El concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts” enfrontarà dimarts 4 de juny doctorandes i doctorands de les 12 universitats catalanes

30 mayo 2019 | Sala de premsa

Es pot presentar en públic una tesi doctoral en 4 escassos i literals minuts i fer-ho de forma atractiva i entenedora? Aquest és el repte que han superat les 9 doctorandes i els 3 doctorands finalistes del segon concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i les 12 universitats catalanes, amb el suport de la Generalitat de Catalunya. L’Espai Endesa, firma col·laboradora del concurs, acollirà la final d’aquest concurs el proper 4 de juny (C/ Roger de Flor, 38 – 52, Barcelona, 17.00 hores), on competiran les 12 guanyadores i guanyadors, entre 94 aspirants, de les eliminatòries prèvies fetes a cada universitat i d’on sortirà la tesi millor comunicada de Catalunya d’aquesta edició.

Amb temes tan diversos com ara els microplàstics i els contaminants orgànics a l’oceà; la paleoecologia neandertal, el suposat final de la SIDA; la relació entre càncer i medi ambient; la realitat virtual i augmentada per a plataformes de formació en línia; o la protecció de la salut dels professionals del transport sanitari. Un total de 5 tesis s’hi exposaran en català, 4 en castellà i 3 en anglès.

Tots els participants són doctorands/des de, com a mínim, segon curs i que han hagut de demanar el corresponent vistiplau del seu director/directora de tesi. Cap d’ells no pot haver defensat la tesi abans de la presentació de sol·licituds a la seva universitat. El concurs s’ha desenvolupat en dues fases: la primera ha consistit en una eliminatòria prèvia a cada universitat (amb un total de 94 participants a les 12 universitats) i la segona, la final del 4 de juny on competiran un concursant per universitat, anterior guanyador/a de cadascuna de les eliminatòries.

L’organització recomana no projectar més de dues diapositives estàtiques, sense vídeo ni so, i s’admet l’acompanyament d’algun material complementari (vestuari, etc.). Només s’hi admeten presentacions en català, castellà o anglès. A la final s’atorgaran tres premis a les millors presentacions: primer premi, amb una dotació de 3.000 euros; segon premi, 2.000 euros; i premi del públic, 1.000 euros.

El jurat estarà format per Lluís Baulenas, secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya; Pau Turón, director de R&D, Regulatory Affairs and Quality de B. Braun Surgical, SA; Núria Montserrat, investigadora líder de grup de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC); Cristina Sáez, periodista científica i coordinadora del canal Big Vang de La Vanguardia; i Eva Blanco, Public Affairs Manager d’HP.

Relació de finalistes / títols i disciplines de les presentacions (en ordre d’intervenció, decidit per sorteig):

Universitat Rovira i Virgili (URV). Carlos Sánchez Hernández. “Paleoecología neandertal en el Paleolítico medio en el norte de España”.

Universitat Ramon Llull (URL). Mireia Singla Milà. “Microplàstics i contaminants orgànics als oceans del món”.

Universitat Pompeu Fabra (UPF). Artyom Komissarov. “Biochemistry: from destroying to creating”.

Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Rubi Alejandra Medina Mijangos. “Metodología para el análisis técnico-económico de los sistemas de gestión de residuos sólidos”

Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Míriam Rosás Umbert. “Sida: l’estocada final?”

Universitat de Barcelona (UB). Roser Pons Cursach.  “El càncer: una qüestió d’ambient”.

Universitat de Lleida (UdL). Judith Borràs. “Reading and Vocabulary Development as a Result of a Study Abroad Experience”

Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC). Clàudia Bassagaña Rico. “La proposta d’un model d’institucionalització d’Aprenentatge Servei”

Universitat Abat Oliba (UAO). Héctor Zapata Cebrián.  “Espacios de colaboración en Realidad Virtual y Aumentada para plataformas de Formación Online”.

Universitat Internacional de Catalunya UIC). Reyes Carballar.  “La importancia de conservar nuestra identidad”.

Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Blanca Cristòfol.  “Foreign Language Anxiety in e-Tandem Learning Contexts: Why and How do Students Feel Nervous?”

Universitat de Girona (UdG). Pau Navarro Moya. “Factors psicosocials de risc i protecció per la salut dels professionals del transport sanitari”.

*Sobre l’Espai Endesa. L’Espai Endesa s’allotja en un edifici modernista inaugurat l’any 1897, en la que havia estat la sala de turbines de la Central Catalana d’Electricitat, una de les primeres centrals tèrmiques que van sorgir a Catalunya per abastir la creixent demanda d’energia elèctrica a la ciutat comtal.

L’edifici, dissenyat per l’arquitecte Pere Falqués i Urpí, està catalogat com a Patrimoni Històric de la Ciutat i és una excel·lent mostra del Modernisme Industrial Català. Endesa, amb la cessió d’aquest espai a determinats col·lectius, té l’objectiu de posar a la disposició de la societat un bé d’interès cultural i històric que ha de servir per impulsar projectes que fomentin el desenvolupament social.