Sala de premsa

La iniciativa “100tífiques” porta 100 investigadores a les escoles catalanes per fomentar la vocació científica entre les nenes i els nens i destacar la rellevància de la dona a la ciència

07 February 2019 | Sala de premsa

El dilluns 11 de febrer se celebrarà “100tífiques”, un acte sense precedents per fomentar les vocacions cientificotècniques entre les nenes i nens de les nostres escoles en coincidència amb el “Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència”. Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i el Departament d’Educació de la Generalitat amb la col·laboració del Barcelona Institute for Science and Technolgy (BIST), l’esdeveniment oferirà més de 100 xerrades divulgatives simultànies, per part de més de 100 investigadores del món de l’empresa i de centres de recerca i universitats (“100tífiques”), a 100 escoles de Catalunya, tot mobilitzant més de 10.000 alumnes d’ESO.

Emmarcat en la Biennal de Ciutat i Ciència de l’Ajuntament de Barcelona i amb el suport de l’Institut Català de les Dones (ICD), l’acte ha estat concebut originalment per  l’FCRi, que desenvolupa avui diverses iniciatives divulgadores relacionades amb la dona i la ciència. En aquesta línia, “100tífiques” pretén tant fer visible i destacar la rellevància actual del paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, al sistema de recerca públic com al privat, com motivar les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia.

Destaca específicament la col·laboració amb la iniciativa de les empreses HP, que aporta 20 científiques del seu equip; B. Braun (10); Grupo Menarini (6); i d’Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya (5 investigadores). Igualment, han resultat imprescindibles les més de 60 dones científiques dels centres de recerca membres del BIST i d’altres centres i universitats. L’activitat ha comptat també amb el suport de Barcelona Activa i de la Fundació Bancària “la Caixa”.

L’acte central, una xerrada estimulant destacada de les 100, amb el títol “Què són els ribosomes i per què són importants?”, serà protagonitzat per Ada Yonath, Premi Nobel de Química 2009 (Espai Josep Bota, carrer Sant Adrià, 20, Barcelona, 11 de febrer de 2019, a partir de les 09.50 h). La xerrada i el torn de preguntes de les nenes i nens serà conduït per Núria Montserrat, investigadora líder de grup de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), una de les comissàries de la Biennal Ciutat i Ciència.

Totes les científiques participants assisteixen avui, al Parc Científic de Barcelona, a una sessió de networking i formació, organitzada pel BIST, on debaten sobre el paper de la dona com a “role model” en la promoció de les dones a la carrera científica, i es fan diferents xerrades sobre didàctica de la ciència. La formació rebuda durant aquesta jornada serà essencial per a preparar i unificar els continguts i estratègies comunicatives de les conferències del dia 11 de febrer.

Combatre els estereotips de gènere a edats primerenques

La concepció de “100tífiques”, que té certes similituds amb un veterà acte divulgatiu promogut conjuntament per l’FCRi i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya com és el “Dia de la Ciència a les Escoles”, es basa en la constatació que els estereotips de gènere sobre la capacitat intel·lectual apareixen aviat i influeixen en els interessos de les nenes, tal  com va afirmar la revista Science en un article publicat el 2017.

Segons aquest estudi, les nenes es consideren menys brillants que els nens a partir dels 6 anys. Així doncs, a partir d’aquestes edats primerenques, les dones s’autodescarten pel que fa a ser matemàtiques, físiques o enginyeres, una limitació que s’accentuarà amb l’edat per temes de conciliació. Aquesta realitat, unida a les posteriors discriminacions de les dones al mercat laboral, dibuixa unes dades descoratjadores.

Avui dia, només el 28% dels investigadors del món són dones, segons la UNESCO, i en l’ensenyament superior només el 35% dels estudiants de carreres STEM són dones. Segons Eurostat, la proporció de doctores en àmbits STEM a la Unió Europea és del 37,1%. A Catalunya, les dades segueixen un patró similar. Només el 20% dels catedràtics són dones i pel que fa a càrrecs de responsabilitat a centres CERCA, només un 26% són dones. En estudis de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a Catalunya el percentatge de dones graduades és d’un 21%.

Necessitem més dones que facin ciència, creïn empreses de base tecnològica o científica, formin part dels departaments d’innovació o dirigeixin centres de recerca i càtedres universitàries. Coneixem el problema, hem identificat algunes de les barreres, però les dades continuen mostrant que no hem trobat encara el camí, probablement perquè el problema s’emmarca en conflictes d’un abast social immens: conciliació familiar i laboral, biaixos a l’hora de valorar menys positivament el treball de les dones, sexisme…

En aquest sentit, i amb iniciatives com “100tífiques”, l’FCRi cerca donar major visibilitat al treball de les científiques. L’objectiu a curt termini és contribuir a crear i divulgar rols i models femenins en els àmbits de les ciències i les enginyeries i promoure bones pràctiques que portin a la igualtat de gènere (més informació a www.donesiciencia.cat i www.100tifiques.cat).

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe