als reptes i preparar-nos per futures crisis”.  “La recerca és el millor pla de contingència, amb pandèmia o sense”, ha afegit. La consellera ha apostat per treballar “per augmentar el finançament i la inversió en R+D+I per acostar-nos a xifres com les dels països nòrdics o Alemanya que superen el 3% del PIB”.

Els Premis Nacionals de Recerca 2021

En aquesta edició, el Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) han guardonat el físic teòric Maciej Lewenstein amb el Premi Nacional de Recerca 2021 (PNR’21). Lewenstein (Varsòvia, Polònia, 1955) és professor d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on dirigeix el grup de recerca en Teoria de l’Òptica Quàntica.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador/ora que ha contribuït significativament i internacionalment durant la seva trajectòria a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals. Té una dotació de 40.000 euros.

En el cas de Lewenstein, que treballa a l’ICFO des de 2005, el guardó se li concedeix per la seva àmplia i diversa recerca durant 40 anys en física teòrica i la seva aplicació en àrees com ara la física atòmica de la matèria ultrafreda i l’òptica quàntica. Destaquen els seus descobriments en branques del coneixement tan diverses com per exemple les matemàtiques, la neurofisiologia, la biofotònica, la biofísica, les ciències cognitives i la psicologia social, entre molts d’altres àmbits. També resulta especialment notòria la tasca de Lewenstein en la visualització exterior de la recerca catalana, tot estimulant nombroses col·laboracions entre investigadors del país i grups de física de tot el món.

Els PNR també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, Jelena Radjenović, professora d’investigació ICREA a l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA) de Girona. Radjenović (Belgrad, Sèrbia, 1980) està especialitzada en el desenvolupament d’elèctrodes nanoestructurats d’esponja de grafè de baix cost pel tractament de l’aigua. Aquests elements permeten, per primera vegada, un tractament electroquímic energèticament eficient dels contaminants persistents de l’aigua, eliminant del seu cicle els productes químics persistents, tòxics i cancerígens.

A banda del reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, els Premis Nacionals de Recerca també reconeixen la tasca que fan mecenes, empresaris, comunicadors i entitats creadores d’empreses de base científica. Enguany, els guardonats en aquestes categories són els següents:

• La Fundació Banc Sabadell (FBS), pel seu impuls, des de 1994, de la ciència multidisciplinària amb el finançament de projectes de recerca i talent científic i el foment de la formació i la divulgació científica, ha resultat distingida en la categoria de Mecenatge Científic.
  • El Barcelona Supercomputing Center / Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), pel projecte Som investigadores, ho ha estat en la categoria de Comunicació Científica, per l’ús del superordinador MareNostrum 4 per fer atractives les matèries STEM per a l’alumnat de cicle mitjà educació primària, amb especial èmfasi en les nenes, tot contribuint a reduir la bretxa de gènere en aquest camp.
  • El Centre de Visió per Computador (CVC) i Intel Intelligent Systems Lab pel desenvolupament conjunt del simulador de codi obert sense ànim de lucre CARLA, per a sistemes de conducció autònoma urbana, ha rebut el Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en R+I.
  • L’IRB Barcelona i ICREA han estat guardonats amb el Premi Nacional d’Innovació a la Creació d’una Empresa de Base Científica per la creació de l’spin-off Ona Therapeutics, que investiga i desenvolupa noves teràpies contra la metàstasi tumoral.

Més informació sobre els Premis Nacionals de Recerca i CV dels premiats