Doctorandes d’11 universitats catalanes participen a la final del tercer concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”

22 junio 2020 | Sala de premsa

Que és possible presentar en públic una tesi doctoral en 4 literals minuts i fer-ho de forma atractiva i entenedora era un hipòtesi un xic agosarada que va ser àmpliament demostrada a les dues primeres edicions del concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i 11 universitats catalanes, amb el suport de la Generalitat de Catalunya. El 25 de juny (17 hores), la seu de l’FCRI a Barcelona acollirà la final de la tercera edició, en un acte de format reduït, en compliment de les disposicions sanitàries, amb presència de les 11 finalistes i el jurat i amb retransmissió per videostreaming a través del canal de YouTube de l’FCRI.

Les finalistes, totes dones, han superat les proves classificatòries prèvies i finals de les seves universitats. Les tres millors presentacions rebran sengles premis: el del públic, el segon i el primer, segons avaluació del jurat. Enguany, està format per Lluís Baulenas, secretari general del Consell Interuniversitari de Catalunya; Martina Laporte, Quality & Regulatory Affairs Director de B. Braun; Teresa Tarragó, CEO a Exheus; Mònica Roca, vicepresidenta primera de la Cambra de Comerç de Barcelona; i Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Les tesis finalistes tracten temes tan diversos com ara, i entre d’altres, la relació entre Leonardo da Vinci i la recerca en càncer; els processos psicològics implicats les personalitats psicopàtiques; la tecnologia per millorar la qualitat dels vegetals; la façana de la Nativitat del temple de la Sagrada Família; l’estudi computacional de les reaccions mecanoquímiques; o els sistemes d’aprenentatge en infants de 3 a 12 anys. Un total de 7 tesis s’hi exposaran en català, 3 en castellà i 1 en anglès.

Totes les participants són doctorandes de, com a mínim, segon curs i que han hagut de demanar el corresponent vistiplau del seu director/directora de tesi. Cap d’elles no pot haver defensat la tesi abans de la presentació de sol·licituds a la seva universitat. El concurs s’ha desenvolupat en dues fases: la primera ha consistit en una eliminatòria prèvia a cada universitat i la segona, la final del 25 de juny, on competiran una concursant per universitat, anterior guanyadora de cadascuna de les eliminatòries.

L’organització només permet projectar fins a dues diapositives estàtiques, sense vídeo ni so, i s’admet l’acompanyament d’algun material complementari (vestuari, etc.). Només s’hi admeten presentacions en català, castellà o anglès. A la final s’atorgaran tres premis a les millors presentacions: primer premi, amb una dotació de 3.000 euros; segon premi, 2.000 euros; i premi del públic, 1.000 euros.

Relació de finalistes/títols i disciplines de les presentacions (en ordre d’intervenció, decidit per sorteig):

– Universitat de Barcelona (UB). Maria Rosselló. «Leonardo Da Vinci i la recerca del càncer».

– Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Inés Villarroya. “Prevalença, factors endocrins i evolució del hipoparatiroïdisme posterior a tiroïdectomia total”.

– Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Mònica Rubia. “Relació entre diferents sistemes d’aprenentatge matemàtic i el rendiment en funcions executives en infants de 3 a 12 anys”.

– Universitat de Lleida (UdL). Iolanda Nicolau. “Mejora de la calidad e inocuidad de vegetales mediante procesos tecnológicos innovadores”.

– Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Anna Fosch. “Menja greixos i aprima’t, el teu cervell sap com fer-ho!”.

– Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Mar Martínez. “Cómo ser estudiante y no morir en el intento. El feedback y los datos, nuestros mejores aliados”.

– Universitat Rovira i Virgili (URV). Bruna Sànchez. “Estudi computacional de les reaccions mecanoquímiques”.

– Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Fabiola Cavaliere. “How to optimise a design process”.

– Universitat de Girona (UdG). Glòria Brugués. “Processos psicològics implicats a la personalitat psicopàtica i al comportament antisocial”.

– Universitat Abat Oliba (UAO). Chiara Curti. “La construcción de la fachada de la Natividad bajo la dirección de Antonio Gaudí. Narración, imágenes y vida en el templo expiatorio de la Sagrada Familia”.

– Universitat Ramon Llull (URL). Noemí Balà. “Disseny d’un dispositiu mèdic pel tractament de les disseccions aòrtiques”.