El programa educatiu “AMGEN TransferCiència” inicia la seva tercera edició a Catalunya amb la participació de 380 alumnes de 15 centres

28 febrer 2022 | Notícies, Sala de premsa

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica Amgen TransferCiència, inicia el mes de març la seva tercera edició a Catalunya (curs 2021-2022) amb classes magistrals i tallers presencials realitzats amb alumnes de secundaria y batxillerat de 15 centres educatius d’arreu el territori, a càrrec de sengles científics/ques. En total, 380 alumnes catalans participaran en aquesta iniciativa de la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

A nivell estatal, altres 5 centres educatius de la Comunitat Valenciana, 5 de la Comunitat de Madrid i altres 5 de Balears, se sumaran als 15 catalans fins arribar a un total de 700 alumnes participants, que rebran classes i tallers per part d’un equip de 27 joves investigadores i investigadores predoctorals i postdoctorals, vinculat activament als centres participants, de 4rt  de ESO i batxillerat.

Les classes presencials sobre genètica i biotecnologia es combinen amb tallers pràctics d’investigació, sessions experimentals recolzades amb l’ús de kits d’experimentació, dedicades a diferents temàtiques de l’àmbit biotecnològic. En el cas dels instituts catalans es desenvoluparan disciplines com ara l’expressió gènica i l’enginyeria genètica, amb l’ús d’un kit de transformació bacteriana; la memòria immunològica (malalties infeccioses, COVID-19 i autoimmunitat), amb aplicació d’un kit ELISA; o l’electroforesi (kit d’aquesta tècnica de separació de DNA, ARN, molècules i proteïnes), entre d’altres.

L’objectiu del programa és tant ensenyar com motivar. Metodològicament, s’aplica una fórmula original i inèdita: incorporar joves científics i científiques a les escoles i instituts, que treballen conjuntament amb els professors. Entre tots, conceben i executen de forma col·laborativa activitats a classe que mostren els continguts científics de forma més comprensible i atractiva, per tal de fomentar l’interès per las carreres científiques en los àmbits de la genètica i la biotecnologia entre los estudiants de secundaria i batxillerat.

En el cas català, els investigadors participants han estat seleccionats per l’FCRI,  amb la col·laboració de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA), especialment el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) i el Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), entre d’altres, i posteriorment formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Alta fidelització de centres educatius i investigadors/ores

El programa ha fidelitzat un gran número de centres educatius de tot l’Estat. Així, un 25% desitja repetir, creant vincles estrets amb el professorat. La motivació entre los docents és alta, donada l’estratègia didàctica d’Amgen TransferCiència. Els motius per participar per part dels  investigadors/es es relacionen amb la conscienciació sobre la necessitat d’aportar i transferir coneixement científic a les aules. Un fet que se s’ha traduït també en que un 52% dels investigadors/ores desitgin participar de nou.

La millora de les capacitats comunicatives i la possibilitat d’organitzar visites als propis centres de recerca són altres factors destacables per l’equip científic del programa. En aquesta línia, Marcos Fariña, doctorand de l’IRB Barcelona, que portarà una terme un taller pràctic sobre edició gènica a l’Escola Pia de Sitges, considera que Amgen TransferCiència “és una excel·lent oportunitat de portar la ciència més enllà de les institucions d’una forma flexible, ajudant els alumnes a tenir opinions més fundades i fugir de dogmes”. La seva activitat permetrà aprendre a usar un editor gènic CRISPR-Cas9, separant ADN de diferents mides. Un enfocament pràctic que, en la seva opinió, “a banda d’aportar als alumnes coneixements sobre les tècniques bàsiques de biologia molecular, els farà sentir protagonistes d’una experiència pròxima a ells”.

Amgen TransferCiència es va iniciar com a programa pilot el curs 2019-2020, amb la participació de 15 centres educatius catalans, 5 de la Comunitat Valenciana i d’altres 5 de Baleares. En la seva segona edició, el curs 2020-2021, es van sumar d’altres 5 de la Comunitat de Madrid, arribant les seves activitats a 800 estudiantes de secundària i batxillerat de las quatre comunitats autònomes.

Centres participants a Catalunya

INS Lliçà d’Amunt