La trobada de #100tífiques omplirà el Saló de Cent de dones investigadores i tecnòlogues el 2 de febrer

31 enero 2023 | Notícies, Sala de premsa

La trobada de #100tífiques, que se celebrarà el proper dijous 2 de febrer, entre les 12 i les 13.40 h, al Saló de Cent de Barcelona, és la inauguració oficial de la cinquena edició del programa “#100tífiques”, una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Tecnology (BIST), amb la col·laboració dels Departaments d’Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, que té com a objectius posar en relleu l’aportació de les dones en els diferents camps de la ciència i la tecnologia, i facilitar als i les joves d’entre 11 i 13 anys models propers i reals que inspirin vocacions científiques.

El programa mobilitza enguany 555 científiques, dels àmbits públic i privat, que el 10 de febrer, i amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, faran xerrades —presencials o en línia— a 492 escoles i instituts de 41 comarques de Catalunya. L’acte del 2 de febrer és un espai de trobada, reflexió i debat d’aquestes científiques, alhora que un reconeixement públic a la seva contribució a l’avenç de la ciència i a la innovació.

Aquest reconeixement ve destacat per la participació a l’acte de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; el conseller de Recerca i Universitats i president de l’FCRI, Joaquim Nadal; la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge; el sisè tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Martí; el president del BIST, Andreu Mas-Colell; i la secretària general de Transformació Educativa del Departament d’Educació, Núria Mora.

L’agenda de l’acte està dissenyada per conscienciar a les investigadores de la important tasca que faran a les escoles en facilitar a les nenes i noies models amb qui projectar-se. En aquest sentit, la conferència de Liat Ben David, CEO de l’Institut Davidson per l’Educació Científica d’Israel —braç educatiu del prestigiós Institut Weizmann de Ciència—, servirà per conèixer experiències similars realitzades en el país de l’orient mitjà i els resultats obtinguts.

L’acte també inclourà les xerrades de Teresa Tarragó, CEO de l’empresa biotecnològica d’Exheus, i Elvan Böke, investigadora principal al Centre de Regulació Genòmica (CRG), que explicaran les seves experiències com a dones que lideren en entorns científics. Tarragó i Böke són part d’una minoria de dones —les últimes estadístiques diuen que no més del 24% en centres públics a Catalunya— que lideren en entorns científics. I és que la trobada de #100tífiques també té per objectiu animar les investigadores perquè no renunciïn a liderar en un entorn altament competitiu, i fins i tot a transformar l’entorn científic des de les posicions de lideratge. En l’última de les ponències, la coach Alicia Marí compartirà eines amb les científiques per millorar el seu posicionament en els seus entorns laborals, tot reforçant la força de la comunitat dona i ciència. L’acte també inclourà la ja tradicional foto de “#100tífiques” i autoritats.

Des que la iniciativa “#100tífiques” va néixer fa cinc anys, amb la participació de 101 científiques i 103 escoles l’any 2019, no ha parat de créixer. Enguany es pot considerar una iniciativa de país, que mobilitza més de mig miler de professionals de la ciència (investigadores, tecnòlogues, enginyeres, gestores d’innovació, emprenedores, directives, etc.) i escoles i instituts a 41 comarques. Del total de participants de 2023, el 72% provenen d’organismes públics de recerca, incloent-hi les vuit universitats públiques i una gran majoria dels centres CERCA i del CSIC —en destaquen el Centre de Regulació Genòmica (CRG), l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat de Barcelona amb més de 20 científiques cada entitat— i 28% pertanyen a empreses com ara HP, Boehringer Ingelheim, Provital Group, Grupo Menarini, Alcon, BASF, B. Braun, Aigües de Barcelona, Lubrizol, Allianz, Eurecat i Werfen.

11.30 Arribada i registre de les participants
12.00 Benvinguda institucional Excma. Sra. Ada Colau, alcaldessa de Barcelona
Sra. Núria Mora, secretària general de Transformació Educativa
Hble. Sr. Andreu Mas-Colell, president del BIST
Im. Sr. Jordi Martí, sisè tinent d’alcalde a l’Ajuntament de Barcelona, Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat
Hble. Sra. Tània Verge, consellera d’Igualtat i Feminismes
Hble. Sr. Joaquim Nadal i Farreres, conseller de Recerca i Universitats i president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació
12.20 Presentació del programa #100tífiques 2023.
Sra. Núria Bayó Puxan, directora de Programes del BIST, i Sra. Susaina Figuera, cap d’Innovació de l’FCRI
12.30 Models de referència per les noies. El paper de les investigadores.
Sra. Liat Ben David, CEO del Davidson Institute for Science Education
13.00 Liderar en l’entorn científic en l’empresa privada i en els organismes públics.
Sra. Teresa Tarragó, CEO d’Exheus, i Sra. Elvan Böke, investigadora principal al CRG
13.20 Com aconseguim posicionar-nos en l’entorn laboral?
Sra. Alicia Marí, coach i experta en lideratge femení
13.40 Networking, refrigeri i fi de l’acte