Notícies | Sala de premsa

Oberta la tercera convocatòria Joan Oró d’ajuts de suport per a iniciatives de foment de la cultura científica en català, amb una dotació de 300.000 euros

03 novembre 2022 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) ha obert la tercera convocatòria Joan Oró d’ajuts pel foment de la cultura científica a Catalunya, corresponents a 2023, dotats amb 300.000 euros, mantenint-se l’import de la passada edició. La iniciativa, que forma part del Pla d’enfortiment del català del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, finança projectes comunicatius científics inèdits en llengua catalana, tant per a joves talents menors de 40 anys com per a comunicadors i divulgadors consolidats, de 40 anys o més. També es poden atorgar a entitats, universitats, centres de recerca o empreses.

Del total de la dotació econòmica, 200.000 euros es destinen a joves menors de 40 anys (Talent jove) i 100.000 euros a majors de 40 (Talent consolidat). L’objecte de la convocatòria és fomentar i enfortir la cultura científica a Catalunya en català, potenciant especialment el talent jove i els formats comunicatius audiovisuals. Els ajuts prestaran suport a la realització de projectes, activitats o iniciatives innovadores que apropin el coneixement científic i tecnològic a la ciutadania, fent especial atenció als beneficis socials que es deriven de l’aplicació del coneixement (vegeu bases).

La convocatòria consta de dues categories: Talent jove (persones físiques de fins a 40 anys i persones jurídiques de menys de 5 anys d’antiguitat) i Talent consolidat (majors de 40 i persones jurídiques amb 5 o més anys d’existència), sense distinció de formats.

S’adreça exclusivament a propostes comunicatives en català de nova creació que no hagin estat presentades al públic i que s’hauran d’executar de l’1 de gener al 31 de desembre de 2023. Cada persona o entitat beneficiaria podrà optar a un ajut màxim de 15.000 euros per projecte. El termini de presentació de candidatures finalitza el 28 de novembre a les 14h. Les sol·licituds cal presentar-les mitjançant el web https://ajutsfcri.fundaciorecerca.cat.

En les seves dues primeres edicions, la convocatòria Joan Oró d’ajuts pel foment de la cultura científica a Catalunya ha finançat un total de 42 projectes de comunicació científica en català, 28 de Talent jove i 14 en la categoria de Talent consolidat. L’import total finançat fins ara ha estat de mig milió d’euros (200.000 euros en la primera edició, el 2021, i 300.000 euros en la segona, amb un augment del 50%, el 2022).

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), entitat privada nascuda el 1986, dissemina la recerca i la innovació entre la societat per fomentar la cultura científica, les vocacions cientificotècniques, la relació publicoprivada i l’emprenedoria en aquest àmbit. L’FCRI compta amb un patronat mixt públic i privat integrat, entre d’altres, per la Generalitat de Catalunya, la Fundació “la Caixa”, IberCaja, Endesa, BBVA, Telefónica Investigación y Desarrollo, Esteve i Irestal Group.