La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, i el conseller d’Empresa I Coneixement, Ramon Tremosa, lliuraran els Trentens Premis Nacionals de Recerca

09 abril 2021 | Sala de premsa

La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, i el conseller d’Empresa i Coneixement i president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Ramon Tremosa, lliuraran el proper dimarts 13 d’octubre (Auditori del Palau de la Generalitat, 18.00 h) els Premis Nacionals de Recerca 2019, en la trentena edició dels que són les principals guardons en matèria d’investigació científica de Catalunya. Aquestes distincions fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris i comunicadors científics. Promoguts pel Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), han guardonat l’oncòleg Josep Tabernero, director del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) i cap del Servei d’Oncologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, amb el Premi Nacional de Recerca 2019.

Tabernero ha esdevingut un dels investigadors més rellevants i amb majors contribucions internacionals a la recerca oncològica, especialment en el camp dels tumors gastrointestinals i les teràpies moleculars. El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador/ora que hagi contribuït recentment, de manera significativa i internacionalment a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals.

El guardó, amb una dotació econòmica de 40.000 euros, distingeix enguany la ingent tasca de Tabernero, que ha significat avenços pioners en l’oncologia mèdica i la medicina oncològica de precisió, com ara el descobriment de nous mecanismes implicats en el desenvolupament dels tumors i el disseny de teràpies dirigides més precises i eficaces contra el càncer.

Els Premis Nacionals de Recerca també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, Sílvia Osuna, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Química Computacional i Catàlisi (IQCC) de la Universitat de Girona (UdG). Osuna està especialitzada en l’estudi dels processos bioquímics relacionats amb la catàlisi enzimàtica i el desenvolupament de simulacions i eines computacionals per al disseny de nous enzims d’interès per a la indústria farmacèutica.

La Fundació Científica de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (FCAECC), per l’esforç de finançament de la investigació en càncer a Catalunya, ha resultat distingida en la categoria de Mecenatge Científic. L’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), per la seva tasca de 30 anys com a ens articulador de la divulgació científica a Catalunya, ho ha estat en la categoria de Comunicació Científica; mentre que el Premi de Partenariat Publicoprivat en R+I ha estat per al Ricoh Additive Manufacturing Centre (Ricoh-CIM UPC), per l’impuls comú en la fabricació additiva (producció industrial de formes geomètriques i components complexos personalitzats per superposició de capes).

El jurat, presidit per Àngels Chacón, llavors consellera d’Empresa i Coneixement i presidenta de l’FCRI; va estar integrat per Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i Premi Nacional de Recerca 2018; Magdalena Aguiló, professora del Departament de Química Física i Inorgànica de la Universitat Rovira i Virgili; Miquel González-Meler, investigador del Departament de Ciències Biològiques del College of Liberal Arts and Sciences de la University of Illinois at Chicago; Anna Veiga, directora del Banc de Línies Cel·lulars del Centre de Medicina Regenerativa de Barcelona; Mary Nash, catedràtica emèrita del Departament d’Història Contemporània de la UB; Rosa M. Albert, professora d’investigació ICREA al Departament de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia de la UB; Francesc Xavier Grau, secretari d’Universitats i Recerca; i Joan Gómez Pallarès, director general de Recerca. Va actuar com a secretari Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Convocatòria de 2020 i nou premi a la creació d’empreses de base científica

La convocatòria de la 31a edició dels Premis Nacionals de Recerca, corresponent a 2020, es troba oberta fins el proper 2 de novembre i eleva a sis les categories dels guardons, ja que inclou el nou Premi Nacional d’Innovació a la Creació d’una Empresa de Base Científica. Aquest guardo reconeix les universitats i centres de recerca impulsors d’empreses sorgides de l’entorn de la recerca a Catalunya.

La presentació de candidatures per als PNR 2020 cal formalitzar-la mitjançant el web www.fundaciorecerca.cat/premi, on figura tota la informació necessària i les bases per a presentar la candidatura en qualsevol de les sis categories dels Premis Nacionals de Recerca.