Ley de cookies Aquest lloc web utilitza galetes i tecnologies semblants. Si continua navegant pel lloc web, voldrà dir que n’accepta l’ús. Veure més

Tallers OPEN STEAM - Tardor 2020

Organitzats per l’FCRI amb el suport de Fundació “la Caixa”, els tallers d’innovació docent Open STEAM ofereixen suport i actualització als docents per a la introducció del mètode científic a les aules de primària, ESO i batxillerat. Tot i el canvi de format al qual ens hem vist obligats aquest any a causa de la crisi sanitària, els formadors seguiran aportant, de manera virtual, un enfocament pràctic per tal d’afavorir la formació del professorat en activitats d’experimentació científica adreçades a aquests nivells educatius.

El nombre de places és limitat (màxim de 50 persones per curs) i l’assignació es farà per estricte ordre d’inscripció.

Proposta formativa


Novembre

El canvi climàtic i els oceans.

Data: 17/11/20. Horari: 18 a 20 h - Inscripció tancada.

Els oceans són un element clau en la regulació del clima del nostre planeta, a través del seu paper en la distribució de calor i en l’absorció de gasos d’efecte hivernacle. Aquest equilibri, no obstant això, s’ha vist alterat en els darrers segles com a conseqüència de l’activitat humana i l’augment desmesurat en les emissions de diòxid de carboni (CO2) principal causa de l’escalfament global. En aquesta xerrada, veurem com s’estableix aquesta estreta relació entre oceans i clima, com s’està veient alterada i quines conseqüències està tenint en el nostre entorn i en el conjunt del planeta. També s’hi introduiran conceptes com justícia climàtica i equitat i es reflexionarà sobre quin és el planeta que volem i quines són les nostres prioritats i responsabilitats envers el nostre entorn.

Aquesta sessió s’adreça a docents de primària i secundària i es treballarà, de manera pràctica, els moviments de circulació dels oceans a través de canvis en la densitat de l’aigua i l’acidificació de l’aigua de mar degut a l’augment del CO2 atmosfèric.

La sessió anirà a càrrec d'Eva Calvo Costa, Doctora en Química per la UPC (2001) i membre del Grup de Recerca en Biogeoquímica Marina i Canvi Global de l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona, on és científica titular. La seva recerca inclou l’estudi dels climes del passat i la relació amb les variacions de CO2 atmosfèric, així com la resposta i influència dels oceans en la variabilitat climàtica i l’impacte sobre els ecosistemes marins. És Coordinadora de l'Àrea de Ciència i Tecnologies Marines de l'Agencia Estatal d'Investigació (AEI) i membre del Grup d’Experts sobre Canvi Climàtic de Catalunya (GECCC). Ha estat responsable del Màster en Oceanografia ofert conjuntament per la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria i l’ICM (2010-2014) i és editora associada de la revista Scientia Marina.

L’estudi del clima i el canvi climàtic.

Data: 26/11/20. Horari: 18 a 20 h.

Aquest taller per a docents de primària i secundària vol donar eines al professorat per a explicar el canvi climàtic des de diversos punts de vista: conceptual (similituds i diferències entre meteorologia i climatologia), causal (antropisme respecte variacions naturals) i llurs conseqüències (locals, regionals, globals). Per això, en aquesta sessió es treballarà a nivell teòric (repassar conceptes a diversos nivells educatius mitjançant l'ús de recursos online) i pràctic (treball amb sèries meteorològiques i climàtiques, construccions diverses) per entendre millor el canvi climàtic en què estem inmersos.

El taller anirà a càrrec de Santiago Giralt, doctor en Ciències Geològiques per la Universitat de Barcelona, i que actualment treballa com investigador a Geociènces Barcelona (Geo3BCN-CSIC), centre pertanyent al Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). La seva activitat de recerca està centrada en l'obtenció de reconstruccions climàtiques dels darrers mil·lennis i en la comprensió dels mecanismes responsables (ser humà, variacions naturals, vulcanisme) de les variacions climàtiques.

Desembre

Discontinuïtats, tectònica i terratrèmols. Recursos a l’aula.

Data: 01/12/20. Horari: 18 a 20 h.

La geologia és una ciència que estudia, entre altres temes, la dinàmica interna terrestre. En aquesta ciència, l’escala humana no hi sol ser present excepte en esdeveniments extraordinaris com ara els terratrèmols o les erupcions volcàniques.

Es proposa, per a docents de secundària, un taller per a la identificació de diferents tipus de discontinuïtats i els sismes que s’hi poden produir. Així mateix, d’una manera pràctica, oferim recursos i eines per: distingir la magnitud de la intensitat d’un terratrèmol, localitzar un epicentre mitjançant sismogrames i relacionar la geodinàmica interna del nostre planeta amb aquests fenòmens.

A càrrec de: Íngrit Soriguera i Jordi Vilà, geòlegs apassionats per l’ensenyament i la divulgació de la Geologia i les Ciències de la Terra. Membres de Geòleg.cat. Treballen a l’àrea de Didàctica de les Ciències de la UB.

Neuroart.

Data: 11/12/20. Horari: 17.30 a 19.30 h.

Neurart és una activitat que pretén estretir els vincles entre l’art i la ciència, adreçada a docents de Secundària. L’activitat s’estructura en dues parts: una xerrada inicial a càrrec d’una investigadora i un taller d’il·lustracions dirigida per un artista plàstic.

La xerrada és una pinzellada sobre la neurobiologia, repassem la història d’aquesta ciència i ens endinsem en l’estructura i el funcionament de les neurones i el cervell. Tota l’explicació anirà acompanyada d’il·lustracions originals inspirades en els treballs de Santiago Ramon y Cajal. A continuació, es realitza un taller a partir de les il·lustracions. Per imitar processos neuronals, s’utilitza aigua i tintes. Les creacions resultants s’assemblen a les tincions que podran ser observades al microscopi.

A càrrec de: Esther Gratacòs Batlle, investigadora de l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona i Nil Nebot, artista plàstic.