President Puigdemont: “A Catalunya tenim un model de recerca d’èxit, autònom, flexible i obert”

21 març 2017 | Sala de premsa

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha posat en relleu aquest vespre el sistema de recerca de Catalunya, al qual s’ha referit com un “model d’èxit”. Carles Puigdemont ha fet notar que quan l’any 2014 l’Estat espanyol demanava a la Comissió Europea què havia de fer per millorar el seu sistema de recerca, els van respondre amb un informe, elaborat per l’òrgan consultiu en política científica, que “es podria resumir en els principals trets del model català: autonomia, flexibilitat i obertura”. “Nosaltres ja ho tenim”, ha reblat.

El cap de l’Executiu, acompanyat dels consellers d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, i  de Salut, Antoni Comín, ha encapçalat aquest vespre l’acte de lliurament de la 27a edició dels Premis Nacionals de Recerca, que ha tingut lloc al Teatre Nacional de Catalunya. En l’acte també ha intervingut el president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), Antoni Esteve.

El president Puigdemont ha posat en valor els indicadors que corroboren l’èxit del model propi de recerca catalana”. Ha explicat que “amb l’1,5% de la població europea, Catalunya obté el 2,6% dels fons europeus Horitzó 2020”. I ha afegit que “el 2013 l’MIT Reviews destacava que 2 de les 3 millors institucions en física i astronomia del món són catalanes: ICFO i ICREA; i avui les premiem de mans de Lluís Torner i Samuel Sánchez”.

Durant l’acte, el president Puigdemont ha tingut un record per Pere Mir, traspassat recentment, que va ser “un dels grans mecenes del món científic a Catalunya”. L’any 2002 va crear la Fundació Cellex, que, ha explicat, “ha protagonitzat en els darrers anys les majors aportacions del sector privat al progrés científic de Catalunya”. “Des de la discreció i la no ingerència, Pere Mir va contribuir a fer gran aquest país”, ha subratllat.

Els Premis Nacionals de Recerca són les màximes distincions que s’atorguen en l’àmbit de la recerca a Catalunya, amb les quals el Govern, a través de la FCRi, fomenta el reconeixement social de la ciència i l’activitat dels investigadors, mecenes, empresaris i comunicadors.

En aquesta 27a edició han estat distingits:

·         Premi Nacional de Recerca: Lluís Torner, llicenciat en Ciències Físiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, doctor i catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya, i director de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO)
·         Premi Nacional de Recerca al Talent Jove: Samuel Sánchez Ordóñez, professor d’investigació ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).
·         Premi Nacional al Mecenatge Científic: Fundació Bancària “la Caixa”, per la seva aportació com a entitat líder a Catalunya i segona a Europa en finançament de projectes científics nacionals i internacionals.
·         Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat en R+I: al Centre Tecnològic de l’Aigua (Cetaqua), participat per Aigües de Barcelona, el CSIC i la UPC.
·         Premi Nacional de Comunicació Científica: al programa Dinàmiks, de Televisió de Catalunya, presentat pel físic i divulgador Dani Jiménez.