Les últimes tendències, impacte empresarial i aplicacions productives de la nanotecnologia es presenten a la jornada multisectorial Nanoday 2021

06 octubre 2021 | Notícies, Sala de premsa

El dijous 14 d’octubre se celebrarà la jornada multisectorial en format virtual Nanoday 2021, coorganitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Barcelona, a la qual més de 30 empresaris, directius i investigadors en nanociència i nanotecnologia del sector públic i privat, exposaran les últimes tendències, reptes empresarials i aplicacions en el mercat. L’acte constarà d’una sessió plenària i 4 taules sectorials en paral·lel, que analitzaran les aplicacions, reptes i impacte de la nanotecnologia en els sectors de l’alimentació, salut, cosmètica i aigua.

La sessió plenària inclourà la presentació l’informe d’ACCIÓ La nanotecnologia a Catalunya, amb l’estat de l’art de la recerca i les seves aplicacions nanotecnològiques en productes i processos al nostre país. També s’hi presentarà el primer Llibre blanc de les nanotecnologies, coordinat per la Universitat de Barcelona (CCITUB/IN2UB) i la Societat Catalana de Nanociència i Nanotecnologia, un document de posicionament sobre el camp multidisciplinari de les nanotecnologies i la seva repercussió en aspectes ètics, socials, legislatius, econòmics i educatius. En la seva elaboració participen investigadors i acadèmics de referència d’universitats (nacionals i internacionals) i diverses institucions públiques.

El Nanoday 2021, que se celebra al voltant del Dia Internacional de la Nanociència i la Nanotecnologia (9 d’octubre), té com a objectiu mostrar les últimes tendències, casos i experiències d’aplicació a Catalunya de la que actualment es considera una tecnologia clau per a la indústria del segle XXI.

L’organització vol posar també sobre la taula diferents reptes tecnològics industrials a la cerca de solucions des del món de la recerca, tot facilitant la transferència de tecnologia, i visibilitzar el talent i la innovació del sector al territori. En aquest sentit, s’ha apostat per una concepció tant transversal (centres de recerca, universitats, empreses, entitats i associacions) com multisectorial.

Quant a les 4 taules sectorials paral·leles, la d’Alimentació permetrà conèixer casos reals d’aplicació de la nanotecnologia a envasos intel·ligents, al disseny d’aliments funcionals, com el cas d’Ingredàlia, i a la reducció de l’ús d’antibiòtics en els productes càrnics. La taula de Salut mostrarà les aplicacions nanotecnològiques actuals per a la detecció primerenca de malalties, els tractaments precoços personalitzats o la nanotransportació de fàrmacs, realitats que ja s’estan desenvolupant al nostre país. En aquest sentit, es presentaran aplicacions ja al mercat d’empreses com ara Nanomol Technologies, Astrea Materials i Inbrain Neuroelectronics.

La taula sectorial dedicada a la Cosmètica, per la seva banda, exposarà com la incorporació de nanopartícules en els cosmètics i productes d’higiene permet mantenir- ne les propietats i l’estabilitat de les formulacions, a més d’allargar-ne els efectes. El desenvolupament i aplicació de nous components basats en la nanotecnologia en els processos de tractament, purificació o reducció de l’ús d’aigua i fertilitzants, finalment, protagonitzaran la taula de l’Aigua, on s’explicarà com aquestes tecnologies milloren la sostenibilitat i l’accés a aquest recurs estratègic.

La jornada, a banda de la coorganització de l’FCRI, ACCIÓ i Cambra de Comerç de Barcelona, ha comptat com a coordinador científic amb en Jordi Díaz, investigador dels Centres Científics i Tecnològics i de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia (IN2UB) de la Universitat de Barcelona (UB), i professor del departament de Materials (UB). L’esdeveniment ha tingut el suport de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (ICSSL) de la Generalitat de Catalunya i els clústers de Materials Avançats, Packaging, Beauty i Aigua. També té el patrocini d’Astrea Materials, una empresa catalana fundada el 2016, que ofereix una tecnologia única a nivell mundial. Es caracteritza per haver desenvolupat un catalitzador basat en nanopartícules d’or que és capaç d’eliminar contaminants tòxics (monòxid de carboni i compostos orgànics volàtils) a temperatura ambient i amb presència d’humitat, i així preservar la qualitat de l’aire.

La sessió plenària comptarà amb una benvinguda a càrrec de Jordi Portabella, director general de l’FCRI; Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona i Lluis Juncà, director general d’Innovació i Emprenedoria del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.

Data i hora: dijous 14 d’octubre, de 10.00 h a 12.00 h (Sessió plenària) i de 12.00 h a 13.00 h (taules sectorials paral·leles).

Programa i inscripcions a: https://www.fundaciorecerca.cat/ca/nanoday/