Sala de premsa

L’EspaiCiència al Saló de l’Ensenyament: fer atractiva la recerca per fomentar les carreres STEM entre els joves

16 March 2017 | Sala de premsa

La faceta atractiva i motivadora de la ciència i dels investigadors torna per novè any consecutiu al Saló de l’Ensenyament amb l’EspaiCiència, iniciativa organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) en col·laboració amb Fira de Barcelona. Del 22 al 26 de març, l’EspaiCiència (Annex Palau 2) mostrarà en directe la ciència que es fa a Catalunya explicada d’una manera pràctica, amena i propera als joves, amb l’objectiu d’atraure’ls vers la ciènciai encaminar el seu futur professional cap una carrera STEM (Ciència, Tecnologia i Matemàtiques).

Aquest espai de divulgació científica, per a joves de 15 a 18 anys, integrarà 14 estands on 39 entitats diferents (universitats, centres de recerca i altres organitzacions catalanes vinculades a la ciència), oferiran un programa d’activitats divulgatives i experiments científics lúdics i interactius. L’EspaiCiència es planteja com una eina per als joves estudiants d’ESO i Batxillerat que han de decidir el seu futur professional per tal que puguin tenir un primer contacte pràctic amb el món de la ciència i la tecnologia que els motivi a triar carreres STEM.

Entre les activitats previstes, vegeu programa, destaca l’exposició “Energia”, organitzada pel Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, que revela el paper protagonista de l’energia en el progrés de la societat, des de l’arribada de l’enllumenat públic a les ciutats fins a la introducció dels aparells domèstics moderns a les llars. A més, ofereix als visitants una reflexió al voltant del futur energètic i de les eines que tenim a l’abast per emprendre’l d’una manera responsable i eficient.

La Universitat de Barcelona (UB) presentarà, entre d’altres tecnologies, diverses “apps” per a mòbil, com ara RIU.net, que permet avaluar la qualitat ambiental d’un riu mitjançant simulacions; Floodup, per a preveure el risc d’inundacions; així com programes informàtics 3D capaços de generar les mateixes reaccions físiques, emocionals i conductuals davant certs estímuls visuals, per tal d’estudiar i preveure el malestar físic i psicològic provocat.

La Fundació Obicex, per la seva banda, oferirà un taller de comunicació experiencial amb dispositius de realitat virtual basats en holografies interactives, que permeten veure en relleu i amb realisme imatges que no existeixen. També serà possible divertir-se experimentant videojocs en primera persona de forma immersiva.

La Universitat de Lleida (Udl), per la seva banda, presentarà diferents sistemes d’anàlisi tècnica i artística de pintures, com ara la radiació ultraviolada, la microscòpia òptica, les tècniques multiespectrals o les radiografies que es van utilitzar, per exemple, per atribuir l’autoria de Francisco de Goya del seu retrat de Carles IV. D’altra banda, la Facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ens permetrà endinsar-nos en la informàtica i la robòtica, amb una animació en 3D d’un parc d’atraccions i la presència de robots fets amb Lego i d’un robot humanoide que farà demostracions en directe.

La Institució Centres de Recerca de Catalunya (CERCA) portarà de nou al seu espai “Fem CERCA” investigadors de 7 diferents centres, amb qui es podrà parlar in situ i on explicaran per què van decidir fer-se científics o com la recerca que fan serà útil per definir la societat del futur.

Vine a veure a Dani Jiménez a l’EspaiCiència i participa al concurs d’Instagram

Com a d’anteriors edicions, el físic i divulgador científic Dani Jiménez, responsable de programa Dinàmiks, del Canal Super 3 de TV3, i membres del seu equip, durà a terme  espectacles amb experiments científics en directe els dies 22, 23, 24 i 25 de març en horari de matins.

Enguany es convoca per segon cop el concurs fotogràfic a Instagram “Viu la ciència a #espaiciència2017”, que permetrà penjar fotos sobre qualsevol activitat de l’espai. La imatge guanyadora, que rebrà com a premi una tauleta, es donarà a conèixer un cop finalitzat el saló al perfil oficial de l’FCRi a Instagram (@fundaciorecerca).

A l’hora d’animar la participació, s’oferirà de nou el “Passaport Científic”, un petit carnet que segellen els diferents expositors als visitants i, un cop completat, recorreguts tots els estands, i lliurat a l’espai de l’FCRi, permet gaudir d’un obsequi.

Relació d’estands:

• T2001. Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
  • T2002. Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (UdG) / Institut de Química Computacional i Catàlisi (UdG)
  • T2003. Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC)
  • T2004. Universitat de Barcelona (UB)
  • T2005. Ciències de la Terra – UB  / Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera – CSIC
  • T2007. Fundació Obicex – Comunicació Experiencial
  • T2008. Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa
  • T2009. Universitat de Lleida (UdL)
  • T2010. Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (UPC)
  • T2011. Facultat d’Informàtica de Barcelona UPC – BarcelonaTech
  • T2012. Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya