La seu de l’FCRI acull la cloenda del programa educatiu Amgen TransferCiència (curs 2021-2022)

01 julio 2022 | Notícies, Sala de premsa

Jordi Mas, director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI); Meritxell Mir, directora de Comunicació d’Amgen Espanya i Portugal i Marina Villegas, delegada institucional del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a Madrid, van participar ahir, a la seu de l’FCRI a Barcelona, a la cloenda del programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica Amgen TransferCiència, curs 2021-2022, iniciativa de la biotecnològica Amgen i l’FCRI.

L’acte de cloenda va incloure el concurs de presentació de tesis en tres minuts “Tresis Amgen TransferCiència”, al qual hi van participar vuit investigadores i investigadors pertanyents a l’equip del programa (Clara Ontañón, Xavier Hernández-Alias, Jorge Herrero, Jaime Carrasco; Paola Corbín, Marcos Fariña, María Demestre i Alba Arévalo). Xavier Hernández-Alias, doctorand del Centre de Regulació Genòmica (CRG), va resultar guanyador, mitjançant la votació del públic, amb la presentació «La biología del metro de Barcelona».

A nivell estatal, han participat a les activitats del curs 2021-2022 d’aquesta iniciativa de la biotecnològica Amgen i l’FCRI, 15 centres educatius de Catalunya, 5 de la Comunitat Valenciana, 5 de la Comunitat de Madrid y altres 5 de Balears, amb un total de 700 alumnes participants de 4t d’ESO i batxillerat (380 catalans), que han rebut classes i tallers per part d’un equip de 27 joves investigadores i investigadores predoctorals i postodoctorals, vinculat activament amb les escoles i instituts participants.

Quant a l’estructuració d’Amgen TransferCiència, les classes presencials sobre genètica i biotecnologia s’han combinat amb tallers pràctics d’investigació, sessions experimentals recolzades amb l’ús de kits d’experimentació, dedicades a diferents temàtiques de l’àmbit biotecnològic. En el cas dels instituts catalans, s’han desenvolupat disciplines com ara l’expressió gènica i l’enginyeria genètica, amb l’ús d’un kit de transformació bacteriana; la memòria immunològica (malalties infeccioses, COVID-19 i autoimmunitat), amb aplicació d’un kit ELISA; o l’electroforesi (kit d’aquesta tècnica de separació de DNA, ARN, molècules i proteïnes), entre d’altres.

L’objectiu del programa és tant millorar l’aprenentatge de les ciències, especialment la genètica i la biotecnologia, com motivar. Metodològicament, s’aplica una fórmula original i inèdita: incorporar joves científics i científiques a les escoles i instituts, que treballen conjuntament amb els professors. El resultat són activitats que mostren els continguts científics de forma més comprensible i atractiva, per tal de fomentar l’interès per les carreres científiques en els àmbits de la genètica i la biotecnologia entre els estudiants de secundaria i batxillerat.

En el cas català, els investigadors participants han estat seleccionats per l’FCRI, amb la col·laboració de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA), especialment el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) i el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), entre d’altres. A la Comunitat de Madrid, els científics han estat reclutats pel CSIC; a la Comunitat Valenciana, per la UV i a Balears, per l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA- UIB-CSIC). Todos els integrants de l’equip científic han estat formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Més informació: https://transferciencia.fundaciorecerca.cat/