Notícies | Sala de premsa

El programa educatiu Amgen TransferCiència arribarà a 400 alumnes catalans en la seva segona edició

02 març 2021 | Notícies, Sala de premsa

El programa educacional Amgen TransferCiència, impulsat per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), enceta aquest mes la seva segona edició a Catalunya, arribant a gairebé 400 nous alumnes de secundària i batxillerat.

Amgen TransferCiència persegueix un doble objectiu, ensenyar i inspirar. I ho fa d’una manera innovadora, ja que són joves investigadors els qui treballen colze a colze amb els professors per tal de dissenyar activitats i continguts que mostrin la ciència d’una manera més entenedora i atractiva.

Així, mitjançant classes magistrals, sessions experimentals i debats actius amb l’alumnat, Amgen TransferCiència busca millorar l’aprenentatge científic a les escoles, especialment en matèries com la genètica i la biotecnologia aplicada a la salut. Aquestes sessions es complementen també amb tallers dedicats a explicar què és i com es treballa amb el mètode científic.

El segon objectiu del programa és fomentar l’interès per les carreres científiques entre els estudiants de secundària, una edat clau per desenvolupar les vocacions professionals. Segons l’estudi U-Ranking 2020, elaborat per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques i la Fundació BBVA, el 40% de las oportunitats laborals actuals ja són d’especialitats STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques).

“TransferCiència és realment necessari en la societat en què vivim, on la ciència mai és una prioritat a nivell polític ni econòmic”, diu Mar Costa, investigadora al Grup de Genètica de la UPF i formadora al Col·legi Lestonnac de Tarragona . “Això pot fer que molts joves descartin una carrera científica, de manera que el programa és una bona manera per promoure l’interès”, afegeix.

Lluís Gràcia, professor de l’escola FEDAC de Lleida, està d’acord en què TransferCiència és una bona oportunitat per tal que “els alumnes s’engresquin i puguin despertar la seva curiositat i motivació per la ciència gràcies al contacte de primera mà amb professionals d’aquest sector”.

L’equip científic que es vincularà activament a aquest programa està format per un total de 28 investigadors, dels quals el 69% són dones. Els 14 científics que participen a Catalunya han estat seleccionats pel Barcelona Institute of Science and Technology (BIST). Treballen a l’Institute for Bioenginering of Catalonia (IBEC), l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), l’IRB Barcelona, l’Institut de Neurociències de la Universitat Autònoma (UAB), el Grup de Genètica de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), la Fundació de Recerca Sant Joan de Déu (SJD), l’Instituto de Biomedicina y Biotecnología de Cantabria (IBBTEC), el Vall d’Hebron Research Institute (VHIR) i el Centre de Recerca en Agrigenòmica CRAG-IRTA-CSIC-UAB-UB, i han estat formats per participar en aquest projecte pel Grup d’Investigació Educativa de Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

Un programa pilot d’èxit

Amgen TransferCiència va néixer l’any passat amb 15 escoles pilot de Catalunya, que es van sumar a les 5 de la Comunitat Valenciana, i les 5 de les Illes Balears. Aquest curs se sumaran, a més, per primera vegada 5 escoles de la Comunitat de Madrid. En total, més de 800 estudiants de secundària i batxillerat de quatre comunitats autònomes es beneficiaran enguany d’aquest programa educacional.

L’impacte que la pandèmia va tenir en el desenvolupament del curs anterior va fer que algunes de les activitats s’haguessin d’adaptar però no va impedir que el programa fos un èxit. De fet, l’arribada de la covid-19 va ajudar a posar en valor la importància de la investigació científica.

Mireia Coscolla, investigadora principal del grup de Patogenètica Bacteriana en l’I2SYSBIO (CSIC-UV) i participant en el curs 2019-2020, explica que la pandèmia li va donar l’oportunitat de generar una aproximació científica a un tema d’actualitat amb els alumnes del IES Vicent Andrés Estellés i l’Escola Gavina de València. “D’aquesta manera, mestres i alumnes van poder enfrontar-se a la situació amb més coneixement”, assegura.

La valoració del primer curs tant de mestres, alumnes i investigadors va ser molt positiva, tot destacant especialment haver apropat la ciència d’una manera més humana i vivencial.

Enguany, el curs també s’adaptarà a la situació actual treballant els diversos continguts tant de manera virtual com presencial per tal de satisfer les necessitats de cada escola.

La ciència, més a prop

La companyia biotecnològica Amgen, al darrera d’aquest programa, es dedica a la investigació i desenvolupament de fàrmacs per malalties greus o amb necessitats mèdiques no cobertes, tot i que entre la seva missió com a empresa està també apropar la ciència a la societat.

“Ens alegra molt poder portar aquest projecte a 10 escoles més de Catalunya”, explica Fina Lladós, directora general d’Amgen Iberia. “Necessitem una nova generació de joves apassionats per l’aventura de la ciència per garantir que el nostre país continuï apostant per la investigació com a font de riquesa i benestar”, afegeix.

Segons Jordi Portabella, director general de l’FCRI, “amb Amgen TransferCiència incorporem talent investigador jove i fresc a les escoles per connectar recerca i aula”. Com assenyala, “cerquem millorar l’aprenentatge de les ciències i donar suport als docents en aquests àmbits, per tal d’enfortir les vocacions científiques de l’alumnat de secundària”.

Centres participants a Catalunya

– INS Joan Miró

– Centre López Vicuña

– Institut Rubió i Ors

– Col·legi Claret Barcelona

– Institut Alzina

– INS Vall Llémana

– FEDAC Lleida

– Institut La Mitjana

– INS Vidal i Barraquer

– Col·legi Lestonnac

– Escorial Vic

– Institut Maria Espinalt

– Institut Narcís Monturiol

– Institut Vidreres

– Escola Sant Jordi Palafrugell

Més informació a: https://transferciencia.fundaciorecerca.cat/