Sala de premsa

Rutes científiques per les comarques de Girona, una nova forma de fer turisme familiar per a ments curioses

19 July 2018 | Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) ha creat, al seu portal de divulgació i turisme científic Surt de recerca per Catalunya, una sèrie d’itineraris basats en recursos turístics amb base científica, que permeten a un públic majoritàriament familiar, planificar visites d’un cap de setmana. El Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona i els vuits consells comarcals gironins han apostat pel projecte impulsat per l’FCRi treballant conjuntament en la materialització de les Rutes científiques per les Comarques de Girona, integrada per 8 itineraris diferents, un per cada comarca.

Les 8 rutes científiques comarcals disponibles són: la “Ruta de la transformació” (Ripollès); la “Gran Ruta del Pla de l’Estany”; la “Ruta Margalef” (La Selva); la ”Ruta submergida” (Gironès); la “Ruta sostenible” (Garrotxa); la “Ruta surera” (Baix Empordà); la “Ruta Porta a la innovació” (Alt Empordà); i la “Ruta de la Pedra” (Cerdanya).

A través de les rutes gironines es pot aprendre, per exemple, i entre d’altres aspectes, qui va ser el professor Margalef de Blanes; com es recuperen i es restauren els canons dels vaixells que es van enfonsar a la Mediterrània; quin és el procés químic que s’amaga rere l’elaboració d’un simple formatge; per què van ser importants els aiguamolls de l’Empordà per a grecs i romans; quant de temps ha d’esperar una alzina per tornar a fer suro; de quin animal és el crani més cotitzat del Museu Arqueològic de Banyoles; o d’on recuperaven els romans l’or de la Cerdanya.

Aquestes rutes per les comarques de Girona volen ser una alternativa al turisme convencional, tot oferint una proposta amb un valor afegit de coneixement científic i sostenible.

Aquestes rutes s’han concebut a partir d’un tema específic, relacionat amb la ciència, al voltant del qual es pot organitzar una sortida de cap de setmana. A cada comarca s’ha identificat i desenvolupat un fil conductor d’on estirar, perquè amb tota la informació necessària es gaudeixi d’una experiència científica.

Els itineraris que apareixen en el portal mostren a l’usuari un disseny pràctic, fàcil d’utilitzar i visualment atractiu. Cadascuna de les rutes s’encapçala amb un vídeo que, a manera de titular, avança tot allò que es troba als diferents punts de la ruta. Tot seguit, una breu introducció escrita introdueix els conceptes científics clau de la comarca, al voltant dels quals es construeix la ruta. Un mapa sensible, el nucli visual articulador del sistema, mostra tots els punts de l’itinerari (museus, centres, masies, mines, molins, fargues, granges, coves, pobles, paratges naturals i d’altres localitzacions), entre 5 i 7 segons la ruta. Tot i que els punts es troben ordenats seqüencialment per a un itinerari lògic amb cotxe, no cal fer-los en la seva totalitat si no es disposa de suficient temps.

En fer clic sobre els números del mapa, una finestreta amb imatge inclosa resum el punt d’interès científic concret i ens condueix al tercer espai del web: l’explicació en profunditat de cadascun dels punts que integren la ruta. Aquest contingut, d’estil periodístic, directe, amè i profusament documentat, ha estat generat per un equip especialitzat de l’FCRi que ha cobert durant mesos el territori, tot entrevistant fonts de primera mà i produint tot el contingut audiovisual.

Per al Club de Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, aquesta és una oportunitat per donar visibilitat a recursos latents que turísticament encara no s’han desenvolupat. Amb ells es vol incrementar el ventall de productes turístics didàctics i alternatius més vinculats a temes etnogràfics propis de la història del territori.

Aquest projecte esdevé un punt de partida per a comercialitzar i atraure l’interès d’agències de viatges que cerquen nous productes per als seus clients.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe