La primera sessió dels tallers Ciència i Aula 2017-2018 ensenyarà als docents a diferenciar ciència i pseudociència

18 October 2017 | Sala de premsa

Ensenyar als professors de  Primària i Secundària a diferenciar entre ciència i pseudociència a l’aula utilitzat el pensament crític serà l’objectiu de la xerrada inaugural de la sisena temporada dels tallers Ciència i Aula de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), curs 2017-2018, i que serà impartida demà per Jordi de Manuel, professor de Secundària a l’Institut Quatre Cantons de Barcelona, i Jesús Purroy, biòleg, comunicador científic i emprenedor (18.00 h, Auditori FCRi, passeig de Lluís Companys, 23, Barcelona).

Organitzats per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) amb el suport d’Obra Social “la Caixa”, els tallers ofereixen formació i actualització als docents per a introduir el mètode científic a Primària, ESO i Batxillerat. Des de la seva primera edició, el curs 2012-2013, els tallers han comptat amb la participació de 1.550 professors en les seves cinc primeres temporades.

Aquestes sessions, que formen part del programa de promoció del talent científic a l’escola ‘Ciència i Aula’ de l’FCRi, aporten un enfocament pràctic per tal d’afavorir la formació del professorat en activitats d’experimentació científica. Amb una mitjana de 40 docents per taller, estudien aspectes tan variats com ara els experiments pràctics per entendre el medi físic (òptica, electricitat, magnetisme, models lumínics…); els nous enfocaments en l’ensenyament de les matemàtiques; l’ús de les apps i els smartphones a les assignatures de ciències; la relació entre memòria i aprenentatge; la intel·ligència artificial; les TIC; els laboratoris virtuals; els jocs numèrics i la ludificació; o la relació entre màgia i ciència.

A la seva intervenció, De Manuel i Purroy proporcionaran als docents pautes per discriminar entre allò que és ciència i el que no ho és que puguin ser d’utilitat a l’aula, així com recursos i activitats per fer bones pràctiques educatives. Al llarg de la vida, les persones elaboren creences pseudocientífiques que sovint es contraposen amb la ciència. L’educació ha de proporcionar el pensament crític i els coneixements que permetin assolir criteris per triar davant determinades situacions que, de vegades, poden ser determinants per a la vida de les persones.