Notícies | Sala de premsa

La Trobada de #100tífiques omple el Saló de Cent de dones investigadores i tecnòlogues

02 febrer 2023 | Notícies, Sala de premsa

La Trobada de #100tífiques, que ha tingut lloc aquest matí al Saló de Cent, ha marcat el tret de sortida de la cinquena edició del programa “#100tífiques”, una iniciativa de la  Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Tecnology (BIST), amb la col·laboració dels Departaments d’Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, que té per objectius posar en relleu l’aportació de les dones en els diferents camps de la ciència i la tecnologia, i facilitar als i les joves d’entre 11 i 13 anys models propers i reals que inspirin vocacions científiques.

El programa mobilitza enguany 567 científiques, dels àmbits públic i privat, que el 10 de febrer, i en motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, faran xerrades —presencials o en línia— a 500 escoles i instituts de 41 comarques de Catalunya. L’acte d’aquest matí ha estat un espai de trobada, reflexió i debat d’aquestes científiques, al mateix temps que un reconeixement públic a la seva contribució a l’avenç de la ciència i a la innovació.

Aquest reconeixement ha vingut destacat per la participació a l’acte de l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el conseller de Recerca i Universitats i president de la FCRI, Joaquim Nadal, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, i la consellera d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge. Totes les autoritats han destacat la importància dels referents.

Les referents són importants, en tots els nivells, en tots els sectors, però especialment en els àmbits de més visibilitat i responsabilitat,” ha dit l’alcaldessa de Barcelona.

El conseller d’Educació ha recalcat “Posem l’accent en els nous currículums en que tots els docents es formin en coeducació i perspectiva de gènere”.

La consellera d’Igualtat i Feminismes ha recordat a totes les assistents que els referents defineixen com veiem el món.

El dia 13 de gener d’enguany va entrar en vigor la llei de la ciència de Catalunya, que té quatre eixos principals, un d’específic de perspectiva de gènere en la ciència”, ha dit el conseller Nadal.

La Trobada ha comptat amb la conferència de Liat Ben David, CEO de l’Institut Davidson per l’Educació Científica d’Israel —braç educatiu del prestigiós Institut Weizmann de Ciència— qui ha donat a conèixer experiències similars realitzades en el país de l’orient mitjà i els resultats obtinguts. Ben David ha demostrat a les investigadores la important tasca que faran a les escoles al facilitar a les nenes i noies models amb qui projectar-se.

Posteriorment, les científiques Teresa Tarragó, CEO de l’empresa biotecnològica d’Exheus, i Elvan Böke, investigadora principal al Centre de Regulació Genòmica (CRG), han explicat es seves experiències liderant en entorns altament masculinitzats. Tarragó i Böke son part d’una minoria de dones —les últimes estadístiques diuen que no més del 24% en centres públics a Catalunya— que lideren en entorns científics. I és que la Trobada de #100tífiques també té per objectiu animar a les investigadores a no renunciar a liderar en un entorn altament competitiu, i fins i tot a transformar l’entorn científic des de les posicions de lideratge.

La conductora de l’acte i directora de Programes del BIST, Núria Bayó Puxan, ha volgut destacar que quan les dones lideren la recerca es produeixen canvis també en el què s’investiga.

El 2019 hi havia quasi sis vegades més publicacions sobre disfunció erèctil masculina que sobre tota la infertilitat femenina”, ha explicat Böke, qui lidera recerques sobre la biologia de les cèl·lules reproductives femenines.

En la última de les ponències, la coach Alicia Marí ha facilitat eines a les científiques  per millorar el seu posicionament en els seus entorns laborals, reforçant la força de la comunitat dona i ciència.  L’acte ha inclòs la ja tradicional foto de “#100tífiques” i autoritats.

Des de que la iniciativa “#100tífiques” va néixer fa cinc anys amb la participació de 101 científiques i 103 escoles l’any 2019, no ha parat de créixer. Enguany es pot considerar una iniciativa de país, que mobilitza a més de mig miler de professionals de la ciència (investigadores, tecnòlogues, enginyeres, gestores d’innovació, emprenedores, directives, etc.) i escoles i instituts en 41 comarques. Del total de participants de 2023, el 72% provenen d’organismes públics de recerca, incloent les vuit universitats públiques i una gran majoria dels centres CERCA -a destacar el Centre de Regulació Genòmica (CRG), l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat de Barcelona amb més de 20 científiques cada un-  i 28% pertanyen a empreses com ara HP; Boehringer Ingelheim, Provital Group; Grupo Menarini; Alcon; BASF; B. Braun; Aigües de Barcelona; Lubrizol, Allianz, Eurecat i Werfen.