Notícies | Sala de premsa

El conseller Nadal lliura els primers Premis Joan Roget a la transferència de coneixement: “Hem de fer el salt de la recerca pura a la recerca aplicada”

13 December 2022 | Notícies, Sala de premsa

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha lliurat aquest vespre al Palau de la Generalitat els primers Premis Joan Roget a la transferència de coneixement, atorgats pel propi Departament i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). Els guardons han recaigut en Aleix Prat, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Clínic de Barcelona, en la categoria de Treball de recerca col·laborativa; la Universitat de Lleida (UdL), en la de Cas d’èxit en transferència de coneixement; i l’empresa Exheus, en la Cas d’èxit en l’aplicació d’una tecnologia transferida. Els premis estan dotats amb 5.000 euros en cadascuna de les categories.

En la seva intervenció, el conseller Nadal ha destacat que “el nivell de la recerca a Catalunya és excel·lent i equiparable a la que es fa a la resta d’Europa, però la transferència se situa encara per sota la mitjana europea”. Per aquest motiu, el conseller considera que “apujar el nivell de transferència és un repte que tenim com a país. Fer el salt de la recerca pura a la recerca aplicada”.

El nous guardons Joan Roget reconeixen les accions vinculades a la transferència de coneixement considerades com a casos d’èxit del sistema de recerca de Catalunya, per la seva aportació al desenvolupament econòmic i social, tant per part dels d’investigadors o tècnics individuals com de les entitats a les quals pertanyen. El seu objectiu és posar en valor les contribucions de persones, projectes i entitats en l’àmbit de la transferència de coneixement, tot valorant la seva capacitat de traslladar la recerca a l’aplicació pràctica, així com el grau de connexió amb els usuaris potencials de la recerca generada.

Test personalitzat per al càncer de mama

Aleix Prat, cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital Clínic, ha rebut el guardó en la categoria de Treball de recerca col·laborativa en transferència pel desenvolupament del test HER2DX, una eina diagnòstica que permet la personalització del tractament del càncer de mama HER2 positiu (HER2+), investigació reflectida en el treball A multivariable prognostic score to guide systemic therapy in early-stage HER2-positive breast cancer: a retrospective study with an external evaluation.

El càncer de mama suposa actualment el 25% dels càncers diagnosticats en dones. En concret, el HER2+ és una malaltia clínica i biològicament heterogènia en què les pacients presenten molt diferents resposta als tractaments. Representa el 20% de tots els càncers de mama i causa una proporció substancial de morts. Encapçalat per Aleix Prat, i en col·laboració amb el grup del Dr. Pierfranco Conte, de la Universitat de Pàdua (Itàlia), el test HER2DX es va generar a partir de dades de 434 pacients incloses en un assaig clínic i integra l’expressió de 27 variables úniques sobre diferents aspectes biològics del tumor, entre els quals, la infiltració del sistema immunitari, juntament amb dos paràmetres clínics d’estadi tumoral i afectació ganglionar.

Mitjançant un sofisticat algoritme que integra les dades recollides, la prova permet estratificar els pacients en grups de risc de recaiguda, baix o alt, i té capacitat predictiva de resposta als tractaments. Ha estat validat en més de 2.000 pacients. El sistema permet precisar el diagnòstic i ajuda els metges a prendre decisions terapèutiques basades en el potencial efecte beneficiós del tractament i la probabilitat de recaiguda, millorant la qualitat de vida del pacient a curt i llarg termini.

Refredament intel·ligent i anàlisi genètica

La Universitat de Lleida (UdL) obté el premi en la categoria de Cas d’èxit en transferència de coneixement per la solució de refredament líquid intel·ligent per sistemes microelectrònics Universal Smart Cooling (UniSCool), iniciada amb un projecte Indústria del Coneixement – Producte. El sistema ha estat creat pel grup de recerca en Sistemes Dinàmics Aplicats a l’Energia Solar de la UdL, conjuntament amb la Université de Sherbrooke (Canadà), creant un dissipador de calor autoadaptatiu, amb unes aletes activades tèrmicament i capaces d’adaptar l’extracció de calor local a fluxos de calor variables. S’aplicarà en sistemes microelectrònics de les indústries TIC de gran densitat de potència i consum d’energia i aigua associats al seu ús i refrigeració.

L’objectiu final del projecte és comercialitzar aquesta solució, basada en un sistema de refredament líquid directe-al-xip, intel·ligent i efectiu en costos. La seva implementació incrementarà la capacitat de processament dels centres de dades i permetrà el ràpid creixement d’aplicacions com ara el 5G, la realitat virtual o la intel·ligència artificial, amb un baix consum energètic -un 70% menys que les solucions actuals- i un alt rendiment, sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Finalment, Exheus, spin-off de l’Institut de Recerca de l’Hospital Sant Pau, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Mobile World Capital, ha estat distingida com a Cas d’èxit en l’aplicació d’una tecnologia transferida, tercera categoria dels premis, per la creació d’un test d’intel·ligència de salut que analitza l’expressió genètica de 22.000 gens del cos mitjançant seqüenciació d’ARN i algoritmes d’intel·ligència artificial.

Aquesta empresa barcelonina ofereix els seus productes a través d’un model B2B/B2B2C a través de la prescripció de professionals sanitaris. Els informes generats analitzen tots els paràmetres i biomarcadors relacionats amb la inflamació, el metabolisme, els sistemes de l’organisme i l’envelliment mitjançant la seqüenciació d’ARN d’una mostra de sang, mitjançat aquesta tecnologia propietària patentada.

Aquests nous premis honoren la figura de Joan Roget (c.1550 – c.1617-24), membre d’una cèlebre nissaga d’òptics, a qui s’atribueix, segons diferents fonts, un paper cabdal en la invenció del telescopi.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe