Sala de premsa

El bioinformàtic Roderic Guigó guanya el Premi Nacional de Recerca 2017

22 diciembre 2017 | Sala de premsa

El Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) han guardonat el bioinformàtic Roderic Guigó, coordinador del Programa de Bioinformàtica i Genòmica del Centre de Regulació Genòmica (CRG) i professor de Bioinformàtica de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb el Premi Nacional de Recerca 2017. Llicenciat en Biologia i doctor en la mateixa disciplina per la Universitat de Barcelona (UB), el guardonat ha estat líder mundial en el desenvolupament de mètodes computacionals per a l’anàlisi de genomes.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador que hagi contribuït recentment i de manera significativa internacionalment a l’avenç d’una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals. El guardó, que té una dotació econòmica de 40.000 euros, distingeix enguany un investigador del camp de la bioinformàtica, que és l’aplicació de tecnologies computacionals a la gestió i anàlisi de dades biològiques.

Guigó ha treballat tant al Projecte Genoma Humà com, després, al consorci internacional Encode, la seva continuació, per desxifrar el significat biològic de la seqüència del genoma. La seva tasca ha contribuït decisivament a la reinterpretació de la informació continguda al genoma, tot possibilitant l’inici d’una interpretació funcional de la informació genètica i del concepte de gen.

Els Premis Nacionals de Recerca també han guardonat, en la categoria de Talent Jove, l’astrofísica italiana Nanda Rea, investigadora titular del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a l’Institut de Ciències de l’Espai (IEEC-CSIC), especialitzada l’estudi dels magnetars, estrelles de neutrons envoltades dels camps magnètics més intensos de l’Univers. Aquest premi compta amb una dotació econòmica de 10.000 euros i reconeix els joves investigadors que en la seva trajectòria professional han destacat per la qualitat i excel·lència del seu treball.

La Fundació La Marató de TV3, pel seu esforç sostingut durant 25 anys en finançament de la recerca en biomedicina i conscienciació social sobre malalties greus i cròniques, ha estat distingida en la categoria de Mecenatge Científic. La publicació digital UABDivulga, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), espai de divulgació científica amb una trajectòria de més de 13 anys d’existència, ho ha estat en la categoria de Comunicació Científica; mentre que el Premi de Partenariat Publicoprivat en R+I recau en la plataforma de recerca col·laborativa en l’àmbit de la mobilitat Cooperative Automotive Research Network (CARNET), impulsada per SEAT, Volkswagen Group Research i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Aquests tres darrers guardons no tenen dotació econòmica.

Els Premis Nacionals de Recerca fomenten el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris i comunicadors. El jurat, presidit per Antoni Esteve, president de l’FCRi, ha estat integrat per Emmanouil Dermitzakis, director del Health 2030 Genome Center i professor de Genètica al Department of Genetic Medicine and Development de la Medicine School de la Universitat de Ginebra (Suïssa); Alícia Casals, enginyera industrial, doctora en Informàtica i catedràtica d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors al Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica de la Facultat d’Informàtica de la UPC; Lluís Torner, llicenciat en Ciències Físiques per la UAB, doctor i catedràtic de la UPC, director de l’Institut de Ciències Fotòniques i Premi Nacional de Recerca 2016; Mercedes Balcells, investigadora a la Harvard-MIT Division of Health Sciences and Technology, i professora de l’IQS School of Engineering, cofundadora i codirectora del  MIT-Spain Program i  cofundadora de Regenear; Núria Sebastián, catedràtica de Psicologia de la UPF i vicepresidenta de l’European Research Council; Sr. Joan Gómez Pallarès, catedràtic de Filologia Llatina del Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana de la UAB i director de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica; Arcadi Navarro, secretari d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya; i Francesc Subirada, director general de Recerca de la Generalitat de Catalunya. El secretari ha estat el director general de l’FCRi, Rafael Marín.

Resums curriculars guardonats Premis Nacionals de Recerca 2017

Contacte Premsa