President Torra: “La recerca i la investigació han de ser una peça central en el desenvolupament i el creixement del país”

04 December 2019 | Sala de premsa

El president de la Generalitat, Quim Torra, acompanyat de la consellera d’Empresa i Coneixement i presidenta de la Fundació Catalana de Recerca i la Innovació, Àngels Chacón, ha lliurat aquesta tarda els Premis Nacionals de Recerca 2018 i ha reivindicat que “la recerca i la investigació han de ser una peça central en el desenvolupament i el creixement del país”.

El president de la Generalitat ha tingut paraules d’agraïment als guardonats d’uns premis que “ens permeten fer visible la qualitat d’un ecosistema de recerca que situa Catalunya en el primer nivell de l’àmbit del coneixement” i que també serveixen per “reconèixer un dels àmbits fonamentals en els quals treballem com a país: la revolució del coneixement”.

En aquest sentit, el cap de l’Executiu ha recordat que “per situar la recerca en el lloc que mereix”, des del Govern s’ha impulsat el Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement i la Llei de la ciència, que actualment ja té preparat el seu avantprojecte. Segons el president Torra, aquestes eines “han de permetre a tots els actors de l’ecosistema del coneixement intensificar els seus vincles i construir una economia que tingui en el coneixement el seu eix vertebrador”. Per la seva banda, la consellera Chacón ha afegit que “cal saber comunicar i disseminar de forma efectiva la ciència per arribar a les generacions joves, generant vocacions científiques, i al teixit productiu, tot construint sinergies entre ciència i indústria”.

Durant la seva intervenció, el cap de l’Executiu ha fet referència a la crisi climàtica i ha recordat que “Catalunya ha estat pionera a desplegar accions concretes per lluitar contra els efectes del canvi climàtic”. El 2017 es va aprovar la Llei del canvi climàtic, que inclou tot un seguit de compromisos i reptes per fer front a aquest objectiu. Aquesta fita va representar un punt d’inflexió a Catalunya, ja que posa a disposició d’administracions, associacions, entitats, institucions i particulars, una nova eina per fer front a una problemàtica “que requereix de la implicació de tothom”. A més a més, el passat mes de maig, Catalunya va declarar l’emergència climàtica. El cap de l’Executiu ha recordat que el proper 17 de gener se celebrarà la primera Cimera catalana davant l’emergència climàtica perquè “hi ha en joc: la gestió de l’aigua disponible, la nostra costa i el conjunt dels nostres ecosistemes, la nostra salut”.

Els Premis Nacionals de Recerca, que enguany arriben a la seva 29a edició, són les màximes distincions que s’atorguen en l’àmbit de la recerca a Catalunya i amb les quals el Govern, a través de la FCRi, reconeix l’activitat investigadora dels científics vinculats al país. També es distingeix la col·laboració entre el sector públic i privat, les accions de mecenatge i la divulgació científica a través dels mitjans de comunicació.

Els guardonats d’aquesta 29a edició són:

• Premi Nacional de Recerca: Licia Verde (Venècia, 1971), cosmòloga i astrofísica teòrica, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Ha dut a terme troballes pioneres sobre l’origen, composició, estructura i evolució de l’Univers que l’han convertida en una de les cosmòlogues menors de 50 anys més prominents del món. Verde ha contribuït amb la seva recerca a entendre com es distribueixen la matèria i l’energia fosca a l’Univers. La premiada va jugar un paper fonamental en la interpretació de les dades del satèl·lit WMAP sobre el fons còsmic de microones, les quals són la base de la cosmologia moderna. Aquestes dades van mostrar amb precisió l’edat de l’Univers (13.700 milions d’anys) i que el 96% de l’Univers està format per matèria i energia fosques.
  • Premi Nacional de Recerca al Talent Jove: Marc Güell (Olot, 1982), investigador principal del Grup de Recerca en Biologia Sintètica Translacional del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). El guardonat està especialitzat en edició gènica i biologia sintètica, disciplines aplicades a pacients en espera d’òrgans per transplantaments, i malalts amb acne o distròfia muscular.
  • Premi Nacional de Comunicació Científica: Programa NanoEduca, de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE), del Departament d’Ensenyament. Aquest programa introdueix la nanociència i la nanotecnologia a alumnat i professorat de secundària i batxillerat.
  • Premi Nacional de Mecenatge Científic: Fundació Pasqual Maragall per a la Recerca sobre l’Alzheimer, per la seva promoció de la recerca en l’Alzheimer i els problemes cognitius de l’envelliment.
  • Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en R+I: Repsol-BSC Research Center (RBRC), de Repsol i el Barcelona Supercomputing Center-Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS). El seu objectiu és fer front als problemes geofísics i a un ampli espectre d’altres reptes de Computació d’Alt Rendiment.