Sala de premsa

Arriba la setmana més científica de l’any

06 November 2019 | Sala de premsa

Del 8 al 17 de novembre se celebra la 24a Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’19), organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement (Secretaria d’Universitats i Recerca) i la col·laboració de “la Caixa”, Amgen i la Fundació Banc Sabadell. El seu complet programa agrupa més de 400 actes multidisciplinaris de disseminació del coneixement científic i arreu Catalunya, fonamentalment conferències i taules rodones, jornades de portes obertes a centres de recerca i museus, cursos, tallers i exposicions (consulteu les activitats a la web de l’SC19).

El 2019, amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, l’SC’19 combina aquest tema amb un homenatge a diversos científics que han estat referents en les seves disciplines. Els homenatjats són: l’ecòleg Ramon Margalef, de qui enguany es commemora el centenari del naixement; l’enginyer i inventor Narcís Monturiol, pel bicentenari del seu naixement; Margaret Hamilton, qui va liderar el desenvolupament del programari de navegació on-board per al Programa Espacial Apollo, pel 50è aniversari de l’arribada de l’home a la Lluna; i el polifacètic Leonardo da Vinci, en commemoració dels 500 anys de la seva mort.

L’SC’19 s’inaugurarà aquest divendres 8 de novembre, a les 10.00 hores, al Palau del Parlament de Catalunya amb la conversa «Fronteres de la ciència: l’univers ocult i els exoplanetes», amb Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) i Premi Nacional de Recerca 2018; i Ignasi Ribas, director de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i investigador de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC). Lluís Reales, periodista científic i professor associat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), modera l’acte (vegeu programa).

Monòlegs de ciència

Un dels actes centrals de la setmana, impulsat des de l’FCRi amb l’objectiu de fomentar nous formats de disseminació científica en llengua catalana, és el concurs “Els monòlegs del Club de la Ciència”, la final del qual es portarà a terme divendres 15 de novembre (Casal Transformadors, c/Ausiàs March, 60, Barcelona, 18.30 hores). Coordinat pels monologuistes professionals de Big Van Ciència, la iniciativa vol promoure la comunicació de la ciència en català de manera sintètica, amena i entenedora, mitjançant monòlegs inèdits de 3 minuts sobre temes científics i/o tecnològics, fets per estudiants i professionals de la recerca i la tecnologia.

La final serà protagonitzada per 8 aspirants, seleccionats entre 16 candidats. Els finalistes provenen de la Universitat de Barcelona (3); la Universitat Pompeu Fabra (2); el Centre de Regulació Genòmica; l’Institut Català d’Investigació Química i l’Hospital Clínic. El primer premi estarà dotat amb 1.000 euros i la possibilitat de participar en tres actuacions del grup Big Van Ciència durant 2020; el segon, amb 600 euros i el tercer, amb 400 euros.

Instagram i “Passaport Científic”

Enguany es convoca la cinquena edició del concurs fotogràfic de la Setmana de la Ciència a través d’Instagram, obert al púbic que participi a qualsevol de les activitats programades. Les imatges han de ser inèdites i s’ha de fer servir el hashtag #SC19CAT i l’etiqueta @fundaciorecerca a la foto. La persona guanyadora rebrà com a premi una impressora fotogràfica Sprocket d’HP, empresa patrocinadora del concurs.

Els actes de l’SC’19 també porten altres premis amb la campanya “Passaport Científic”, patrocinada per Casio i Abacus. Les persones participants a la Setmana de la Ciència, que assisteixin a un mínim de 2 activitats incloses a la campanya, participaran al sorteig de 10 lots de regals (calculadores científiques, jocs de temàtica científica, llibres i entrades a museus).

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe