Sala de premsa

Una vintena de científics porten la recerca capdavantera en genètica i biotecnologia a escoles de Catalunya, València i Balears

28 November 2019 | Sala de premsa

La companyia biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) impulsen aquest curs 2019-2020 el Programa Amgen TransferCiència, que incorpora talent investigador jove a les escoles per fomentar les vocacions científiques de l’alumnat de secundària.

La iniciativa vol millorar l’aprenentatge de les ciències i donar suport als docents en aquests àmbits, especialment en genètica i biotecnologia, tot proporcionant una més àmplia i completa educació científica als joves. Amgen TransferCiència tindrà una durada de tres anys i arribarà a tot l’àmbit espanyol.

En l’edició d’enguany, es realitzarà una prova pilot a 25 centres de secundària (15 a Catalunya, 5 a la Comunitat Valenciana i 5 a Balears) on una vintena d’investigadores i investigadors postdoctorals, d’entre 26 i 30 anys, faran diverses activitats científiques.

Aquest equip científic es vincularà activament amb els centres educatius participants. Els centres i entitats científiques de referència de cadascuna de les comunitat són els encarregats de la selecció del personal investigador. El Barcelona Institute for Science and Technology (BIST) se n’ocupa a Catalunya (selecció de personal investigador dels seus centres de recerca membres CRG, IBEC, ICIQ, IRB Barcelona); la Universitat de València (selecció de personal de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes, I²SysBio-UB-CSIC) i Robotix Balears, a les Illes Balears (a partir del Clúster Biotecnològic i Biomèdic de les Illes Balears). D’altra banda, el Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), porta a terme el guiatge conceptual i formació del personal investigador, que s’iniciarà el proper 2 de desembre a la seu de l’FCRi.

L’espectre d’activitats que durà a terme cada investigador/ora, totes enfocades a connectar el món investigador, la ciència i l’escola, és ampli. Entre d’altres accions, destaquen les classes magistrals sobre aspectes clau de la genètica (amb continguts detallats decidits conjuntament amb el professorat del centre) i sobre biotecnologia, tot posant èmfasi en la utilitat de les seves aplicacions. S’hi fomentarà no només l’exposició magistral, sinó sobretot el debat actiu amb l’alumnat, la discussió, l’intercanvi d’idees i la seva aplicació a la vida quotidiana, sempre en relació directa amb l’experiència de l’estudiant (2 hores en total).

Aquestes classes es complementaran amb tallers dedicats a treballar què és, en què consisteix i com actua el mètode científic. D’altres activitats previstes són els “Tallers pràctics – petita recerca”, unes sessions experimentals tipus “hands on” sobre un tema de genètica vinculat amb la biotecnologia, així com visites als centres de recerca.

“Estudis europeus indiquen que hi ha una insuficient preparació dels professionals en matèries STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i que l’interès en aquests estudis decau entre els 10 i els 14 anys, que és quan un estudiant comença a pensar en el seu futur acadèmic. Com a companyia compromesa amb el foment de la innovació i de la divulgació científica, hem cregut necessari apostar per un projecte que acosta el món científic als més joves per tal de què l’entenguin i puguin veure en ell una opció de futur laboral”, assegura Fina Lladós, directora general d’Amgen per Espanya i Portugal.

Segons Jordi Portabella, director general de l’FCRi, “connectar ciència i escola mitjançant la incorporació del mètode científic a les aules, conjuntament amb la participació d’investigadors joves que donin suport als docents, és actualment una necessitat. Volem contribuir a crear referents professionals de futur relacionats amb la recerca que fomentin de manera efectiva les vocacions científiques”. En la seva opinió, “la nostra fundació treballa amb projectes com ara Amgen Transferciència, per sistematitzar la presència de la ciència a l’escola”.

Escoles participants

Les escoles que han confirmat la seva participació en el projecte són:

Província de Barcelona:

  • Escola Garbí Pere Vergés de Badalona
  • Escola Garbí Pere Vergés de Esplugues de Llobregat
  • Escola Virolai de Barcelona
  • Fundació Collserola de Barcelona
  • IES Francisco de Goya de Barcelona
  • INS Ferran Tallada de Barcelona
  • Institut Quatre Cantons de Barcelona
  • Institut Montserrat Roig de Barcelona
  • Institut XXVª Olimpíada de Barcelona
  • Jesuïtes Bellvitge Joan XXIII de Barcelona
  • Jesuïtes Gràcia Col·legi Kostka de Barcelona
  • ICCIC de Barcelona
  • Institut Esteve Terrades de Cornellà de Llobregat
  • Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà de Llobregat
  • Institut Baix a Mar de Vilanova i la Geltrú

Comunitat Valenciana:

  • IES Sant Vicent Ferrer de València
  • IES Joan Fuster de Bellreguard
  • IES Vicent Andrés Estellés de Burjassot
  • IES Josep de Ribera de Xàtiva
  • Escola Gavina de Picanya

Illes Balears

  • Aula Balear de Palma
  • La Salle Manacor de Manacor
  • IES Inca d’Inca
  • IES Antonio Maura de Palma
  • IES Berenguer d’Anoia d’Inca

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
Cap de Premsa
mguadalupe@fundaciorecerca.cat