L’EspaiCiència compleix 10 anys al Saló de l’Ensenyament renovant la seva imatge i concepció espacial per oferir al visitant una experiència més immersiva

11 marzo 2018 | Sala de premsa

La faceta atractiva i motivadora de la ciència i dels investigadors torna al Saló de l’Ensenyament del 14 al 18 de març amb l’EspaiCiència (Annex Palau 2), iniciativa organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), en col·laboració amb Fira de Barcelona, que enguany compleix ja 10 anys de presència al certamen. Amb motiu d’aquest aniversari, ha renovat la seva imatge i concepció espacial per tal d’oferir una experiència més immersiva en el món científic.

L’EspaiCiència mostrarà en directe la ciència que es fa a Catalunya explicada d’una manera pràctica, atractiva i propera al jovent, amb l’objectiu d’atraure els joves vers la ciència i fomentar les vocacions científiques i tecnològiques. Aquest espai de divulgació científica per a joves de 15 a 18 anys, integrarà diferents universitats, centres de recerca i d’altres institucions catalanes vinculades a la ciència que oferiran un programa d’activitats divulgatives i experiments científics lúdics i interactius.

En aquesta edició del Saló de l’Ensenyament, l’EspaiCiència es proposa un recinte d’activitat immersiva, desdibuixant fronteres entre els expositors. Sense diferenciar entre passadissos i recinte d’exposició, es mostrarà la recerca com un tot, per tal de donar protagonisme a les activitats proposades, potenciant la fascinació i creant un espai multidisciplinari amb molts pols d’atenció. Entre els seus expositors, que mostraran de forma pràctica les seves recerques i continguts científics, figuren la Universitat de Barcelona (UB); el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC); CERCA – Centres de Recerca de Catalunya; la Facultat d’Informàtica de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya (FIB-UPC); Ciencia en Acción; el portal Surt de Recerca per Catalunya; la Fundació Obicex; el Museu d’Arqueologia de Catalunya; la Fundació Tr@ms i el Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC).

L’FCRi planteja l’EspaiCiència com una eina per als joves estudiants d’ESO i batxillerat que han de decidir el seu futur professional per tal que puguin tenir un primer contacte pràctic amb el món de la ciència i la tecnologia que els encoratgi per encaminar el seu futur professional cap una carrera STEM (ciència, tecnologia i matemàtiques).

L’EspaiCiència acollirà dues grans exposicions: l’Energytruck, del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa i “Els números i la humanitat”, de la Universitat de Barcelona (UB). L’Energytruck és una unitat mòbil que allotja una mostra itinerant del Museu del Gas, dedicada a l’energia, el medi ambient i el patrimoni industrial. Alberga un ampli equipament tecnològic, amb continguts audiovisuals, multimèdia i manipulables, a més de plafons informatius, i és transportada per un camió amb motor dual que genera entre un 15 i un 20% menys d’emissions de diòxid de carboni que un motor de gasoil.

“Els números i la humanitat”, mostra comissariada per Javier Tejada, catedràtic de Física de l’Estat Sòlid de la UB, presenta un munt de xifres, dades i exemples de les aplicacions matemàtiques al coneixement humà que ens permeten entendre l’estat actual de la humanitat i el futur que ens espera. Això ho fa a través de 20 plafons que recullen dades sobre ciències i aspectes tan diversos com la història de les matemàtiques, la física, la psicologia, l’agricultura, la diversitat cultural, el canvi climàtic o la mobilitat.

Com en d’anteriors edicions, el físic i divulgador científic Dani Jiménez, responsable de programa Dinàmiks, del Canal Super 3 de TV3, farà espectacles amb experiments científics en directe en horari de matins.

Una altra activitat dinamitzadora de l’EspaiCiència seran els “Microshows de matemàgia”, protagonitzats pel grup “Mag Sci”, de la Universitat de Girona (UdG) i que es portaran a terme el dimecres 14 de març i el divendres 16 de març. Aquests microespectacles fan un ús pedagògic i divulgatiu de la combinació entre màgia i matemàtiques, oferint als visitants jocs de mans, sorpreses i efectes espectaculars que semblen impossibles, basats en propietats matemàtiques. L’actuació del 14 de març anirà dedicada al número Pi, amb motiu de la celebració del Dia Internacional del número Pi.