L’EspaiCiència, una experiència immersiva en la recerca per atraure els joves, especialment les noies, a les carreres STEAM

14 marzo 2019 | Sala de premsa

La faceta atractiva i motivadora de la ciència i dels investigadors torna al Saló de l’Ensenyament del 20 al 24 de març amb l’EspaiCiència, iniciativa organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), en col·laboració amb Fira de Barcelona. Aquest espai (Annex Palau 2) mostrarà en directe la ciència que es fa a Catalunya, explicada d’una manera pràctica, atractiva i propera al jovent, amb l’objectiu d’atraure els joves, i especialment les noies, vers la ciència i fomentar les vocacions científiques i tecnològiques cap a les carreres STEAM (sigles angleses de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques).

Aquest espai de divulgació científica per a joves de 15 a 18 anys, que compleix 11 anys de vida, integrarà diferents universitats, centres de recerca, empreses i d’altres entitats catalanes vinculades a la ciència, que oferiran un programa continu d’activitats divulgatives i experiments científics lúdics i interactius. En aquesta edició del Saló de l’Ensenyament, es torna a proposar un recinte d’activitat immersiva, per tal de donar protagonisme a les activitats proposades, potenciant la fascinació i creant un espai multidisciplinari amb molts pols d’atenció.

L’EspaiCiència es planteja com una eina per als joves estudiants d’ESO i batxillerat que han de decidir el seu futur professional, per tal que puguin tenir un primer contacte pràctic amb el món de la ciència i la tecnologia que els encoratgi per encaminar el seu futur professional cap l’àmbit STEAM. L’FCRi, seguint el seu programa de promoció de les dones al món científic i foment de les vocacions STEAM de les noies, “Dones i Ciència”, exposarà a l’EspaiCiència la mostra “Grafits urbans, dones pioneres en ciència i tecnologia” que reivindica el paper estratègic actual de les dones a la ciència.

Integrada per quatre grafits de 2 metres d’alçada, obra de l’artista professional Albert Penado “Penao”, que formaran un ampli photocall a disposició dels visitants, aquesta iniciativa ret homenatge i divulga la història de 4 dones de diferents èpoques que han estat pioneres en ciència i tecnologia: Marie Curie, Hedy Lamarr, Peggy Whitson i Rajaâ Cherkaoui El Moursli. L’EspaiCiència inclourà, igualment, un segon espai per a fotografies i selfies on els visitants es podran fotografiar amb una figura en cartró ploma de Marie Curie a mida real. Com en d’anteriors edicions, el físic i divulgador científic Dani Jiménez, col·laborador de TV3 i TVE, protagonitzarà diferents espectacles amb experiments científics en directe en horari de matins.

Joc de turisme científic de l’FCRi

L’FCRi proposa també a l’EspaiCiència el seu “Joc de turisme científic”, una plataforma de joc en línia on els participants hauran de contestar 7 preguntes amb 4 possibilitats de respostes a qüestions relacionades amb destinacions amb rerefons científic d’arreu Catalunya. Dimecres 20, dijous 21 i divendres 22 de març, s’organitzaran 3 partides en directe per dia. Tots els participants rebran com a obsequi una motxilla i els guanyadors obtindran un lot de marxandatge de l’empresa HP. Un cop finalitzat el certamen, la persona guanyadora de les 9 partides fetes, amb major puntuació per nombre de respostes i velocitat, obtindrà una impressora fotogràfica HP Sprocket 100.

A l’hora d’animar la participació, s’oferirà de nou el “Passaport Científic”’, un petit carnet que segellen els diferents expositors als visitants i, un cop completat, recorreguts com a mínim 5 estands, i lliurat a l’espai de l’FCRi, permet gaudir d’un obsequi.

Relació d’expositors 2019

• Universitat de Barcelona (UB)
• Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB UPC)
• Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT UPC)