Jornada de conclusions del Programa Joves, Ciència i Ètica, curs 2022-2023, dedicada a la genètica i la bioètica

13 diciembre 2022 | Notícies, Sala de premsa

CosmoCaixa Barcelona acollirà demà la jornada de conclusions del programa “Joves, Ciència i Ètica”, curs 2022-2023, que s’ha dedicat en aquesta setena edició a la genètica i la bioètica. La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i EduCaixa coorganitzen, en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, aquesta iniciativa, en què han participat 402 alumnes de 3r d’ESO de 5 centres catalans, i que vol estimular la capacitat crítica dels alumnes i implicar-los en els debats ètics que avui dia es plantegen al voltant de temes d’actualitat vinculats a la recerca i les seves implicacions socials.

Alumnes dels 5 centres catalans participants (INS Enric Borràs, de Badalona; INS Olorda, Sant Feliu de Llobregat; l’Institut Escola Pere Viver, Terrassa; INS Torrent de les Bruixes, Santa Coloma de Gramenet; i l’IEA Oriol Martorell, de Barcelona) organitzats en grups mixtos de treball formats per 8 estudiants (2 representants de cadascun dels instituts), hi exposaran les seves conclusions i les debatran entre si. La dinàmica serà conduïda per experts científics i coordinadors de debats. Fruit d’aquest treball, sorgirà un document comú de conclusions, que seran llegides durant l’acte.

La jornada clourà amb el TED Talk “L’ADN no és teu, ni meu, és de tots”, a càrrec de Gemma Marfany, catedràtica de Genètica a la Universitat de Barcelona. “Joves, Ciència i Ètica” facilita que els alumnes desenvolupin la seva capacitat de debat i que, alhora, contrastin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica, establint les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica.

En aquesta edició, la genètica i la bioètica s’han estudiat, des del punt de vista ètic, mitjançant quatre grans subtemes: la medicina personalitzada; l’extinció d’espècies animals; la modificació genètica humana i els transgènics. El programa ha comptat amb un equip científic integrat pels investigadors/ores del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Universitat de Barcelona (UB) Gemma Marfany, Ferran Casals i Carles Carreras, i Antoni Garcia, del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG).