La innovació i el coneixement local protagonitzen la 27a Setmana de la Ciència a Catalunya

10 noviembre 2022 | Notícies, Sala de premsa

Més de 300 activitats de divulgació científica gratuïtes començaran, a partir de demà i fins el 20 de novembre, en el marc de la 27a Setmana de la Ciència (SC’22), que organitza la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. L’ampli programa de l’SC’22 inclou visites i exposicions centrades enguany en la innovació i el coneixement local com a motor de creixement del nostre país. El tret de sortida de l’SC’22 es donarà demà divendres al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (NAT), a les 11 del matí, amb la presentació del cartell guanyador del concurs que tria cada any la imatge de l’SC i que farà la seva autora, la il·lustradora Maria Bosque Ribas. Hi participaran Jordi Mas, director general de l’FCRI i Carles Lalueza, director del NAT.

El plantejament de la innovació i el coneixement local com a fil conductor de l’SC respon a la voluntat del Govern de Catalunya i de l’FCRI de posar en valor els actius locals en recerca i innovació (R+I) que hi ha arreu del país. En paral·lel, es vol fomentar la participació activa de la ciutadania en les diferents etapes del procés d’innovació. En aquesta línia, el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, destaca que “treballar a fons en recerca porta les societats a una nova dimensió. La recerca sempre és fruit molt més de la feina que no pas de la casualitat i és condició necessària per al progrés. Com a societat no som prou conscients que la humanitat ha avançat a cop de recerca i experimentació. La recerca sempre ha estat i continua sent motor de canvi”. En aquest sentit, el conseller Nadal subratlla que “la tasca de tot bon Govern és ajudar posant les eines i el finançament necessaris perquè la investigació es pugui desenvolupar en les millors condicions i, també, per despertar noves vocacions científiques en el jovent. I aquest és, sens dubte, un dels objectius de la Setmana de la Ciència”.

Per la seva banda, Jordi Mas, director general de l’FCRI, considera que esdeveniments de referència en comunicació científica com ara la Setmana de la Ciència “permeten difondre l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya, que identifica el coneixement com a base del desenvolupament regional”.

A banda de la innovació de caràcter local, el programa de l’SC incorpora altres temàtiques complementàries, com ara l’Any Internacional de les Ciències Bàsiques per al Desenvolupament Sostenible, o els centenaris del naixement del primatòleg, Jordi Sabater i Pi, i de la microbiòloga nord-americana, Esther Lederberg.

La Setmana de la Ciència mobilitza nombroses institucions i entitats en l’àmbit de la recerca i de la divulgació de la ciència i tecnologia a Catalunya. El seu objectiu és apropar la ciència i la tecnologia a la ciutadania i promoure les vocacions científiques entre els més joves. S’adreça a tots el públics i l’assistència i participació a les activitats és gratuïta (programa disponible al seu web www.setmanaciencia.cat). L’SC compta amb la col·laboració de la Fundació “la Caixa”, Amgen, BBVA i Ecoembes.

Dia de la Ciència a les Escoles

El 16 de novembre es portarà a terme una nova edició del Dia de la Ciència a les Escoles, activitat emblemàtica de l’SC impulsada per l’FCRI i el Departament d’Educació des de fa 18 anys. En format virtual, l’acte inclourà quatre intervencions a càrrec d’un equip de científics i científiques que seran seguides remotament durant el matí per uns 8.000 alumnes d’arreu el territori. En paral·lel, se celebraran 13 tallers científics presencials.

Els alumnes participants, de 3r i 4t d’ESO, han treballat prèviament les matèries seleccionades mitjançant uns vídeos, en què els mateixos investigadors els han plantejat un repte científic que han de resoldre. Els alumnes contrastaran les solucions i interactuaran virtualment amb els investigadors, tot formulant-los també preguntes.

Les temàtiques i xerrades seran: la biologia marina, amb Ariadna Martínez, doctoranda de l’Institut de Ciències del Mar; la química, protagonitzada per José Ramón Galán-Mascarós, investigador ICREA a l’Institut d’Investigació Química de Catalunya; les matemàtiques, a càrrec de Marià Cano, físic i professor de Matemàtiques de secundària; i l’energia, amb Lucile Bernadet, Radostin Stefanov, Kosova Kreka i Juan Carlos González, investigadors/investigadores postdoctorals de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya.

L’SC’22 inclourà la final del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, organitzat per l’FCRI per promoure nous formats de comunicació científica en català, que arriba a la quarta edició. L’acte enfrontarà 8 finalistes el 18 de novembre, a les 18.00 h, a la Llibreria Ona (c/ Pau Claris, 94, Barcelona). Coordinada per monologuistes professionals de Big Van Ciencia, la iniciativa fomenta una comunicació de la ciència àgil i entenedora, mitjançant monòlegs de 3 minuts, fets per estudiants i científics.

Escape City “Dones científiques catalanes”

En el marc de l’SC’22, l’FCRI, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, organitza l’Escape City “Dones científiques catalanes” (divendres 11 de novembre, de 16.30 a 20.00 h). Aquesta activitat immersiva, plena de desafiaments i proves de lògica científica, situarà els equips concursants en un context fictici en què una organització anomenada “L’ordre dels 3 dragons” està fent desaparèixer de Barcelona, mitjançant incendis selectius a arxius i biblioteques, els llibres i tesis doctorals de 5 dones científiques catalanes.

Buscant la solució a enigmàtiques proves situades a 5 punts d’interès científic de la ciutat, els concursants hauran d’ajudar una periodista que investiga els sabotatges per evitar la destrucció del llegat de les cèlebres investigadores Roser Nos Ronchera (1924-2018, zoòloga i etòloga); Francesca Bonnemaison (1872-1949, pedagoga); Creu Casas i Sicart (1913-2007, farmacèutica i primera catedràtica de botànica de l’Estat); Dolors Aleu i Riera (1857-1913, primera dona llicenciada en Medicina de l’Estat); i Maria Assumpció Català i Poch (1925-2009, matemàtica i astrònoma). Inscripcions (grups de 6 persones com a màxim).

Taula rodona “La innovació i el coneixement com a motor de creixement de Catalunya”

La cloenda de l’SC’22 se celebrarà a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB) el divendres 18 de novembre, a partir de les 10.00 h, amb la participació de l’Hble. Sr. Joaquim Nadal, conseller de Recerca i Universitats; l’Excm. Sr. Jordi Isern, president de la RACAB; i el Sr. Jordi Mas, director general de l’FCRI.

L’acte inclourà la taula rodona “La innovació i el coneixement com a motor de creixement de Catalunya”, protagonitzada per diversos representats d’administracions i entitats locals, entre ells Josep Monràs, president de l’Associació Àmbit B30, i Mariona Camps, regidora d’Educació i Joventut, Salut i Seguretat de l’Ajuntament d’Olot.