Turisme i ciència conflueixen a la Costa Daurada i Terres de l’Ebre en dues rutes científiques creades per l’FCRI

06 maig 2021 | Notícies, Sala de premsa

Quan el turisme i la ciència es donen la mà, els resultats poden ser espectaculars i força atractius per al públic familiar, tot obrint un complement de contingut científic al turisme convencional. Això plantegen els itineraris La petjada de l’aigua i Ruta climàtica, creats per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i que es poden consultar al seu portal Surt de recerca per Catalunya. Ambdues rutes científiques permeten planificar sortides familiars de dos o tres dies i ofereixen un tast de la ciència que trobem a la Costa Daurada i Terres de l’Ebre.

La ciència, en les seves múltiples disciplines, cobreix el territori català amb nombroses localitzacions, continguts i actius de potencial interès turístic. La Costa Daurada i Terres de l’Ebre, també, són ciència. Un aspecte que ha volgut destacat l’FCRI desenvolupant dues rutes científiques per aquestes conrades, que tenen com a protagonista la preservació mediambiental. A la Costa Daurada, La petjada de l’aigua ens permet resseguir a la zona els passos del líquid element, que fa d’aglutinador, al llarg de la història de la Terra fins als nostres dies. Quant a les Terres de l’Ebre, la Ruta climàtica posa en valor l’esforç multisectorial fet per l’ecologia, l’energia neta i la preservació del territori envers el canvi climàtic.

Les rutes s’han concebut principalment per fer-les en família, però també poden interessar a d’altres públics. Per plantejament, fomenten la curiositat, permetent recollir continguts i coneixements científics i sostenibles a cada pas, que s’adquireixen vivencialment en forma d’experiència. El seu flexible disseny dona la llibertat d’escollir per on començar d’entre els diferents punts, geolocalitzats i explicats breument en un mapa.

Cadascun d’aquests punts es desenvolupa a continuació amb un text introductori breu que, mitjançant un desplegable, permet accedir a continguts escrits més extensos i a un resum final de dades pràctiques. Totes dues rutes disposen d’una àmplia cobertura fotogràfica de tots els punts, així com de dos vídeos resum promocionals.

L’aigua és el punt de partida i principal protagonista de l’itinerari científic La petjada de l’aigua per la Costa Daurada. Dins d’aquesta ruta, els visitants flueixen per una terra completament submergida en temps immemorials. El seu contingut ens porta a localitzacions singulars i variades com ara el Congost de Fragerau, el Museu d’Alcover, l’aqüeducte de Les Ferreres, el Molí de les tres eres o les mines de Bellmunt del Priorat i l’Espai Aigua de Reus, entre d’altres. En total, 6 punts de ruta i 2 extensions per a completar emprant entre 2 i 3 dies de viatge.

Recorrent l’itinerari, coneixerem els seus habitants més antics. Alhora, descobrirem com la necessitat de l’ésser humà per accedir a l’aigua i sobreviure ha passat en aquesta zona per pensar, dissenyar, organitzar i explotar aquest bé tan escàs. Aquesta ruta redescobreix la Costa Daurada valoritzant l’aigua en totes les seves dimensions i sensibilitzant sobre el seu bon ús. Una ruta que crida a la seva pròpia preservació.

La Ruta Climàtica per les Terres de l’Ebre, per la seva banda, s’estructura en 4 àrees temàtiques per les quals fa un extens recorregut (energia, ecologia, resiliència i innovació), amb 11 punts per cobrir de tres a quatre dies de ruta. El Montsià, la Terra Alta, el Baix Ebre i la Ribera d’Ebre tenen una sensibilitat especial per preservar allò que tenen, la seva cultura i la seva forma de viure, acceptant els canvis i aprofitant totes les oportunitats per retornar tot el que la natura sempre els ha donat.

Aquest itinerari mostra i difon l’esforç de tot un territori per fer front a l’emergència climàtica a què està sotmès. Així, la ruta climàtica ens porta a localitzacions de rerefons mediambiental i sostenible, com ara l’Ecomuseu del Parc Natural del Delta de l’Ebre, la reserva natural de Sebes, els camins ramaders de La Fatarella, el jardí botànic Ecoherbes d’Amposta o el veterà Observatori de l’Ebre, entre d’altres. Complementàriament a les rutes, l’FCRI ha produït també una secció, al seu portal Surt de Recerca per Catalunya, amb d’altres 16 localitzacions d’interès turístic, científic i ambiental en aquestes àrees, la major part fora de tots dos itineraris.